• Astli85

Nattdagis, tips och råd?

När min lilla blir 15mån är det dax för inskolning på nattdagis! Jag jobbar natt och är ensamstående, därav har jag inget annat val, så hugg gärna inte ner mig för det valet tack!

Det jag undrar är om någon har erfarenhet av nattdagis? Nått jag behöver tänka på i förhand för inskolning?

Jag har aningens ångest såhär innan, jag har fått höra allt om anknytning som förstörs till att det är synd om oss..

Å dy har inte gett mig mindre ångest. Jag jobbar natt för att vara så mkt som möjligt med lillan, hade jag jobbat dagtid hade hon fått vara på dagis jämnt!

Så iaf, någon som kan lugna min ångest och i samma veva ge mig lite input hir det funkar och om det är någonting som jag kan tänka på?

Pöss

• Svar på tråden Nattdagis, tips och råd?
  • BahHumbug

Enda tipset som jag kan ge är att sy ett mjuksidjur av några av dina kläder. Eller så syr du kläder till ett av ditt barns favorit mjukisdjur så att barnet känner din doft.
    Är glad att denna möjlighet finns då det är i flera länder som mammorna tyvärr måste lämna sina barn helt ensamma när de jobbar natt.

Skaffa även en väska och pyjamas eller nattlinne som bara ska användas när barnet ska sova på nattis. När väskan och de specilla kläderna kommer fram så vet barnet att det ska till nattis. Sedan kan du även läsa in en saga eller liknande på en mp3 spelare som barnet får lyssna på. Det finns jätte bra högtalare/ hörlurar som man lägger under kudden eller i kuddens örgott. Inga sladdar eller liknande finns då som barnet kan trassla in sig i.

Hehe det blev fler än "Enda tipset" lycka till och må inte för dåligt. Det är bättre att barnet får vara på ett ställe med personal än att barnet ska lämnas vind för våg hemma.

• viseversa

Inget dömande bara en fråga men när sover du? Du måste ju sova på dagen för att kunna jobba natt?

• Astli85
    viseversa skrev 2017-01-31 19:30:57 följande:

Inget dömande bara en fråga men när sover du? Du måste ju sova på dagen för att kunna jobba natt?

Ja man har barnet där från typ 1730 till man sovit klart dagen efter typ kl 14.. Sen hämtar man och sen lämnar 1730 igen å hämtar när man sovit dagen efter. Jobbar bara 2 nätter i sträck å sen ledig typ 5 dagar :)
  • Astli85
    BahHumbug skrev 2017-01-31 19:17:37 följande:

Enda tipset som jag kan ge är att sy ett mjuksidjur av några av dina kläder. Eller så syr du kläder till ett av ditt barns favorit mjukisdjur så att barnet känner din doft.

Är glad att denna möjlighet finns då det är i flera länder som mammorna tyvärr måste lämna sina barn helt ensamma när de jobbar natt.

Skaffa även en väska och pyjamas eller nattlinne som bara ska användas när barnet ska sova på nattis. När väskan och de specilla kläderna kommer fram så vet barnet att det ska till nattis. Sedan kan du även läsa in en saga eller liknande på en mp3 spelare som barnet får lyssna på. Det finns jätte bra högtalare/ hörlurar som man lägger under kudden eller i kuddens örgott. Inga sladdar eller liknande finns då som barnet kan trassla in sig i.

Hehe det blev fler än "Enda tipset" lycka till och må inte för dåligt. Det är bättre att barnet får vara på ett ställe med personal än att barnet ska lämnas vind för våg hemma.

Åh smart! Hon har sovit hos mormor några nätter i livet och hon har lärt sig att en speciell väska betyder det.. Å så har vi snuttar som luktar hemma :) men kläder var smart! Ska fixas :) tack!
  • BahHumbug
    Astli85 skrev 2017-01-31 20:12:27 följande:
    Åh smart! Hon har sovit hos mormor några nätter i livet och hon har lärt sig att en speciell väska betyder det.. Å så har vi snuttar som luktar hemma :) men kläder var smart! Ska fixas :) tack!
    Ingen fara, ser mycket på dokumentärer och liknande. Vet även att många barn med funktionshinder vill ha rutiner. Alla kan behöva rutiner speciellt när de är små och det kan även göra att saker inte blir så stort. Det kan även underlätta för föräldern som inte behöver springa runt och leta efter kläder som ska med. Om samma saker ska med varje gång så blir det lättare för vardagen.

Barnet skulle kunna få välja det som ska med, tex en ny tandbortste och något att sova i. Man ska hjälpas åt.Glad
Svar på tråden Nattdagis, tips och råd?