idekabel skrev 2017-01-27 20:37:54 följande:
Hej! Jag är 31 år gammal och fick för några månader sedan diagnosen ADD. Jag började medicinera i november med Strattera i samma veva slutade jag äta min Cipralex som jag har ätit i flera år pga att jag även har GAD (generaliserad ångestsyndrom) och återkommande depressioner. Det gick väldigt bra att sluta med cipralex i själva övergången till strattera kanske för att strattera från början är en ångestmedicin. Kände inte så mycket av stratteran koncentrations mässigt, fortfarande mycket känslig för ljud, rastlöshet osv.... men åt en ganska låg dos och skulle successivt höja dosen i hopp om bättre resultat. Tyvärr ledde nästa doshöjning till att min puls blev alldeles för hög och det ville inte ge med sig min vilopuls låg på 130 och det är ganska högt. Kontaktade min läkare som sa att jag måste sluta med stratteran på direkten, vila mitt hjärta ett par dagar och sedan testa concerta istället. Började med concerta för ca en månad sedan bara 18mg om dagen. Jag fick extrema biverkningar!!!!!
Fysiska: fick jätte ont i kroppen och i mina leder kunde knappt röra mig på kvällen, vred o vände mig och fick som tics höll på o vred mina handleder fotleder armbågar nacke låter helt galet... blev även mycket rastlös o rörig.... kom sedan på att det kanske beror på att concertan har gått ur kroppen vid den tiden. Min sambo som också har ADHD ????medicineras med elvans men har också en snabbverkande concerta som han tar vid behov då han ibland får väldiga dippar o blir urtrött. Jag testade en halv snabbverkande concerta av min sambo när smärtorna kom framåt kvällen och det tog ca en halv timma och alla symtom på smärta var som bortblåst!!! Jätte konstigt! Men efter två veckor höjde jag till 18x2. Fick ännu mer biverkningar både fysiska o psykiska....
Riktiga ångestpåslag främst på kvällarna!!! Orolig ängslig rädd tappade fullständigt min självkänsla och meningen med livet. Blev folkskygg blev rädd om telefonen ringde rädd för att jobba mm utöver mitt ordinarie jobb inom vården jobbar jag även mycket extra på ett akut boende för ungdomar och jag älskar det jobbet!!! Men när de ringde efter mig vågade jag inte svara...
Fysiska symtomen: smärtorna är borta och det är skönt!!! Men har fortfarande huvudvärk, hög puls fast nu svajar den mellan 95-110 så lite bättre...
Sedan till det konstiga....???? För tre dagar sedan framåt kvällen började ett lugn infinna sig inom mig oron o rädslan klingade av.... och jag tackade ja till att lite impulsivt åka iväg och jobba ett dygnspass på mitt extra jobb! Kände mig stark och orädd var mycket social och hade lätt för att skapa goda relationer till ungdomarna... kände mig glad och effektiv...
Har dock en otrolig trötthet!!! Är så himla trött och det kommer och går under dagarna..
Min koncentration är en aning bättre men är fortfarande väldigt lättstörd och blir irriterad av en massa ljud o rörelse omkring mig.
Idag träffade jag min läkare igen som tyckte att jag skulle fortsätta ta concertan nu eftersom det blivit bättre de senaste dagarna. Hon tyckte dock att det var konstigt att jag var trött??? För det brukar man inte bli tydligen? Om ångesten kom tillbaka ska vi kolla hur det är utan concerta eller så måste vi börja med cipralexen igen vilket jag hoppas att jag inte behöver.
Nu blev detta världens längsta inlägg....
Men hur har ni mått under er medicinering med concerta??? Vid start, biverkningarna och upptrappningen? Hur funkar ni idag?
Blev ni trötta?????? Trodde man skulle bli piggare men det kanske tar ett tag?
Tacksam för svar????????????????
Jag medicineras med Concerta och Cipralex...Obs långt inlägg! Men vill du ska få helhet av det då vi går på samma medicin samt jag har medicinutbildning :)Startade Concerta 18mg/dygn Oktober 2016 och har stegvist ökat efter min kropps signaler. Nu har jag Concerta 54mg/dygn depottablett med Cipralex 10mg/dygn.Jag har fått öka stegvis och efter ordination på möten som följts upp med 1 veckors intervall som sen dagas ut till 2 veckor och 3 veckors intervall.I början av doserna har jag också haft ökad puls framförallt strax efter Concertaintaget och även när den går ur kroppen innan sängdags.Min vilopuls kunde då ligga runt 120-130 på morgonen och det följdes upp av min ADHD läkare samtidigt så gjorde medicinen också effekt som gjorde att allt runt omkring gick i slowmotion bokstavligt talat.Där fick jag förklarat att den första tiden med Concertan, ja räkna med dom 2-3 första månaderna så kan kroppen utge olika effekter och stimulanser kroppsligt som känns påtagliga och allt beror på vilken dos som ges. Har själv gått medicinutbildningen :)Concertan för mig har jag faktiskt inte upplevt biverkningar mer än att min insomningsstörning dock blev sämre och jag fick därför öka min Zopiklon till 10mg/natten men nu trappas den ner till 5mg/natten igen.Tröttheten tror jag inte du kan frånkomma ändå.Jag själv lider av tröttheten och det är faktiskt inte så ovanligt som dom säger.. Tröttheten är en av bieffekterna som finns skrivna och är den vanligaste men den går med tiden också över men långsamt.Jag va extremt trött första tiden och kunde somna sittandes ibland men nu ca 6-7 månader efter börjar jag känna mig piggare.Sömnen har fått en rutin också.Min utredare och sköterska sade att in och uteffekten vid dygnet påverkar kroppen och kan kännas på olika vis.För mig kändes uteffekten oftast vid läggdags och när den gick ut kände jag det tydligt och då kom man fram till att jag hade för låg dos som gick ut förtidigt och då ville då förlänga effekten.Nu ökade man dosen till 54mg då jag fick mixtra själv ett tag med två olika styrkor mellan 36mg och 18mg och fick då experimentera hur jag tog dessa på vilka tidpunkter.Efter lite om och men kom vi fram till att 54mg ska tas runt 9 på morgonen för effekten då håller i sig lagom tills jag somnat på kvällen och kan då sammanföras när jag ska ta min sömnmedicin så uteffekten hinner aldrig kännas av när Zopiklonen istället går in och jag hinner därför somna som rutin.Visst vissa kvällar är det svårare men då kan det vara för att jag eventuellt missat ordinarie tid med medicinen och det är helt mitt eget fel men till detta får jag då också även ta Inderal 10mg som lugnar ner hjärtrytmen.Ja inderal är en hjärtmedicin och många har höjt ögonbrynet likaså på apoteket men sant är att en låg dos Inderal sätter hjärtats slag i vilande läge och kroppen känns lugnare och de har även förbättrat min puls :)Ang magkatarr så har jag detta också men har ändå diagnos Refluxsjukdom och tar dagligen Omeprazol så katarr har jag lyckats hålla mig undan.Frågan är också om det är mer än Concertan och Cipralexen du tar?Kontraindikationer på olika mediciner kan ju ha orsaker menar jag så frågan är om det är fler mediciner du tar dagligen utöver Concertan och Cipralexen? Samt om du dricker Kaffe,Röker bl a.
Jag tar både medicinerna och tyvärr röker och dricker kaffe och har fått upllysning att även detta är en orsak till ökad puls givetvis då nikotin och koffein påverkar det också. Japp, jag håller på att sluta röka :)
Ang att du fortfarande känner lättstördhet, irritation och sådant är bl a tecken på att du har för låg dos och behövs trappas upp.
Så va det exakt för mig i början och när jag påpekade detta hur upplevelse m:m kändes under olika delar av dagen så kan en doshöjning göras.
Kan beskriva lite hur mitt ser ut.
Jag lider av
ADHD-kombinerad funktionsnedsättning med autistiska personlighetsdrag
Recidiverande depression, medelsvår episod
Ångesttillstånd
Min höjning efter samtal med Concerta ser ut bl a såhär
6 Oktober:(Första mötet) 18mg/dygn
13 Oktober: Doshöjning till 36mg/dygn
20 Oktober: Samma dos på 36mg/dygn
27 Oktober: Samma dos 36mg/dygn nu ses ökad puls på 100 slag
15 November: Utvärdering och står kvar på 36mg/dygn
13 December: Återkontroll och höjer nu dosen med olika styrkor 18mg och 36mg under 14 dagar där jag får testa mig fram vilken uppdelning eller helhets dos som är bäst för mig och efter tidpunkter.
28 December: Återträff och kontroll efter dosändring med max 54mg/dygn har pulsen blivit bättre och normal och nu sätts en helthetsdos på 54mg/dygn dagligen
Nästa återträff är i Mars 2017
Efter min doshöjning till 54mg/dygn stabiliserades min puls samt jag är inte lika trött efter då jag hade de lägre doserna.
Hoppas du blev klokare ;)