• Maskrosen

Hur hanterar man livet utan en familj?

Hej, är en kvinna i 30 års åldern. Jag har varit fosterbarn hos en tyvärr dysfunktionell familj hela min uppväxt tills jag flyttade hemifrån. Mina biologiska föräldrar led av psykisk ohälsa så att de misskötte mig. Idag har jag ingen kontakt med fosterfamiljen som är självvalt. De tryckte ner mig känslomässigt. Jag har en väldigt underbar kille som jag umgås mycket med. Det gör ont i mig när jag blir påmind av att man inte har någon som är som en föräldrabild för en, någon som bryr sig om en som en förälder gör. Är självklart tacksam för min kille att han bryr sig. Jag längtar så mycket efter en mamma som man betydde något för. Någon som bryr sig och ringer och frågar hur man mår osv. Jag har inga syskon. Några nära vänner men vi hörs inte av jätte tätt. Finns det några till som lever som mig, utan någon familj som bryr sig om en. Hur hanterar ni livet i sådana fall? Ibland känns det så tufft så att man tänker, kommer jag att klara det här livet. Annars är jag nöjd med mitt liv. / Maskrosen.

• Svar på tråden Hur hanterar man livet utan en familj?
  • minst

Jag är inte i din situation men träffar med jämna mellanrum människor som är det. Jag hoppas att du via denna tråd kan få komma i kontakt med andra som har upplevt samma sak för vi andra kan aldrig förstå fullt ut. Du skriver under din trådstart med "maskrosen" och det gör att jag undrar om du har varit i kontakt med föreningen "maskrosbarn"? Jag tror att de kan ha bra tips och råd till dig även om du nu är vuxen. Kanske kan de behöva någon i din ålder som ledare, någon som vet hur det är på riktigt! Kram och lycka till!

• Carambolan

Hur är din killes familj då? Jag har extremt lite kontakt med min egen familj, men en väldigt nära relation till min mans familj. Jag har betydligt mer mamma-dotter-relation till min svärmor än till min egen mamma. Det tråkiga med det är väl att man blir av med sin familj om förhållandet spricker - så på det viset glädjer det mig att se att mina svärföräldrar fortfarande har viss kontakt med min mans exflickvän som han bröt upp med för 12 år sedan :)

• i-o

För de med kontrollerande föräldrar tror jag att de skulle avundas dig faktiskt. Har du inte testat att utveckla relationen till dina styvföräldrar?

• Anonym (30 år)

Min far är död och jag har ingen "vanlig" barn och mor relation med min mor, ofta går det inte att prata med henne och så får man räkna med att det man säger kommer hon att berätta för alla hon känner på telefon så det gäller att inte vara för personlig, och hon är ganska enkelinriktad (skulle nog misstänka nån diagnos i grunden.)
    Jag får räkna bort henne från många prognoser som många vanliga vuxna brukar kunna räkna in sin mor i.

Denna vecka har jag faktiskt känt mig lite ensam, brukar inte göra det. det kanske är nåt med vädret :) det är kanske vårlängtan som sätter igång känslor.

• i-o
    Anonym (30 år) skrev 2017-01-24 23:45:22 följande:

Min far är död och jag har ingen "vanlig" barn och mor relation med min mor, ofta går det inte att prata med henne och så får man räkna med att det man säger kommer hon att berätta för alla hon känner på telefon så det gäller att inte vara för personlig, och hon är ganska enkelinriktad (skulle nog misstänka nån diagnos i grunden.)
    Jag får räkna bort henne från många prognoser som många vanliga vuxna brukar kunna räkna in sin mor i.

Denna vecka har jag faktiskt känt mig lite ensam, brukar inte göra det. det kanske är nåt med vädret :) det är kanske vårlängtan som sätter igång känslor.

Det är allt bra tur att man inte har en sådan mor.

Om du tror att hon gör sådant kan du lätt dubbelkolla det med lite datorkunskaper.
Svar på tråden Hur hanterar man livet utan en familj?