• ungbrunett

Mamma och en nyfödd

Två föräldrar är separerade. Barnet bor på varannan helg hos pappan och hans nya, och resten av tiden hos mamma. Mamma har snart bf och dottern är sjuk och riskerar smitta barnet. Bör pappan och hans nya ta dottern över den tiden för att inte riskera att smitta den nyfödda?

• Svar på tråden Mamma och en nyfödd
  • Anonym (moi)

Jag tycker helt klart att barnet som är sjukt bör hållas hos den andre föräldern tills denne är frisk,för att inte riskera att smitta det nyfödda barnet, som inte än har hunnit utvecklat ett immunförsvar.

Jag tycker att pappan bör ordna det med mamman.

• mamaleona

E pappan också pappa till kommande bebis? Isf kan man tala om snabba ryck, inte bra. Men till frågan- man vet ju inte när förl startar, barnet kan ju vara enl schemat tills det är dags, Då mamman på sjukhuset är ju barnet självklart hos pappan o hans nya o antagligen 2-3dgr därefter så mamma o bebis hinner "landa". Sedan ser jag inge fel i att fortsätta enl schema, då har säkert förkylningen också gått om så den inte smittar längre, dessutom är nyfödda bra skyddade via moderkakan flera veckor. OM det dock skulle vara magsjuka ex som bryter ut dagen innan barnet skall till mamman o bebisen är det ju ren idioti (o KAN vara livsfarligt) att föra dit barnet, en extra dag hos pappan isf är väl ingen stor sak att bråka om. Förstod jag frågan rätt? Hälsn en bm

• Anonym (H)
    mamaleona skrev 2017-01-22 09:30:07 följande:

E pappan också pappa till kommande bebis? Isf kan man tala om snabba ryck, inte bra. Men till frågan- man vet ju inte när förl startar, barnet kan ju vara enl schemat tills det är dags, Då mamman på sjukhuset är ju barnet självklart hos pappan o hans nya o antagligen 2-3dgr därefter så mamma o bebis hinner "landa". Sedan ser jag inge fel i att fortsätta enl schema, då har säkert förkylningen också gått om så den inte smittar längre, dessutom är nyfödda bra skyddade via moderkakan flera veckor. OM det dock skulle vara magsjuka ex som bryter ut dagen innan barnet skall till mamman o bebisen är det ju ren idioti (o KAN vara livsfarligt) att föra dit barnet, en extra dag hos pappan isf är väl ingen stor sak att bråka om. Förstod jag frågan rätt? Hälsn en bm

Hoppas att du inte håller på och moraliserar när du möter föräldrar i ditt jobb också. Inte för att jag inte håller med dig, men ändå.
  • Queennr1
    mamaleona skrev 2017-01-22 09:30:07 följande:

Hur vet du att det är snabba ryck? Ser ingen information om hur länge de varit ihop.
  • mamaleona

Snabba ryck menade jag att om pappa är pappa till nr 2 också= under den graviditetens 40veckor har han både hunnit flytta bort från kvinnan o barnet, träffa en ny o flytta ihop me denna...wow.

• mamaleona
    Anonym (H) skrev 2017-01-22 10:43:40 följande:

Hoppas att du inte håller på och moraliserar när du möter föräldrar i ditt jobb också. Inte för att jag inte håller med dig, men ändå.

Vad syftar du på med moraliserande? Det var ett sakligt svar på en saklig fråga, om jag förstod den rätt.
  • ungbrunett
    mamaleona skrev 2017-01-22 11:06:24 följande:

Snabba ryck menade jag att om pappa är pappa till nr 2 också= under den graviditetens 40veckor har han både hunnit flytta bort från kvinnan o barnet, träffa en ny o flytta ihop me denna...wow.

Nu har du missförstått. Pappan och mammans gemensamma barn är i skolåldern. Pappan är inte pappa till mammans nya barn! Mamman har en ny, liksom pappan. Sorry för att jag var otydlig.
  • Anonym (Sunt förnuft)

Vet inte en enda mamma som skulle lämna bort äldre syskonet bara för att denne råkar bli sjuk.

• Anonym (Z)

Att skicka bort barn nummer ett bara för ett ett nytt barn kommer är inte ens snällt, rent ondskefullt. Det säger ju att det nya barnet är mer välkommet än det gamla. Lite som ut med det gamla in med det nya. Det kommer att påverka det äldre barnet negativt. När ett nytt barn kommer till familjen är det viktigt att visa det äldre syskonen att bebisen inte kommer ta deras plats, att man älskar de lika mycket fortfarande. Det är viktigt att inte köra bort eller visa syskonet att hen är oönskad utan har lika stor rätt som bebisen att vara i sitt hem med sin förälder. Spelar liksom ingen roll om det är hel eller halvsyskon, det är lika mycket syskon. Jag tror att det är ännu viktigare med halvsyskon att visa att hen är älskad och att bebisen inte ska ta av hen sin plats i familjen eller hemmet. Man kan inte bara tänka på den nyfödda bebisen, det är en minst lika stor omställning för syskon som för föräldrarna att få en bebis.

• Queennr1
    mamaleona skrev 2017-01-22 11:06:24 följande:

Nej jag begriper inte hur du kan dra en sådan slitsas alls. Även om han är pappa till det kommande barnet så kan de ju ha varit ett par i flera år.
Svar på tråden Mamma och en nyfödd