• Anonym (Filur)

E detta missbruk?

Jag vet många anser frågan löjlig men om man tar 1panacod ca 4 kvällar/veckan för bättre sömn, e det missbruk o kan man bli beroende? Tack för svar.

• Svar på tråden E detta missbruk?
  • i-o
    Tofflans skrev 2017-01-21 13:24:40 följande:

Har du fått det på läkares ordination är det inte missbruk.

Inkorrekt. Även läkare kan misslyckas med dosförskrivningar och uppföljningar. Lite ansvar ska man ta själv ffs.
  • klyban
    Tofflans skrev 2017-01-21 13:24:40 följande:
    Har du fått det på läkares ordination är det inte missbruk.

Även utan en ordination så går det inte säga det är ett missbruk ur en diagnossynvikel.
    Sen att köra kodein brukar inte ge bra sömn, och tom svårt att verkligen somna.Så låter helgalet att ta kodein för sova.
    En sak om man har ont, då får man ta dessa biverkningar.

• Queennr1

Det är ett missbruk i den bemärkelsen att du använder ett förskrivet (?) läkemedel på ett felaktigt sätt. Däremot är du inte beroende (antar jag) Kodeinet hjälper dig antagligen att slappna av och göra Dif fluffig, men det ger ingen bra sömn, så varför inte be om hjälp med sömnen på riktigt istället?

• klyban
    Queennr1 skrev 2017-01-21 15:37:19 följande:
    Det är ett missbruk i den bemärkelsen att du använder ett förskrivet (?) läkemedel på ett felaktigt sätt. Däremot är du inte beroende (antar jag) Kodeinet hjälper dig antagligen att slappna av och göra Dif fluffig, men det ger ingen bra sömn, så varför inte be om hjälp med sömnen på riktigt istället?

Men det är i sig inget missbruk.
    Men håller med alla dessa liknande mediciner, ger aldrig en bra sömn.
    Det är först när man har svårt och sova pga smärta, som man kan påvisa man sover bättre.
    Men jag sov inte ens bra då, kanske lite bättre än före.

• Anonym (kan vara farligt)

Nja, om man tar smärtstillande som sömntablett är jag mycket tveksam. Dessutom så är dessa tabletter mycket beroendeframkallande, redan efter 6 veckor kan det bli toleransökning och abstinens. Så jag skulle nog akta mig.

Men jag förstår inte rubriken "E" - vad  betyder det? Det finns väl inget ord som heter så. Är det mycket dålig svenska av "är"?????

Svar på tråden E detta missbruk?