• Bosan

Kan inte somna utan skrik och gråt

Hej!

Jag har fått mitt första barn på snart 5 månader..

Vårt största problem som överskuggar allt annat är vid sövning, både på dagen och kvällen.

ALLTID innan han ska sova så skriks och gråts det. Vi vaggar i famnen för då somnar han snabbast(men det tar ändå på krafterna eftersom han sover ganska korta stunder på dagen blir det många vaggningar..)

Nån enstaka gång kan han somna in lugnt på en vagnpromenad men för det mesta skriks det hysteriskt innan han somnar. Jag som inte vill använda nån skrikmetod! Men det blir ju en skrikmetod eftersom han alltid skriker sig till sömns både i famn, vagn, sele etc? Att ligga tillsammans i sängen och mysa sjunga/prata utan rörelse är katastrof.. Iaf vid insomning.

Jobbigt för honom att ha så svårt att komma till ro och sjukt stressande att ta sig iväg nånstans om han blir trött mitt i allt.. Då skulle jag behöva sätta mig o guppa på bussätet med en gallskrikande bebis i famnen :/ nej tack. Vi har försökt lägga tidigare och senare men samma sak hur vi än gör..

Ni som haft likadant, gick det över eller behövde ni ändra på något? Tips? :)

Vore skönt att höra andras historier...

• Svar på tråden Kan inte somna utan skrik och gråt
  • elyse

Har han napp? Ammar?

Har ni provat att lägga honom på sidan (och hålla honom så)? När han somnat kan ni försiktigt rulla honom till ryggläge. Ja, om det fungerar. Jag var au-pair för en himla massa år sedan åt en liten som gärna ville somna så.

• Bosan
    elyse skrev 2017-01-21 11:11:20 följande:

Har han napp? Ammar?

Har ni provat att lägga honom på sidan (och hålla honom så)? När han somnat kan ni försiktigt rulla honom till ryggläge. Ja, om det fungerar. Jag var au-pair för en himla massa år sedan åt en liten som gärna ville somna så.

Han har napp och vi ger ersättning :)

Det har vi inte provat så tack, alla tips är välkomna! :)
  • Lotchi

Ett tips för att spara på era ryggar är att sitta och "hoppa" på en pilatesboll! Jag har tvillingar och den har besparat mycket dör min rygg, dessutom blir det en mer lugnare och mjukare rörelse att hålla de nära och lugnt sitta och gunga/hoppa på bollen!

• elinjosefin.

Vi hade precis likadant nån månad när bebis var kring 3-4 månader. Riktiga ångestladdade skrik när det var sovtajm, hur man än försökte söva. Vi sövde i famn eller sjal för att det kändes bäst för oss att vara nära bebis när han var ledsen. Tillslut somnade han ju alltid. MEN så en dag, på julafton faktiskt, så slutade det. Sen dess har han inte skrikit sig till sömns i sjalen. Nu i en vecka har han till å med börjat somna i sin säng. Ibland börjar han gråta men då tar vi upp och tröstar och försöker igen efter en stund. Detta hade vi aldrig trott var möjligt innan julafton. Har alltid behövt söva i famn eller sjal sen han föddes, även om gallskrikandet kom efter några månader.

Så håll ut! Det vänder troligen.

• Alexi

Måste ni aktivt lägga honom? Vi höll på alldeles för mycket med vår äldsta när hon var några månader, höll på med läggningar och hon skrek bara vi gick till sovrummet. Med yngsta så somnade han i vårt knä i soffan tills han var typ 8 månader.

Svar på tråden Kan inte somna utan skrik och gråt