• Anonym (orolig mamma)

Hjälp! Alkoholist?

Jag vet egentligen inte om min man är alkoholist, men det är ett problem. Han dricker endast 3.5% folköl....kanske 3 ggr i veckan....6 varje gång.
    Han gömmer ölburkar överallt....men enligt honom har han inga problem.

Jag har nu tagit ut skilsmässa, för jag orkar inte längre. Vi har haft det såhär i 15 års tid.
    Jag tvivlar väldigt mycket på hur jag känner, antar att han manipulerat mig och tar jag upp en diskussion angående ölen så vänds allt emot mig och det manipuleras.....och jag överdriver osv osv. Detta har gjort mig väldigt osäker, men jag har även mått väldigt dåligt pga detta och varit sjukskriven med ångest i flera år.

Nu har jag flyttat ifrån honom, men då dök nästa problem upp. Min 14 åriga dotter tjallar till mig om hur mycket han dricker. Hon har aldrig sett detta tidigare eftersom han va bra på att smyga eller dricka när barnen sov.
    Nu är hon mina ögon och jag får info om hans drickande.
    Iof får han ju göra som han vill, men varannan vecka har han mina 3 barn där och jag är orolig.

Hon berättade att hon och pappa varit i affären och köpt öl och mat. Han hade då köpt 7 folköl 3,5% och 4 guinness 3,5%. Sedan har han sagt till dottern att guinness innehåller mycket bra grejer och att man till o med använder det på sjukhus.

Detta va väl nått han sa för att hon inte skulle tycka att han köpte väldigt mycket......
    Sedan jag flyttade så verkar hans drickande ha ökat. Bara denna veckan så har han druckit 6 öl i måndags och 3 öl igår.....

Jag behöver råd. Är detta alkoholism?
    Jag har försökt påverka hans drickande i 15 år, sagt att det är okej om han dricker ett 6-pack i veckan....men det har han aldrig lyckats hålla.
    Det är ingen annan som ser eller förstår mitt problem, för han har ett hög betalt jobb på en statlig myndighet och han har aldrig visat utåt att dessa problem finns.

Nästa fråga är....om han dricker 6 st 3,5 % mellan 20.30-24 och sedan kör bil klockan 07...är han påverkad då?
    Han är lång och smal...
    Han kör nämligen med min 3 åriga dotter och jag tror inte att han är helt "ren" i blodet vid den tiden.

Hjälp!

• Svar på tråden Hjälp! Alkoholist?
  • klyban
    Anonym (Hyy) skrev 2017-01-27 08:21:14 följande:
    Du vill inte ens försöka förstå! Som att prata med en höna.
    Tack.
  • Anonym (V)
    Anonym (Hyy) skrev 2017-01-27 08:21:14 följande:

Du vill inte ens försöka förstå! Som att prata med en höna.

Googla nicket så får du se att det alltid är så :p ingen idé att lägga energi på det ens
  • klyban
    Anonym (V) skrev 2017-01-27 12:24:29 följande:
    Googla nicket så får du se att det alltid är så :p ingen idé att lägga energi på det ens

Onej, jag är mycket duktig på att motivera det jag säger.
    Men i detta fallet så gör denna person en godtycklig tolkning.

Det är bara så att med den mängd folköl som presenteras, så går det inte påvisa något missbruk inte ens med en god vilja,.

• Anonym (V)
    klyban skrev 2017-01-27 13:07:58 följande:

Onej, jag är mycket duktig på att motivera det jag säger.

Men i detta fallet så gör denna person en godtycklig tolkning.

Det är bara så att med den mängd folköl som presenteras, så går det inte påvisa något missbruk inte ens med en god vilja,.

Håller inte med om det. För er som undrar kan ni kolla tråden som handlade om N-ordet. Ganska lustig läsning när man läser klybans inlägg.
  • klyban
    Anonym (V) skrev 2017-01-27 13:15:15 följande:
    Håller inte med om det. För er som undrar kan ni kolla tråden som handlade om N-ordet. Ganska lustig läsning när man läser klybans inlägg.

En sak är säger om neger ordet, så har jag inte fel.
    Det är en teori av ett par, och hur ordet utvecklats under min levnad så är det en sanning de sista decennierna innan man rasist stämpla neger.
    Men om det retar dig så, varför skriver du inte där? istället för OT i denna tråd?

Men på vilket sätt skulle en ad hominem liknande sak ändra nått som är sagts i denna tråden och om missbruk.
    Finns inget som styrker ett missbruk, och absolut inte med dessa mängderna vi pratar om.
    Det är därför min teori om att det dracks mer än dessa öl och förslagsvis stark alkohol ala vodka eller liknande styrka.
    Som en teori som är rätt trolig.
    Men så länge detta inte är bekräftat, så kan vi glömma missbruk med nuvarande fakta.
    Och det är först när detta är bekräftat att jag kommer hålla med om missbruk.

Du kan gärna diskutera med mig, i de trådar du känner du har nått och säga.
    Dock så har jag allt som oftast på fötterna, så valet är ditt som alltid.

• Anonym (orolig mamma)

Att dricka en hel flaska Baileys en måndag är också okej antar jag?
    Och sedan gå o gömma den? Helt normalt beteende? 

• Anonym (???)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2017-02-07 09:28:50 följande:

Att dricka en hel flaska Baileys en måndag är också okej antar jag?

Och sedan gå o gömma den? Helt normalt beteende? 

Nä, det låter knappast normalt :( hur mår din dotter i det här?
  • Anonym (orolig mamma)

Hon mår bra, men är självklart orolig för sin pappa.
    Hon vill gå till soc och berätta och hoppas att det blir en ögonöppnare så han kan "vakna" och få hjälp.

Hon tycker det är jobbigt med att han ljuger och gömmer, samt att han skadar sin kropp.

• Queennr1
    Anonym (orolig mamma) skrev 2017-01-26 10:56:15 följande:

Jag ska uppdatera er om läget.

Jag har varit i kontakt med beroende enheten och dom har räknat på intaget. Det är iallafall ett riskbruk.

Socialen reagerade oxå. Jag kan som vårdnadshavare neka mitt barn att åka dit, då dom anser att är man onykter/ måste dricka kvällstid osv osv....då bör inte barnet vara där vid dom tidpunkterna.

Visst alla har olika erfarenhet av alkohol och hur mycket som är okej att dricka.

Mängden är inte avgörande för om man har ett missbruk eller ej. Mängden avgör mest om det blir kroppsliga skador.

Hans dryckesvanor skadar familjen och hans relationer. Han ljuger och gömmer. Det är det som visar att han har ett missbruk.
  • Anonym (Jag)

Mängden spelar nog ingen roll. Det är när man börjar DÖLJA drickandet.

• The sea refuses no river

Beroende?
    Med stor sannolikhet. Å andra sidan kan en gå med beroenden hela livet utan att det utgör en så oerhörd skada på en själv och närstående. Kaffe är ett bra exempel.

Missbruk?
    Tveksam. Saken är att du skriver om hans konsumption kvantitativt och inte i förhållande till hur han är som människa, om det märkbart påverkar hans omdöme eller hans beteende gentemot dina barn.

Det är svårt att svara på, menar inte med ovanstående stycke att det absolut inte är så att hans konsumption negativt påverkar närstående.

• Anonym (tips)

Hej hej!
    Ett tips är att du ringer Alkohollinjen (du kan ringa anonymt och gratis), de hjälper även familjemedlemmar som är orolig gällande någon annans drickande.

Hoppas du hittar din väg som känns bra för dig!
    /Anna

• Anonym (S)
    Queennr1 skrev 2017-02-08 09:18:38 följande:

Mängden är inte avgörande för om man har ett missbruk eller ej. Mängden avgör mest om det blir kroppsliga skador.

Hans dryckesvanor skadar familjen och hans relationer. Han ljuger och gömmer. Det är det som visar att han har ett missbruk.

Exakt!
  • Anonym (Galenskaparn)

Mycke intressant o läsa hur många som tycker detta är löjligt, av egen erfarenhet kan jag säga att jag haft mycket om inte värre liknade dehär(med mig själv asså)... när man kommer hem från jobbet en härlig dag finna de inget bättre en svepa några järn eller pilsner(avnjuter enbart någon stadig whiskey ibland).. känner sig avkopplad, jag själv skulle kalla mig livsnjutare, men har gått för långt när jag med började gömma ölen, tyckte frugan bara klagade men en vacker dag fick jag en kick i huvudet när jag tittade mig i spegeln svepandes en go raking efter en tuff dag på kneget. Ölen var go men hade blivit en vana, blev förbannad och sur när man inte fick sin öl, ska man iväg o köra bil eller något så var de inga konstigheter men direkt när man landa hemma vad de dax. Har kört med på öl, äääh tänker man de är bara någon 3.5, tills jag inte låg riktigt rakt på vägbanan och kom åt trottoaren och fick en liten ryckning och smällde in i en stolpe och kvaddade bilen, enbart för jag inte var 100 uppmärksam i trafiken som man är nykter. Detta började för mig sedan jag flytta hemmifrån (20 år) och idag är jag 23 och slutat dricka på vardagar för någon månad sen. Man tror de inte eller känner inte att alkoholen börjar ta över ens val i livet mer. Nu är de enbart helger jag avnjuter några bira och någon rökning singel malt.

Många tror de är okej att köra på 3.5%, en 50 cl 3.5% öl är lika med 4cl 40% sprit, hade någon istället svept ett järn? Känns fel liksom... kör fan inte era barn när man rört en droppe alkohol, kör inte över huvud taget. De kan göra mycket skada.

Förlåt för skrivit en bibel on allt. Till tråden. Fråga om han har problem med ölen? Säger han nej låt han bevisa att han inte behöver avnjuta go öl på en månad.

• aralcnittosju
    Först och främst, vilken fin människa du är som bryr dig så mycket. Det är inte alla barn som har förmånen att ha en sådan mamma. 

Förlåt, men jag blir faktiskt lite upprörd över hur vissa i denna tråd har svarat. Alkoholism behöver väl för Guds skull inte handla om att en person dricker sig så pass full att han eller hon inte kan gå, spyr eller slåss på helgerna. Precis som några ovanstående kommentarer belyser: varningsklockorna ringer. Han ljuger, smusslar och försöker undanhålla sanningen. I alla fall försköna den. En person som inte har problem med alkohol skulle inte gjort så, för den vet att den inte har något att dölja. En person med alkoholproblem intalar sig själv att han eller hon inte har några problem. Personen blir ofta irriterad när någon påpekar detta. 
    ALKOHOLPROBLEM HANDLAR INTE OM HUR MYCKET EN PERSON DRICKER. Det handlar om hur personen i fråga kan KONTROLLERA drickandet. 

Jag är själv dotter till en alkoholist. Jag är under 25 år. Jag hade inte i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att min pappa, min fina älskade far, var alkoholist. Det är på senare år som jag har förstått. Förstått att alla de där ölen som han drack "för-att-det-har-varit-en-lång-dag-på-jobbet-en-folköl-innehåller-ingenting" bara har varit ursäkter till att dricka. Första gången jag såg min pappa full var jag runt 18 år. Jag tänkte inte mer på det. Idag har min far berättat för mig. Hur han smög med alkoholen, hur han alltid tog en till öl när familjen hade lagt sig. Han har berättat att han är alkoholist. Han kommer med största sannolikhet aldrig hamna på A-lagsbänken. Han dricker sig inte full varje kväll. MEN, han kan inte hantera sitt drickande. Suget är för starkt, han kan inte stå emot. Det är där alkoholproblemet ligger. Han klarar inte av att bara ta en öl, det blir alltid några till. Detta kanske bara händer en gång varje eller varannan vecka. 

Chansen är med andra ord stor, att din ex-man och dina barns pappa dricker mer än vad han säger att han gör. Jag tycker att du ska tala med din ex-man om detta. Att du är orolig och att din dotter är orolig. Ingen förälder, ingen, vill att deras barn ska må dåligt över sitt drickande. Han kommer säkert neka till det i början. "Vadå, jag dricker inte för mycket och om jag gör det, det skadar ingen". Även om han nekar så kommer det så ett litet frö hos honom. Ett frö om att de han älskar mest, sina barn, är oroliga för honom. 

Tro mig, jag önskar att någon hade pratat med min pappa innan fler år "gått till spillo".Visserligen insåg jag inte då, men jag vet att han aldrig kunde slappna av. Din ex-man behöver inte vara alkohlist, men han har nog tyvärr problem med alkohol. Ju längre tiden går, desto starkare grepp kommer sjukdomen få om honom. Prata med honom, för din skull och för dina barns skull. 

Det här blev ett långt inlägg och jag hoppas att du, orolig mamma, orkar läsa allt.Jag skulle behövt höra det här. Trots att jag är ett halvår sen med svaret, om du vill, får du jättegärna svara och berätta hur allt har gått. Har det blivit bättre? Har du pratat med honom? 

Ta hand om dig. KRAM
  • Rafav

Det många inte förstår är att det inte är mängden eller procenten som gör en till alkolist, det är beroendet DVS ATT du (han) måste ha den där ölen för att fungera.

Dessutom så är det även om procenten är låg, ett högt intag då det intas så ofta som MINST tre dagar i veckan. (Jag vet att någon kommer att haka upp sig på denna kommentar) och tre dagar under en vecka i sig är inte konstigt, MEN det är inte bara under en vecka eller under en vecka under sommarmånaderna utan det är VARJE vecka oavsett och det är då man börjar prata om ett beroende. 3,4% är det du ser, men absolut skulle det kunna vara både starkare och större mängder han får i sig.

För som du själv skriver så smyger han med sitt drickande. Så absolut kan han vara alkolist

Svar på tråden Hjälp! Alkoholist?