• Sebasthiann

föräldraförsäkring

Hejsan!

Jag håller på med en uppsats på skolan angående jämställdhet i föräldraförsäkringen.

Finns det någon som skulle kunna berätta för mig hur ni gör eller har gjort, hur fördelade ni föräldraledigheten? Var det mamman som var hemma mest eller pappan, hur delade ni upp det? Och vad baserade sig ert val på? Den som tjänade mest pengar jobbade, eller spelade det ingen roll för just dig.

• Svar på tråden föräldraförsäkring
  • Mascaraklumpar

Första gången tog jag (mamman) alla dagar men pappan var hemma mer. Andra gången delade vi 50/50 på dagarna och pappan var/är återigen ledig mer. Att vi tagit ut dagarn på det sättet beror på att vi tjänade mest på det. Att han varit hemma mer beror på att han har kommit längre i sin karriär än jag och redan har en schysst lön.

• rox

Jag och sambon behåller vår del av föräldradagarna som man blir tilldelad från början. Sen är det upp till en själv hur många dagar man känner att man vill ta ut per vecka för att kunna betala sin del av gemensamma räkningar. Med första barnet var jag hemma 11mån feb-dec och sambon 8mån jan-aug. Med andra barnet var jag hemma 8,5mån apr-dec och sambon 8mån jan-aug. Jag tyckte det passade bra att komma tillbaka i januari till jobbet när ett nytt kvartal började och jag kunde vara med på hela bonusen som betalas ut per kvartal. Sambon har varit ledig fram till sep båda gångerna för att barnen har börjat på fsk i mitten av augusti.

• rox

Måste tillägga att för oss var det helt irrelevant vad vi tjänade mest/förlorade minst på vid föräldraledighet då vi prioriterar tid med barnen främst.

• set

Min man arbetar utomlands och är utförsäkrad dvs har inte rätt till föräldradagar. Detta innebär att alla dagar tillfaller mig. Problemet är "bara" att de dagar som egentligen är låsta till den andra föräldern inte går att "flytta" till mig utan jag måste för varje gång jag söker dessa dagar skicka in papper samt bifoga intyg från landet han jobbar att han inte har rätt till föräldrapenning därifrån. Det intyget tar 3-4 månader att få varje gång. Och det är meckigt att inte kunna använda planeringsverktyget och söka digitalt. Därför blir det att jag inte använder dessa "låsta" dagar som är mina.

• set

Ja just...min mans arbetstider/arbete borta innebär att han är hemma ganska långa perioder så på det stora hela har han nog varit hemma mer än mig om man slår ut all ledighet, hans jobbledighet och min föräldraledighet, på ett par år. Vi har heller inte haft möjlighet att göra på något annat sätt iom min mans arbetssituation.

• Anonym föräldraledig

Jag har varit hemma i 6 månader, därefter var vi hemma på halvtid båda två i 10 månader. Efter det har pappan jobbat deltid, ca 75% i 8 månader tills det att syskonet kom. Vi kör ungefär samma upplagd nu. Dagarna har vi försökt fördela så jämt som möjligt utifrån jämställdhetsbonusen.

• vikkey

Jag (Mamman) är hemma heltid med ettan, han blir 10 månader snart. Väntar dessutom tvåan, beräknad om 10 veckor. Sambon har tagit ut strödagar FL, samt under sommaren. Vårt val baserades inte på inkomst, då jag tjänar betydligt mer än sambon och den större inkomsten då trillar bort. Vi baserade vårt beslut på att sambon är relativt nyetablerad med sitt företag i en bransch med hyfsad konkurrens och ville som ny inte tacka nej till uppdragsgivare. Tvåan kommer troligtvis i april och jag kommer antingen gå tillbaka till jobb i september eller februari -18, då får sambon vara hemma tills det är dags för förskola för tvåan, i typ augusti -18. Då har sambon haft över ett år på sig att etablera sig ytterligare och jag hunnit bli kräkless att gå hemma! ;)

• Sebasthiann

Hej! Tack så jätte mycket alla ni som tagit er tid och svarat. Ni har varit till stor hjälp! :)

• Alexi

Hoppas du läser de rapporter från Fk som finns, vissa rätt nya, om hur uttaget ser ut mer objektivt.

• Sebasthiann
    Alexi skrev 2017-01-23 12:54:30 följande:

Hoppas du läser de rapporter från Fk som finns, vissa rätt nya, om hur uttaget ser ut mer objektivt.

Hej!
    Det gör jag. Har läst ett antal artiklar och på olika sidor för att besvara mina egna frågor.
  • Anonym (Yklb)

Jag var hemma i åtta månader och min man i sju efter det.

• mammalovis

Amningen har styrt i kombination med hur lätt det är att få jobb i god tid i förhållande till föräldraledigheten. I andra relationen har sambon haft svårare att vara borta längre tider från jobbet, så jag har varit hemma drygt ett år för att sedan kunna arbeta deltid för både barnens och min skull. Jag har knappt jobbat heltid på 6 år, äldsta är 6 år och yngsta är drygt 1 år.

• Anonym (Lika)

Vi var hemma i sammanlagt två år. Jag ett år och maken ett år, dock tog vi två perioder var så ingen var hemma ett år i ett svep så att säga.

• cosinus

Första barnet: jag var ledig 9 månader heltid. Mannen 8 mån heltid och sen 3 månader halvtid.

Andra barnet: jag var ledig 5 månader heltid. Sen jobbade jag typ 40 % några månader och mannen kanske 80%. Från 1 år var han hemma på hemtid 5 månader iaf. Vem som tog halvtiden första terminen på dagis minns jag inte.

Trean. Jag var helt ledig 7,5 månad. Mannen var ledig helt 9 månader. Jag tror sen vi jobbade 75 % var ett halvår.

Fyran: jag var helt ledig 8 månader, mannen 5 månader och sen var vi lediga 50 % var ett tag.

Vi har tagit minimalt med dagar barnens första år. Vi har aldrig jobbat mer än 175% sammanlagt. Yngsta barnet blir 8 nästa sommar och vi kan göra så tills dess. Eftersom jag varit ledig mest i början och därmed kunnat låta bli att ta ut dagar har jag haft fler kvar och fått skriva över vid något tillfälle men när nu 3 av 4 barn fyllt 8 har det ändå gått relativt jämt upp på slutet.

Svar på tråden föräldraförsäkring