• Viksid

Min sambo vill inte ha fler barn

Jag är 25 år och har ett förhållande med en 14 årig äldre man, som sedan tidigare förhållande har barn, 18, 11 och 4 år. Jag har altid drömt om egna barn o en stor familj. Jag är född in i mammarollen enligt mig själv och älskar barn. Drömmen om att få ett eget/ biologiskabarn är enormt men min nyvarande sambo vägrar och känner att han är färdig med småbarnslivet. I hans förra förhållande blev han tvingad att skaffa de senaste barnet. Vilket jag aldrig skulle gå med på. Vill att vi båda ska känns en längtan om att få ett gemensamt barn. Jag är livrädd men samtidigt älskar jag min man. Ska man lämna för barnlängtan eller ska man vara kvar pga av kärleken. Han vill att jag ska älska hans barn som mina egna men känner inte samma, jag gillar dem som vilket annat barn som helst. Trivs bra med dem men vill binda ihop familjen med ett gemensamt barn. Samtidigt känner jag att om han skulle gå med på ett gemensamt barn och att sen blir det som han påstår, att man går isär o att kärleken försvinner. I dagsläget så lever jag med att "det kanske är skönt att leva utan egna barn" men samtidigt, vad gör man annars av livet. Är barn mening med livet, är det något attt kämpa för?

• Svar på tråden Min sambo vill inte ha fler barn
  • Queennr1
    Anonym (3barnspappan) skrev 2017-01-12 13:03:09 följande:

Barn är det största som finns i hela livet! :)

Män/pojkvänner finns det fler av där ute.

Mitt enkla råd till dig är: kasta inte bort möjligheten till barn p g a en man som du råkar vara kär i - just nu.

För den kärleken kommer ändå att dö, om du vill ha barn men han förvägrar dig det...

Bryt!

Fast han förvägrar henne inte att få barn utan villabrand inte ha fler egna, det får man respektera. Man kan inte sätta barn till världen för nån annans skull. Däremot är ju förhållandet dömt att misslyckas.
  • AlexandraR

Jag tillhörde dem som inte trodde att barn var meningen med livet. Tills jag fick egna.. Snälla kompromissa inte med något så stort, kärleken till din nuvarande sambo är en piss i Nilen jämfört med vad du kommer känna för ditt/dina barn. Lovar.

• Nyfikna72

Fast även en tjej lär ju tänka på att blir man ihop med en 14 år äldre som har en skock ungar redan så är ju chansen överhängande att han inte vill ha fler. Det måste ha funnits med i kalkylen från början tycker man.....

• Anonym SE
    Viksid skrev 2017-01-12 08:06:30 följande:
    Vi är inne på vårat 3 år tillsammans o jag känner att jag ändå vill ha ett ja eller kanske för att hoppet ska finnas.

Han har haft de tuft med sina barn o ex och jag vill att han ska förstå att jag är jag och att jag inte är som hans ex och att han inte ska jämföra sitt förflutna med mig. Jag vill att han ska bli nyfiken på oss...
    Där kan du ha den enkla förklaringen till att han är så tvär.
    Han kanske helt enkelt inte är redo att ta den "risken" att samma händer igen.

Om det dessutom krånglar med de barn han har nu har han kanske också svårt att kunna se en liten som något positivt.

Har du uttryckligen sagt precis som du känner till honom?
  • Bergis
    Anonym (Zzz) skrev 2017-01-11 23:08:17 följande:

Asså ursäkta men vilken jä*la bullshit..

Du är väl en av dem som inte älskar sin partner.

Nekar man någon det viktigaste i livet. Nej, då älskar du henne/honom inte.
  • Queennr1
    Bergis skrev 2017-01-12 19:26:57 följande:

Du är väl en av dem som inte älskar sin partner.

Nekar man någon det viktigaste i livet. Nej, då älskar du henne/honom inte.

Alternativet då är att släppa den man älskar fri, inte att skaffa barn man inte vill ha... Fy..
  • Bergis
    Queennr1 skrev 2017-01-12 19:59:03 följande:

Alternativet då är att släppa den man älskar fri, inte att skaffa barn man inte vill ha... Fy..

Varför skulle du inte vilja ha barn med någon du älskar?
  • Anonym (Zzz)
    Bergis skrev 2017-01-12 20:12:52 följande:

Vad är det för en fråga? Vilken planet kommer du ifrån? Är du medveten om att det inte är alla människor som anser barn vara viktigaste i livet och inte alla vill skaffa barn med dem de älskar utan vill kanske tillhöra varandra?
  • Bergis
    Anonym (Zzz) skrev 2017-01-12 20:22:42 följande:

Vad är det för en fråga? Vilken planet kommer du ifrån? Är du medveten om att det inte är alla människor som anser barn vara viktigaste i livet och inte alla vill skaffa barn med dem de älskar utan vill kanske tillhöra varandra?

Jo, jag vet att det finns människor som bara bryr sig om sig själva. Fast de kan ju inte älska på riktigt.
  • Anonym (Zzz)
    Bergis skrev 2017-01-12 20:25:32 följande:

Jo, jag vet att det finns människor som bara bryr sig om sig själva. Fast de kan ju inte älska på riktigt.

Meningslöst att fortsätta diskutera med dig

Fortsätt leva i din trångsynhet
  • Bergis
    Anonym (Zzz) skrev 2017-01-12 20:33:56 följande:

Meningslöst att fortsätta diskutera med dig

Fortsätt leva i din trångsynhet

Tycker att det är du som lever i din egoism. Varför skulle det vara relevant att du inte tycker barn är det viktigaste i livet när nu din partner gör det?
  • Queennr1
    Bergis skrev 2017-01-12 20:12:52 följande:

Alla vill inte ha barn helt enkelt, vilket inte innebär att man är oförmögen att älska en partner. Obegripligt hur du kan göra den kopplingen.

I det här fallet handlar det även om att partnern redan har barn och känner sig färdig med den biten. Barn är ett enormt livsåtagande ingen jävla romantisk kärleksgåva som man bevisar sin kärlek med. Omoget resonemang.
  • Viksid
    Anonym (Pia) skrev 2017-01-11 21:11:33 följande:

Det är problemet med stor åldersskillnad. Han får ju räkna med att du kan vilja ha egna barn. Det är trots inte detsamma med hans. De har väl redan en mamma. Tycker han är lite egoistisk om han vill ha förhållande med dig men vägrar barn, bara för att han är klar. Men det är trots allt upp till dig att välja, stanna utan barn eller lämna. Jag hade nog gått vidare om han inte ändrar sig inom t ex 1-2 år.

Jag tycker iallafall att han ska försöka tänka över saken och kanske tänkte mer på de possitiva med barn mer än det svåra och jobbiga. O för de andra så har han ju ingen anning om hur jag är i mammarollen o hur vårat barn skulle bli. Jag vill ju ha barn med han för att jag älskar han inte för att han ska känna sig tvingat. Svårt... ska ge det en tid till...
  • Viksid
    Nyfikna72 skrev 2017-01-12 16:31:44 följande:

Fast även en tjej lär ju tänka på att blir man ihop med en 14 år äldre som har en skock ungar redan så är ju chansen överhängande att han inte vill ha fler. Det måste ha funnits med i kalkylen från början tycker man.....

Man kan ju aldrig rå för vem man blir kär i och man lever ju alltid på hoppet. Svårt ämnen i början med en relation men tog upp det tidigt ändå...
  • Bergis
    Queennr1 skrev 2017-01-12 23:49:35 följande:

Alla vill inte ha barn helt enkelt, vilket inte innebär att man är oförmögen att älska en partner. Obegripligt hur du kan göra den kopplingen.

I det här fallet handlar det även om att partnern redan har barn och känner sig färdig med den biten. Barn är ett enormt livsåtagande ingen jävla romantisk kärleksgåva som man bevisar sin kärlek med. Omoget resonemang.

Kärlek handlar om att tillfredsställa varandra. Om du nu inte ens vill tillfredsställa partners mest nasala behov. Hur skulle det kunna vara kärlek?
  • Loriyana

Alltså varför pratar folk inte om detta INNAN man blir seriösa? Jag skulle själv aldrig vara tillsammans med någon som inte är öppen för barn, och det har jag alltid gjort väldigt tydligt i början av relationen. 

• Queennr1
    Bergis skrev 2017-01-13 18:43:35 följande:

Kärlek handlar om att tillfredsställa varandra. Om du nu inte ens vill tillfredsställa partners mest nasala behov. Hur skulle det kunna vara kärlek?

BARN är inte nåt man GER till nån för att tillfredsställa DERAS behov. BARN är människor som förtjänar att vara önskade. Usch vilken otäck syn du har på barn, som om de vore några ting.
  • Bergis
    Queennr1 skrev 2017-01-13 19:24:36 följande:

BARN är inte nåt man GER till nån för att tillfredsställa DERAS behov. BARN är människor som förtjänar att vara önskade. Usch vilken otäck syn du har på barn, som om de vore några ting.

Jag tar naturligtvis för givet att man själv tar hand om och vill ha barnet. Jag tror bara inte du älskar en person om du vill neka den en familj. Jag köper inte det det resonemanget oavsett hur politiskt korrekt det må vara.
  • Queennr1
    Bergis skrev 2017-01-13 19:33:18 följande:

Jag tar naturligtvis för givet att man själv tar hand om och vill ha barnet. Jag tror bara inte du älskar en person om du vill neka den en familj. Jag köper inte det det resonemanget oavsett hur politiskt korrekt det må vara.

Det enda detta handlar om är att du är trångsynt.

Att det är över din förmåga att inse att en människa i 40 års åldern som redan varit igenom småbarnsår, tre gånger om KAN ha självinsikt nog att begripa att han inte har kraft att börja om, och då utifrån detta förstår att han skulle bli en mindre bra förälder utan att det betyder att han inte älskar sin partner.

Och återigen, så förnekar han ingen barn, bara att dessa barn inte kan komma från honom. Den av parterna som vill ha barn står det fritt att söka sig den möjligheten på andra sätt.

Däremot vore det fult och kärlekslöst att försöka övertala sin barnläbgtande partner att stanna kvar och att avstå barn.
Svar på tråden Min sambo vill inte ha fler barn