• Anonym (Orolig)

Dricker han för mycket?

Min sambo dricker alkohol 3-5 dagar i veckan, ca en till tre flaskor vin per tillfälle. Han tycker inte det är konstigt utan att snarare är det jag som är tråkig som "bara" dricker 1-2 dagar i veckan, 1-2 glas per tillfälle. Grejen är inte att det blir några problem när han dricker, men hans inställning oroar mig och framåt är jag rädd att det kan bli skadligt att dricka så mycket. Det är också tråkigt att alla aktiviteter vi gör kretsar kring alkohol. Tänker även på hur det blir om vi får barn. Vill inte att våra barn ska växa upp i en miljö där alkohol har stor plats. Vi är båda 31 år. Behöver perspektiv, överreagerar jag? Eller är min oro befogad, och i så fall, hur kan jag få honom att inse att han behöver minska sin alkoholkonsumtion?

• Svar på tråden Dricker han för mycket?
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-01-11 11:18:03 följande:

Min sambo dricker alkohol 3-5 dagar i veckan, ca en till tre flaskor vin per tillfälle. Han tycker inte det är konstigt utan att snarare är det jag som är tråkig som "bara" dricker 1-2 dagar i veckan, 1-2 glas per tillfälle. Grejen är inte att det blir några problem när han dricker, men hans inställning oroar mig och framåt är jag rädd att det kan bli skadligt att dricka så mycket. Det är också tråkigt att alla aktiviteter vi gör kretsar kring alkohol. Tänker även på hur det blir om vi får barn. Vill inte att våra barn ska växa upp i en miljö där alkohol har stor plats. Vi är båda 31 år. Behöver perspektiv, överreagerar jag? Eller är min oro befogad, och i så fall, hur kan jag få honom att inse att han behöver minska sin alkoholkonsumtion?

Har han en konsumtion kring åtta flaskor vin i veckan bör du nog vara orolig.

• Anonym (Ja)

Ja det låter mycket faktiskt. Inte hur ofta men hur mycket, 3 flaskor vin på en kväll ÄR mycket. Klarar han jobba dagen efter? Han kan ju inte köra bil iaf.

Är det dagen innan ledigt är det okej.

• sextiotalist

Ett klart riskbeteende

• Duckan

Jag är inte den som tackar till nej till några glas, men att dricka 1-3 flaskor 3-5 ggr i veckan är extremt mycket anser jag.

• Anonym (Orolig)
    Kjell2 skrev 2017-01-11 11:20:40 följande:

Har han en konsumtion kring åtta flaskor vin i veckan bör du nog vara orolig.

Åtta flaskor hör kanske inte till vanligheterna. Sex flaskor i veckan i snitt dricker han nog. Under semestern dricker han dock varje dag.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Ja) skrev 2017-01-11 11:21:28 följande:

Ja det låter mycket faktiskt. Inte hur ofta men hur mycket, 3 flaskor vin på en kväll ÄR mycket. Klarar han jobba dagen efter? Han kan ju inte köra bil iaf.

Är det dagen innan ledigt är det okej.

Han blir sällan bakfull. Men oftast dricker han bara en flaska vin om han jobbar dagen efter. Om det hade varit nån gång då och då hade jag inte reagerat. Men flera kvällar i veckan känns onödigt ofta.
  • Kjell2
    Anonym (Orolig) skrev 2017-01-11 14:17:06 följande:
    Åtta flaskor hör kanske inte till vanligheterna. Sex flaskor i veckan i snitt dricker han nog. Under semestern dricker han dock varje dag.
    Även sex flaskor per vecka är en väldigt hög konsumtion.
  • Anonym (Sanna)

Ja givetvis är hans konsumtion på tok för hög. Hans sätt att kritisera ditt måttliga drickande är en varningssignal.

• Jesper f

Det är jättesvårt utifrån något "standard" mått att mäta någons alkohol beteende, för det är så otroligt individuellt. Och det är också skillnad mellan ett riskbruk och missbruk kring alkoholen. Frågan är om något annat blir lidande pga hans bruk, då är det varningstecken, men annars är det mer en fråga om hans egen inställning. Tycker han själv att det är rimligt, eller att det blir för mycket? Tex, kan han inte avstå från att dricka en hel flaska när han väl öppnat den, är nog frågan om han inte ska försöka avstå helt under ett tag, eller i vart fall dra ned storleken på flaskan han dricker. Finns halvflaskor tex.

• Anonym (fallou)

Det är alldeles för mycket. Och jag tycker att även du dricker för mycket.
    Jag och min flickvän är inte nykterister. Vi dricker 3-5 glas vin PER ÅR.
    Det känns ok för oss.

• Anonym (fallou)
    Jesper f skrev 2017-01-11 14:23:40 följande:

Det är jättesvårt utifrån något "standard" mått att mäta någons alkohol beteende, för det är så otroligt individuellt. Och det är också skillnad mellan ett riskbruk och missbruk kring alkoholen. Frågan är om något annat blir lidande pga hans bruk, då är det varningstecken, men annars är det mer en fråga om hans egen inställning. Tycker han själv att det är rimligt, eller att det blir för mycket? Tex, kan han inte avstå från att dricka en hel flaska när han väl öppnat den, är nog frågan om han inte ska försöka avstå helt under ett tag, eller i vart fall dra ned storleken på flaskan han dricker. Finns halvflaskor tex.

Vilket skitsnack. Det finns ganska klara gränser för vad en människa klarar av att dricka i längden utan att bli beroende. Och det är för att man ska hålla sig på säkra sidan. När man väl hamnat i beroendet är man nämligen beroende för resten av livet. 14 glas per vecka är max för en man, baserat på läkarvetenskapens råd. Men denna gräns vill man nu sänka. Så hans 1-3 flaskor 3-5 dagar per vecka är sinnessjukt mycket. Och det kommer gå åt skogen om han fortsätter så. Dessutom är det riktigt vidrigt att han har synpunkter på hur mycket du dricker. Mitt tips är att lämna honom. Han är ju inte snäll någonstans.
  • ostpaj

Av endast rubriken att drömma, utan att ha klickat mig in och läst, var mitt svar JA! När du redan har börjat fundera på om det är missbruk, då är det missbruk. Annars hade tanken aldrig slagit dig.

• K med lilla E

Harhan druckit en flaska vin på kvällen så ska han inte köra bil på morgonen, oavsett om han är bakfull eller inte. Jag spottar heller inte i glaset men sex flaskor vin i veckan är på tok för mycket anser jag.

• Anonym (fallou)
    ostpaj skrev 2017-01-11 20:53:57 följande:

Av endast rubriken att drömma, utan att ha klickat mig in och läst, var mitt svar JA! När du redan har börjat fundera på om det är missbruk, då är det missbruk. Annars hade tanken aldrig slagit dig.

Precis!
  • K med lilla E
    Anonym (fallou) skrev 2017-01-11 20:46:17 följande:

Det är alldeles för mycket. Och jag tycker att även du dricker för mycket.

Det känns ok för oss.

Det låter ju nästan som att ni är nykterister, ett par flaskor vin i veckan är ju inte särskilt mycket tycker jag.
  • Anonym (fallou)
    K med lilla E skrev 2017-01-11 20:58:16 följande:
    Det låter ju nästan som att ni är nykterister, ett par flaskor vin i veckan är ju inte särskilt mycket tycker jag.
    Nej, för att drickandet har normaliserats.
    Vad tror du mest på? Vad folk "tycker", eller läkarvetenskapen som vet allt om vad alkohol orsakar och hur? Det har blivit modernt att "tycka" en massa saker och göra det till sin egen vetenskap. Men någonstans kanske man kan respektera den riktiga vetenskapen som bygger på erfarenhet och statistik - särskilt när det gäller världshistoriens mest skadliga dryck/drog. Och med tanke på vilken skada skiten gör och vad det kostar samhället (=mig) tycker jag inte ens att man ska få göra som man vill.
  • Anonym (MLH)

Väldigt högt alkoholintag vid samma tillfälle. 1-3 flaskor på en kväll..?? Dricker aldrig mer än en flaska vin på en dag. Så om jag skulle göra det skulle det ju max bli 7 flaskor per vecka men flera flaskor samma dag... Nej - det låter inte bra. Skulle klara att jobba men det får konsekvenser framöver. Viktigt att livet innehåller annat som "drar" och som inte innefattar alkohol. Vad gör han förutom att dricka..?

• smulpaj01
    K med lilla E skrev 2017-01-11 20:55:19 följande:

Harhan druckit en flaska vin på kvällen så ska han inte köra bil på morgonen, oavsett om han är bakfull eller inte. Jag spottar heller inte i glaset men sex flaskor vin i veckan är på tok för mycket anser jag.

Beror ju på när han slutar dricka på kvällen och vilken tid han ska köra på morgonen.
  • Duckan
    Det känns ok för oss.

Håller med K med lilla E, det var extremt åt andra hållet. Att det är ok för er betyder inte att ts 1-2 glas per helg är för mycket för henne eller nån annan för den delen.
  • Anonym (fallou)
    Duckan skrev 2017-01-12 09:45:27 följande:

Det känns ok för oss.

Håller med K med lilla E, det var extremt åt andra hållet. Att det är ok för er betyder inte att ts 1-2 glas per helg är för mycket för henne eller nån annan för den delen.

Läs de senaste forskarrapporterna istället och sluta TYCKA en massa saker...
Svar på tråden Dricker han för mycket?