• cissi96

Pco? Eller något annat?

Vi har försökt bli gravida sedan oktober -15. Jag har haft oregelbunden mens så länge jag vet har fått gå på provera för att göra den regelbunden, sedan när vi började försöka läste jag att det kan bli svårare med provera och så fort jag slutade med den så blev mensen oregelbunden igen. Testade med lite för många äl-stickor men märkte aldrig av någon äl-höjning på dem. Men vi hade ändå mys varje dag ifall att. Sedan gick ett år efter vi börjat försöka och jag bokade tid för utredning. Så de testade mina nivåer och gjorde vaginalt- ultraljud och spolning av äggledare men de hittade inget fel på mig eller sperman från min sambo jag fyller 21 nästa månad så de tyckte vi skulle försöka sex månader till. Men jag har ingen ägglossning och jag har försökt prata med gyn-kvinnan men det känns inte som att hon tar mig på allvar för att jag är så ung. Min fråga är hur ser man ifall att man har pco kan man missa det? och borde jag vara på och tjata på gyn mer? Förlåt för att det blev långt behövde skriva av mig lite :(

• Svar på tråden Pco? Eller något annat?
  • Jasmin Karlsson

Pco syns på vul. Om man har pcos (syndromet) har man även fler symtom (behöver inte ha alla): oregelbunden mens, acne, övervikt, ökad kroppsbehåring, förhöjda testosteronnivåer (syns på blodprov).
    Pco-äggstockar är lätt att se på ultraljud. Men om du inte känner att läkaren tar dig på allvar så kan du testa att gå till någon annan.

• cissi96

Okej tack för svar. Var orolig att det kunde vara lätt att missa. Hittade ingen bra info om det på Google. :/

• villblitremedpcos

Jag skulle råda dig att gå till någon annan läkare, se om det finns några privata gyn-mottagningar där du bor. Hittar de inget så är ju det egentligen toppen, det är ofta svårt just med ÄL-stickor tycker jag, lätt att man missar någon dag. Har du provat att tempat?

Jag är själv 22 och har fått kommit på utredning i böran av december.

Ha det bra!

Svar på tråden Pco? Eller något annat?