• Maria25

Hur länge?

Hur länge försökte ni bli gravida innan ni sökte hjälp/utredning? 
    Vart vände ni er? 
    Och slutligen, är det några specifika krav man måste uppfylla för att få hjälp? 

Vi har försökt i snart två år, men är rädd för att gå vidare. Kan tilläggas att jag bor i Karlstad. 

• Svar på tråden Hur länge?
  • Kasperina

Jag blev gravid på 9:e försöket men fick mf nästan direkt, och i samband med kontroll fick jag boka tid till 3 månader senare. Jag var då 36 år gammal, hade jag varit under 35 hade jag fått vänta längre. Utredningen hittade en förstörd äggledare och drog slutsatsen att den andra nog inte heller fungerade, men efter att jag tog bort den trasiga blev jag gravid på första försöket tre ggr, två av dem efter 40.
    Det är olika regler i olika landsting, men är du över 30 borde två år räcka för att kunna få utredning. Det finns oftast en BMI-gräns och det kan finnas en undre åldersgräns.
    Det finns inget att vara rädd för. Antingen hittar de något, och då kan man justera eller kringgå det som hittats, eller så hittar de inget, och då får man standardbehandling:
    1. Hormonbehandling för att stärka egen ägglossning
    2. Insemination
    3. IVF

Lycka till!

• Jag är bara jag

Ett halvår. Jag var över 35 så då får man hjälp redan då. Ringde och bokade tid själv på gynmottagningen. Kraven är åldersgräns- oftast 22 neråt och 42 uppåt och att man bor på samma adress. Ja, förutom det uppenbara att man försökt så länge som krävs- minst 1 år, i vissa landsting 2. För behandling är det BMI-gräns.

Svar på tråden Hur länge?