• Zophie

Gravid innan första barnet blir 1år och 9 mån

Räknar försäkringskassan det på månaden eller första barnets födelsedatum?

Ex sista mensens första dag är 9/1 och barn nr 1 blir 1 år och 9 månader den 24/1..

• Svar på tråden Gravid innan första barnet blir 1år och 9 mån
  • viseversa

Det är enligt mensen. Alltså inte närvarande föds. Jag hade 6 dagars marginal själv. Hann mao få samma föräldrarpenning. Hade jag blivit gravid en vecka senare hade jag fått lägsta fp.

• Anonym (varför?)

Det är ju sjukt. Varför ska staten uppmuntra/stressa folk att skaffa två barn så fort?? Räcker det inte med att överhuvudtaget få två barn?

• Zophie

Tror inte att dom uppmuntrar, men blir man gravid innan barn 1 är 1 år och 9 mån får man samma föräldrarpenning som för barn 1. Väljer man att få barn 2 senare så räknas föräldrarpenningen om och har man då som jag tex inte jobbat 100% så blir ju inte fp så mkt.. ( om jag har förstått det hela rätt)

• Zophie

Viseversa,

Tack för svar! Jag hoppades på att det var så, då har vi ett "försök" till ?

• Anonym (varför?)
    Zophie skrev 2017-01-06 15:41:42 följande:

Tror inte att dom uppmuntrar, men blir man gravid innan barn 1 är 1 år och 9 mån får man samma föräldrarpenning som för barn 1. Väljer man att få barn 2 senare så räknas föräldrarpenningen om och har man då som jag tex inte jobbat 100% så blir ju inte fp så mkt.. ( om jag har förstått det hela rätt)

Men då är det ju att uppmuntra... Jag tycker det ska ändras!
  • viseversa

Jag fick samma fp för 4 barn bara för att jag fick 4 barn så tätt.
  • lollip0p

Fast regeln infördes ju med det uttalade syftet att kvinnor i Sverige skulle skaffa (fler) barn tätt, så tanken bakom var ju att uppmuntra.
  • Zophie
    lollip0p skrev 2017-01-06 16:19:52 följande:

Fast regeln infördes ju med det uttalade syftet att kvinnor i Sverige skulle skaffa (fler) barn tätt, så tanken bakom var ju att uppmuntra.

Ok..
  • Zoey83

Det går ju faktiskt att skydda sin fp också så att man inte får en lägre föräldrapenning fast man kanske väljer att vänta! längre mellan barnen.
    Det går t.ex. att skydda genom heltidsstudier, eller att man snålat med fp och har kvar! Dvs.tar ut sen när barnet fyllt ett år och på så vis skyddas den också.

• Anonym (nyfiken)

Innebär detta alltså att om man skaffar barn tätt (blir gravid inom 1 år och 9 månader) så behåller du samma föräldrapenning även om du inte tar ut fem dagar i veckan efter att barnet fyllt ett år? 

Men blir SGI:n skyddad av detta också eller är det bara föräldrapenningen? 

Svar på tråden Gravid innan första barnet blir 1år och 9 mån