• Anonym (Matte)

Vad göra med kaninen?

Vi har en kanin, som bor i en utebur, med utegård. Kan mao hoppa runt på ganska stor yta, samt har sin bur. 

Kaninen kommer från ett djurskyddshem, har på några år avverkat två kompisar som dött pga sjukdom. Men kaninen hänger i. 

Nu bor kaninen själv. Vi är där ute och sköter om den, mat o vatten och rengöring av bur. Men goset är väl inte så himla mkt, kaninen vill inte riktigt själv, dvs kommer inte fram. Men tar man väl upp den så gosas det en stund. 

När kaninen hade kompisar var det gosigt, men kaninen var också ganska dominant och kunde i perioder verkligen dominera (jaga, sätta på). 

Kidsen har tröttnat, det var kul ett tag (såklart). Tanken är att se om nån vill ta över, nån som vill gosa lite mer. Kanske attraktivt för föräldar att det är en äldre kanin? Men om ingen vill ta över?

Kan man bara avsluta livet på ett djur som är friskt? För att man tröttnat? Usch, jag hör ju själv hur illa det låter. Men kaninen blev omhändertagen pga dåliga förhållanden. Sen har den levt ett bra liv under några år, mkt gos och kompis. Men nu.....usch....
    Visst kaninen kan få leva vidare i buren, och utegården. Får sina basala behov tillgodosedda, men ingen direkt uppmärksamhet. Kanske nån katt som tittar förbi....jo, en liten mus bor i buren, kan dom vara kompisar tro? Vad gör jag med musen om kaninen försvinner, den lär ju bli kattmat. Är musens liv värt mer än kaninens? Är kattens liv värt mer än kaninens? 

Satan va djupt det blev? Men kommer jag hata mig själv för att jag avlivar kaninen? Jag har ju räddat livet på den flera gånger tidigare!

• Svar på tråden Vad göra med kaninen?
  • Aniiee

Du får väl slakta den. Ta vara på allt bara.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Anonym (Matte)
    Aniiee skrev 2017-01-06 00:12:11 följande:

Du får väl slakta den. Ta vara på allt bara.

Knappt 2 kg levande kanin? Mest päls? Finns inget ätbart på den kaninen. 
  • Aniiee
    Anonym (Matte) skrev 2017-01-06 00:20:42 följande:
    Knappt 2 kg levande kanin? Mest päls? Finns inget ätbart på den kaninen. 
    Nä, men den har päls, eller hur? Och ben. Blir fin soppa på dem. 
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • nokitus

Skaffa en till kanin som sällskap åt den.eller ge bort den åt någon.musen klarar sig.

• Anonym (Matte)
    Aniiee skrev 2017-01-06 00:24:14 följande:
    Nä, men den har päls, eller hur? Och ben. Blir fin soppa på dem. 
    Äter inte mina egna djur eller de arter de brås på. Men om du vill hämta så hör av dig! Men du får avliva den själv...
  • Anonym (Matte)
    nokitus skrev 2017-01-06 00:30:03 följande:

Skaffa en till kanin som sällskap åt den.eller ge bort den åt någon.musen klarar sig.

Vill inte skola in en ny...kaninen jag har är inte helt lätt, den har HUMÖR....och om den här dör, så står jag ju med en kvar. Och skaffa en ny igen. NÄ...jag är inte intresserad av kaniner. Har 4 andra arter som kräver mina pengar och uppmärksamhet. 
    Men just detta, bara ta bort...har kaninen ett värdigt kaninliv? Om nu ingen vill ha den...buren kan ju locka iof! 
  • TanjaGT

Hej!

Jag har själv 3 kaniner som bor på våren tomt i uteburar. Endast en av dem gillar att bli buren och klappad. Vissa kaniner är helt enkelt inte sociala . Dock vet jag att de kan bli lugnare om man kastrerar/streliserar dem. Då kan de till och med gå ihop med en kompis av motsatta könet. Tycker inte att du ska se avlivning som en lösning.

Finns många kaningrupper på Facebook där du kan få råd.

Lycka Till

• Anonym (B)
    Anonym (Matte) skrev 2017-01-06 00:05:22 följande:

Kan man bara avsluta livet på ett djur som är friskt? För att man tröttnat? Usch, jag hör ju själv hur illa det låter. Men kaninen blev omhändertagen pga dåliga förhållanden. Sen har den levt ett bra liv under några år, mkt gos och kompis. Men nu.....usch....

Nej, så gör man inte. De som gör det borde aldrig ha skaffat djur till att börja med, och jag önskar att om man åkte in för att avliva ett friskt djur så fick man aldrig lov att skaffa djur igen heller. Samma om man ger bort djuret till någon annan, om det handlar om att man bara tröttnat och inte pga man är oförmögen att fortsätta ta hand om djuret. Folk skaffar djur alldeles för lättvindigt, ser det som en rolig hobby/leksak/syssla, men sen är nyhetens behag över och man har tröttnat. Fy tusan. Tar man sig an ett annat liv såsom barn eller djur så har man ansvar över de resten av deras/sitt eget liv. 

Deala med det ansvar ni tagit. Alternativt hitta ett annat (bra!) hem åt kaninen, och skaffa isåfall sedan aldrig djur igen. 
  • Anonym (Matte)
    nokitus skrev 2017-01-06 00:36:30 följande:

Du hittar säkert någon som är villig att ta emot den...

Hoppas!
  • Anonym (Matte)
    Anonym (B) skrev 2017-01-06 01:06:07 följande:
    Nej, så gör man inte. De som gör det borde aldrig ha skaffat djur till att börja med, och jag önskar att om man åkte in för att avliva ett friskt djur så fick man aldrig lov att skaffa djur igen heller. Samma om man ger bort djuret till någon annan, om det handlar om att man bara tröttnat och inte pga man är oförmögen att fortsätta ta hand om djuret. Folk skaffar djur alldeles för lättvindigt, ser det som en rolig hobby/leksak/syssla, men sen är nyhetens behag över och man har tröttnat. Fy tusan. Tar man sig an ett annat liv såsom barn eller djur så har man ansvar över de resten av deras/sitt eget liv. 

Deala med det ansvar ni tagit. Alternativt hitta ett annat (bra!) hem åt kaninen, och skaffa isåfall sedan aldrig djur igen. 
    Jo, jag håller till viss del med dig. Det är ju därför jag nu har ett dilemma. Arten kanin intresserar mig inte. Sen ser jag hur folk har sin kaniner precis som jag har mina katter! Som gosedjur inne. Medans andra föder upp och slaktar för att äta upp. Det gör man inte med katter. Och inte hästar heller i Sverige, även om hästarna går till slakt och blir mat när de inte är friska eller kan prestera (illa nog). 

Eg så skulle jag också skriva ett svar likt ditt. Men nu står jag här och undrar hur vår kanin eg mår. Pga ändra omständigheter har vi inte heller möjlighet att ha kaninen på samma sätt som tidigare (ännu bättre miljö). Är kaninen trött på livet? Den får vad den behöver, förutom massa gos och hinderhoppning. Men den drar ju iväg när jag vill gosa....
  • Anonym (B)
    Anonym (Matte) skrev 2017-01-06 01:09:29 följande:
    Jo, jag håller till viss del med dig. Det är ju därför jag nu har ett dilemma. Arten kanin intresserar mig inte. Sen ser jag hur folk har sin kaniner precis som jag har mina katter! Som gosedjur inne. Medans andra föder upp och slaktar för att äta upp. Det gör man inte med katter. Och inte hästar heller i Sverige, även om hästarna går till slakt och blir mat när de inte är friska eller kan prestera (illa nog). 

Eg så skulle jag också skriva ett svar likt ditt. Men nu står jag här och undrar hur vår kanin eg mår. Pga ändra omständigheter har vi inte heller möjlighet att ha kaninen på samma sätt som tidigare (ännu bättre miljö). Är kaninen trött på livet? Den får vad den behöver, förutom massa gos och hinderhoppning. Men den drar ju iväg när jag vill gosa....
    Man har ju inte kaniner som gosedjur för att man har de som katter/hundar och låter de gå lösa i hemmet? Finns många som gör så och har "bunny-proofed" hemmet och låter kaninen fortfarande ha sitt eget space, samt går ut och går med kaninen som man gör med en hund, eller om man har hus att kaninen har en uteplats också. Men det var lite off topic, ville bara kommentera på det.  Personligen är jag vegetarian, så är ju helt emot att ha djur för slakt överhuvudtaget. Så kan inte riktigt argumentera för den delen. 

Menar inte att låta så hård mot just dig, är mer allmänt att jag blir så trött på att så många (menar inte du nu, bara generellt) behandlar djur som en tillfällig leksak. 

Kaniner är väldigt "egna", eller självständiga. De vill "gosa" på sina villkor, en del kaniner vill aldrig gosa. Speciellt kanske inte om den tidigare blivit omhändertagen, krävs rätt mycket tillit och mycket konstant, sakta ökande kontakt för att få en "gos"-relation till de flesta kaniner. 

Och jag förstår att ni kanske tog er an kaninen av gott hjärta, eftersom det låter som den blev omhändertagen och ni tog hem den från ett djurskyddshem. Som sagt, en lösning kan ju vara att hitta ett bra, permanent hem åt kaninen. Någon som kan och har intresse för kaniner. Hade jag bott i Sverige för tillfället hade jag mer än gärna erbjudit mig, men kanske du kan hitta någon i en sådan facebook grupp som det tipsades om?

• Anonym (???)

Men hur gammal är den? Dom blir väl inte så supergamla. Den kommer nog dö av ålder snart.

Svar på tråden Vad göra med kaninen?