Vad göra med kaninen?
Vi har en kanin, som bor i en utebur, med utegård. Kan mao hoppa runt på ganska stor yta, samt har sin bur.
Kaninen kommer från ett djurskyddshem, har på några år avverkat två kompisar som dött pga sjukdom. Men kaninen hänger i.
Nu bor kaninen själv. Vi är där ute och sköter om den, mat o vatten och rengöring av bur. Men goset är väl inte så himla mkt, kaninen vill inte riktigt själv, dvs kommer inte fram. Men tar man väl upp den så gosas det en stund.
När kaninen hade kompisar var det gosigt, men kaninen var också ganska dominant och kunde i perioder verkligen dominera (jaga, sätta på).
Kidsen har tröttnat, det var kul ett tag (såklart). Tanken är att se om nån vill ta över, nån som vill gosa lite mer. Kanske attraktivt för föräldar att det är en äldre kanin? Men om ingen vill ta över?
Kan man bara avsluta livet på ett djur som är friskt? För att man tröttnat? Usch, jag hör ju själv hur illa det låter. Men kaninen blev omhändertagen pga dåliga förhållanden. Sen har den levt ett bra liv under några år, mkt gos och kompis. Men nu.....usch....
Visst kaninen kan få leva vidare i buren, och utegården. Får sina basala behov tillgodosedda, men ingen direkt uppmärksamhet. Kanske nån katt som tittar förbi....jo, en liten mus bor i buren, kan dom vara kompisar tro? Vad gör jag med musen om kaninen försvinner, den lär ju bli kattmat. Är musens liv värt mer än kaninens? Är kattens liv värt mer än kaninens?
Satan va djupt det blev? Men kommer jag hata mig själv för att jag avlivar kaninen? Jag har ju räddat livet på den flera gånger tidigare!