• Sallysally

Planer på att försöka skaffa syskon vår/sommar 2017

Hur ser er situation ut? Vi vill kanske försöka skaffa syskon i sommar som då blir bf 2018.

Har ett barn som snart är 3år.

Fler i liknande situation?

• Svar på tråden Planer på att försöka skaffa syskon vår/sommar 2017
  • Alvert
    Anonym (Barn nr 3 längtan) skrev 2017-01-07 19:39:25 följande:

Hej!

Hamnade här av nyfikenheten :)

Vi har 2 barn och planerar nr 3 ..

Jag var livrädd rent ut sagt för att livet skulle ändras så mkt med 2 barn ist för 1!

Men det gjorde det inte? Och alla tankar och rädslor va helt onödigt! Tror dock nästan alla tänker så, en slags förberedelse mentalt kanske?

Nr 2 "hänger inte bara med", nej, helt egen individ med egna åsikter och tankar. DÄREMOT, var jag vanare, inte lika tankfylld utan att det här har vi gått igenom en gång redan. Det var mysigt, tröttsamt ibland men inte alls som jag trodde. Rutinerna kom fort och livet flöt på :)

Hoppas ni får ett pluss när ni önskar och trevlig helg!

Vad glad jag blir av att du delar med dig av din upplevelse! Jag tror nog också som du säger att det är en mental förberedelse. Inför första barnet var jag inte så orolig och då blev omställningen rätt stor så detta är nog min kropps sätt att förhindra ännu en "chock". Känner mig hur som helst väldigt redo för ännu en liten och tänker att det är bra att vara lite nervös. Då kan man ju bara bli positivt överaskad?! Skönt att inte vara ensam om dessa känslor i alla fall. Lycka till med era försök med nummer 3 :) :)
    Mamma till Vincent född 1 Augusti -14
  • irisen20

Trevlig tråd!

Jag hoppar in. Vi planerar ett barn till i vår/sommar med start i maj. Vår son är född aug 2016. Jag hade en fantastisk graviditet men var ganska trött. Orkar man en grav när den första är 1 år?

Det tog 9 månader att bli grav med första därför vill vi starta tidigt.

• Anonym (Rh-neg)
    MissHelene skrev 2017-01-05 10:20:53 följande:

Ja vi har inte åldern på vår sida och jag är rh-negativ så vi har räknat med att det ev kan bli några missfall och så har man juh inte ägglossning varje månad därav tidig start:)

Hej, ville bara titta in och glädja dig med att din rhesusnegativ absolut inte har något med missfallsrisk att göra.
  • Alvert
    irisen20 skrev 2017-01-08 21:00:36 följande:

Trevlig tråd!

Jag hoppar in. Vi planerar ett barn till i vår/sommar med start i maj. Vår son är född aug 2016. Jag hade en fantastisk graviditet men var ganska trött. Orkar man en grav när den första är 1 år?

Det tog 9 månader att bli grav med första därför vill vi starta tidigt.

Jag var också extremt trött under graviditeten, så illa att jag blev sjukskriven i v.19 faktiskt. Jag hade alltid föreställt mig att ha 2 år mellan barnen när jag var yngre men livet kom emellan när sambon förlorade jobbet och jag ju var mitt i utbildningen. Dessutom trivdes jag inte så bra med att bara gå hemma under föräldraledigheten. Har INGA vänner med barn vilket gör att jag känt mig väldigt ensam och då börjar man tillslut att klättra på väggarna, hehe. Därför känns det rätt skönt att ha landat nu och få ett litet avstånd mellan barnen trots att jag kanske, under mer optimala ekonomiska förhållanden, bara hade velat vänta 3 år. Nu är jag redo och full med energi för en ny graviditet och spädis. Det som gör att vi avvaktar lite är tajming med skolan (om man nu kan planera det här med barn överhuvudtaget) och för att hinna spara ihop en buffert för oförutsägbara händelser men äggstockarna värker verkligen.

Tror absolut du klarar det om du verkligen vill. På gott och ont är ju småbarnstiden försvinnande kort och skall man tro vad de flesta andragångsmammor säger så är man ju mer "inne i det" när man får barn två vilket gör att omställningen inte blir lika stor. Det kommer nog bli tufft skulle jag gissa men har man den inställningen från början så kan man ju bara bli positivt överraskad!

Ska bli kul att få följa er nu i sommar!
    Mamma till Vincent född 1 Augusti -14
  • MissHelene
    Sallysally skrev 2017-01-05 16:04:17 följande:
    Okej förståeligt! Hoppas det går fort för er denna gången!
    Det gick på första försöket med dottern men det är nr 2 som kroppen kommer försöka göra sig av med tyvärr:-/ vi har beslutat oss för att börja försöka den här månaden och jag råkar ha ägglossning idag så det passar alldeles utmärkt:D håll tummarna:)
  • MissHelene
    Anonym (Rh-neg) skrev 2017-01-08 21:10:08 följande:
    Hej, ville bara titta in och glädja dig med att din rhesusnegativ absolut inte har något med missfallsrisk att göra.
    Jasså? D var som sjutton:) Min barnmorska säger att min kropp kommer försöka stöta bort nr2 och här får man inte sprutor förns v.21 lr hur det var. Fick 1 efter dottern föddes men det kommer behövas en till sen när o om jag blir gravid. Har även en bekant som förlorade sitt barn i v18-19 pga att hon var negativ och hennes barn blir positiva precis som mina. Vart har du fått infon ifrån? Skulle vara en lättnad om du har rätt verkligen:)
  • 5blir6
    MissHelene skrev 2017-01-10 15:06:26 följande:

Jasså? D var som sjutton:) Min barnmorska säger att min kropp kommer försöka stöta bort nr2 och här får man inte sprutor förns v.21 lr hur det var. Fick 1 efter dottern föddes men det kommer behövas en till sen när o om jag blir gravid. Har även en bekant som förlorade sitt barn i v18-19 pga att hon var negativ och hennes barn blir positiva precis som mina. Vart har du fått infon ifrån? Skulle vara en lättnad om du har rätt verkligen:)

Jag är oxå negativ och har aldrig hört detta. Har du fått sprutan efter förlossningen så ska det inte finnas några risker för en kommande graviditet. Och jag har inte fått ytterligare under nästa graviditet utan bara i samband med förlossningarna.
  • MissHelene
    5blir6 skrev 2017-01-11 00:08:42 följande:
    Jag är oxå negativ och har aldrig hört detta. Har du fått sprutan efter förlossningen så ska det inte finnas några risker för en kommande graviditet. Och jag har inte fått ytterligare under nästa graviditet utan bara i samband med förlossningarna.
    Är det så! Wohoo! Iof så kanske det är olika i olika län, har fått för mig det. Men nu blev jag genast lugnare då jag fick spruta efter förlossning:) men vissa län ger 2 st så vi får se då, känns ändå bra att har fått den första i så fall:) jag kommer få gå på tätare koller har jag för min min bm pratade om också då kroppen kan stöta bort när man är rätt långt gången.
  • pandoraDiem

Hej på er! Jag sitter här med min 2.5 månaders bäbis som redan blivit så stor och syskonsuget finns redan här. Jag och mannen har alltid velat haft iaf 2 barn men då första tog lååång tid (ca 2 år) så är vi rätt ödmjuka med det här med syskon. Försöka ska vi såklart göra, jag helammar så just nu är nog chansen 0 men till sommaren kanske mensen satt igång igen. Förhoppningsvis kommer det inte kännas lika tufft att försöka bli gravid denna gång då vi har ett underbart litet mirakel hos oss redan. Så tacksam :) hade varit trevligt att få följa er allesammans på resan mot ett syskon <3

• MissHelene
    pandoraDiem skrev 2017-01-13 08:56:51 följande:

Hej på er! Jag sitter här med min 2.5 månaders bäbis som redan blivit så stor och syskonsuget finns redan här. Jag och mannen har alltid velat haft iaf 2 barn men då första tog lååång tid (ca 2 år) så är vi rätt ödmjuka med det här med syskon. Försöka ska vi såklart göra, jag helammar så just nu är nog chansen 0 men till sommaren kanske mensen satt igång igen. Förhoppningsvis kommer det inte kännas lika tufft att försöka bli gravid denna gång då vi har ett underbart litet mirakel hos oss redan. Så tacksam :) hade varit trevligt att få följa er allesammans på resan mot ett syskon <3

Så tänker vi med, blir det inget så har vi ändå det finaste som finns redan :)
  • Anonym (Betty)
    pandoraDiem skrev 2017-01-13 08:56:51 följande:

Det där hade jag kunnat skriva, utom att mitt barn är ett år äldre än ditt! Jag fick tillbaka mensen i höstas och vi har inte börjat försöka sådär stenhårt än - jag längar inte tillbaka till äl-stickorna och nojandet - men vi vill ju ha ett syskon och tiden är inte på vår sida. Väntar på mens just nu, den är lite sen och det är inte graviditet (blev inget försök denna månad av olika anledningar). Är orolig att det är något krångel som jag måste kolla upp, det har varit så tidigare.
  • pandoraDiem
    Anonym (Betty) skrev 2017-03-26 20:56:52 följande:

Det där hade jag kunnat skriva, utom att mitt barn är ett år äldre än ditt! Jag fick tillbaka mensen i höstas och vi har inte börjat försöka sådär stenhårt än - jag längar inte tillbaka till äl-stickorna och nojandet - men vi vill ju ha ett syskon och tiden är inte på vår sida. Väntar på mens just nu, den är lite sen och det är inte graviditet (blev inget försök denna månad av olika anledningar). Är orolig att det är något krångel som jag måste kolla upp, det har varit så tidigare.

Ja usch för äl-stickor och väntan mellan äl och bim. Men förhoppningsvis blir det lite lättare psykiskt den här gången då man är distraherad av en liten bäbis :) hoppas din mens slutar krångla.
  • fisken79

Hej!

Vi har en liten kille på 13 månader och vi har precis satt igång med syskonverkstan. Ska bli spännande när det "tar". :) Sambon har en stor kille på 18 år och vi har en ängelson som vi förlorade i graviditeten innan vår 13-månaders. Hoppas på en fin graviditet utan för mycket krämpor och trötthet och att jag kan njuta av graviditeten när den väl blir. Blir med största sannolikhet min sista, så gäller ju att njuta! :) Är 38 år just nu. Lycka till ni andra!

Svar på tråden Planer på att försöka skaffa syskon vår/sommar 2017