• Soltorpet

1 åring utan sovrutin

Hej,

Vi har en son som precis fyllt 1 år och vi vet inte alls hur vi ska göra med hans sömn. Han har från start endast sovit max ca 4 timmar i sträck, och då är det länge. Oftast sover han 1-2 timmar innan han vaknar. Ibland går det att söva om honom men oftast är det iaf 1-2 gånger per natt som han inte vill och omnattningen tar mer än 1 timme, ibland längre. Bäst sover han om jag sover bredvid mig och han har fri tillgång till att amma. Då sover inte jag och eftersom det nu är hans pappa som är hemma och jag jobbar så behöver jag få sova. Det kan vara timmar med skrik, gråt och ledsamheter om inte jag löser av pappan. Jag orkar inte stå emot tillslut och gör därför det. Jag sover ju inte oavset. ???? Hur ska vi göra för att han ska sova längre?!

Han sover oftast 1 gång om dagen, ca 1-1 1/2 timme efter lunch (12-13,30) vaknar runt kl 8 på morgonen och somnar runt kl 19 på kvällen. Han äter kvällsmat runt 17,30. Välling vägrar han och napp lika så. Det enda som duger är att amma. Är det någon som sitter på supertips?!

Tack i förhand från två tacksamma, trötta föräldrar.

• Svar på tråden 1 åring utan sovrutin
  • lollip0p

Spontant skulle jag föreslå att sluta amma. Känns som att många av era problem bottnar i eller förvärras av det.

• 8airam8

Skulle också säga sluta amma. Barnet behöver sova längre stunder och du behöver sova ostört. Välj en helg där det ska ske, fyll dagarna med aktivitet, bestäm nattningsrutiner med din man och låt sedan honom ta läggningen. Amma inte vad du än gör. Åk bort om det behövs.

• ml22nm

Jag började ge gröt i "klämmis" påse istället för att amma på natten. Min son skrek i tim om han inte fick amma men får han gröt så somnar han om rätt lätt, tror han e hungrig på natten när han vaknar. Kommer en tid när vi måste vänja han av med gröt men just nu njuter vi av att få sova =)

• Sophiaa

låter som hemma hos oss ungefär. Våran 11 månaders tjej har heller aldrig sovit bra. För några månader sedan kunde hon ialf sova från 20-00 och sen börja det med att vakna var 30e min och va klarvaken 03-05.

Men nu sedan ett tag sen vaknar hon redan vid 21 och sen håller det på hela natten. Hon slänger sig fram och tillbaka i sängen, ammar lite och somnar en stund sen börjar det igen.

Vi är helt slut.

• Sophiaa

Hur är det med växtvärk? Kan dom ha det i den här åldern? Ibland så verkar det som våran dotter har ont och vaknar pga detta. Eller om det är magen.

• elimsen

Hur nattar ni? Hör ofta att barn vill att det ska vara likadant när de vaknar som när de somnade, så om han somnar ammandes är det väldigt otryggt att vakna om du inte är där.

Vi slutade nattamma vid ca 14 månaders ålder (fortsatte mornar och kvällar), då sov vårt barn inte eller mer än max 2h i sträck. Då var jag (pappa) föräldraledig sedan 4 månader och tog över läggning och natt 100%. Innan dess hade vi inte nattat någon gång utan amning. Första 2-3 dagarna var tuffa innan vi hittade  rutiner som funkade för oss. Därefter blev nattsömnen fort mycket bättre. Vaknade ganska ofta i början men somnade om nästan direkt med lite vatten att dricka. Mamman sov i gästrummet i ca 2 v för att inte störa.

• Soltorpet

Tack för all respons! Jag skulle gärna vilja fortsätta med amningen då både jag och sonen tycker det är så mysigt. Men att sova är också ganska skönt! ;) Just nu ammas han på kvällen och sedan vid nattning om det är jag som nattar. Han finner sig ganska bra med att pappa nattar men när han vaknar duger bara jag. Det spelar alltså ingen roll hur han somnar, han vill ha mig oavsett när han vaknar.

Jag vet inte om jag är redo att neka honom bröstet riktigt än, men är kanske tvungen. :(

Det där med gröten kanske vore nåt. Han älskar den klämgröten så det ska vi prova. Han vaknar ju så ofta så vi kan inte göra det varje gång han vaknar men man kanske kan ge honom den när vi lägger oss så han är mätt då.

• Soltorpet
    Sophiaa skrev 2017-01-02 10:42:16 följande:

Hur är det med växtvärk? Kan dom ha det i den här åldern? Ibland så verkar det som våran dotter har ont och vaknar pga detta. Eller om det är magen.

Ingen aning faktiskt. Han är ofta "orolig" och har svårt att somna till ordentligt. Ligger och rör sig liksom. Kanske att det är nåt sånt. ????
  • calabalic

Vi har haft liknande problem med sonen som nu är 1,5 år. Under min mammaledighet 9 månader vaknade han minst en gång i timmen varje natt. Oftast var jag tvungen att amma. Slutade amma vid 10 mån men uppvaken fortsatte. Kanske inte en gång i timmen men åtminstone 4-5 ggr/natt. Han var dessutom väldigt lättväckt och sov alltid ytligt, även dagtid. Det är först nu omkring 17-18 månader som han börjat sova djupare och då har han också börjat sova ganska många hela nätter ca 20-06. Fortfarande ett och annat uppvak vissa nätter, men totalt sett väldigt stor förbättring. Han tyckte inte om välling förut men nu gör han det så han får en flaska vid läggning och jag tror det bidrar lite också. Men mest tror jag det är en mognadsfråga faktiskt, nåt hormonellt säkert.

• Soltorpet
    calabalic skrev 2017-01-02 23:23:06 följande:

Vi har haft liknande problem med sonen som nu är 1,5 år. Under min mammaledighet 9 månader vaknade han minst en gång i timmen varje natt. Oftast var jag tvungen att amma. Slutade amma vid 10 mån men uppvaken fortsatte. Kanske inte en gång i timmen men åtminstone 4-5 ggr/natt. Han var dessutom väldigt lättväckt och sov alltid ytligt, även dagtid. Det är först nu omkring 17-18 månader som han börjat sova djupare och då har han också börjat sova ganska många hela nätter ca 20-06. Fortfarande ett och annat uppvak vissa nätter, men totalt sett väldigt stor förbättring. Han tyckte inte om välling förut men nu gör han det så han får en flaska vid läggning och jag tror det bidrar lite också. Men mest tror jag det är en mognadsfråga faktiskt, nåt hormonellt säkert.

Sover din son själv? Olle vill verkligen inte sova ensam och vaknar så fort vi inte är där på natten. Kvällen kan gå något bättre.
Svar på tråden 1 åring utan sovrutin