• Axvi

Lamictal utan diagnos?

Hej,

jag har gått hos psykolog sen ung ålder pga att jag är en extremt känslosam person och ibland har svårt att hantera känslor. Har ofta tagit ut det på mig själv, destruktiva beteenden och straffar ut mig själv ifrån allt och alla.

Nyligen började jag gå till en ny mottagning och en ny psykolog. Första gången vi sågs skrev hon ut Lamictal (lamotrigin) och vad jag förstår så är det en stämningsstabiliserare som man medicinerar antingen epileptiker eller bipolära personer med. Jag har alltså aldrig tidigare fått en diagnos.

Nu har jag iallafall ätit denna medicin tillsammans med sertralin (låg dos dock) och vid behov atarax.

Tänkte höra mig för om någon har upplevt liknande biverkningar.. lamictalen har totalt spårat ur mitt liv.

1.jag får enorma rus av att spendera pengar, jag gick till och med och piercade mig bara för att få "betala för något". Bara för att få ett rus, får gärna vara lite farligt eller göra ont också. Låter helt sjukt, jag vet. Har nu skulder upp över öronen och högar med räkningar som ger mig ännu mer ångest. För att ni ska förstå hur mycket pengar vi pratar om så kan jag säga att jag gjorde av med över 20.000 på tre dagar. Där insåg jag att jag hade ett riktigt stort problem.
    2. Jag är som en duracellkanin, jag måste alltid göra något, måla om rummet, starta olika projekt som slutar i katastrof för jag är så hetsig.
    3. Drömmer SJUKA mardrömmar, som känns otroligt verkliga.
    4. Sover extremt dåligt. Är aldrig trött och sover 5/h per natt. Sommar kl 6 på morgonen.
    5. Hjärtklappning, yrsel, illamående
    6. Otroligt lättirriterad, kan bli förbannad rakt ut på ett butiksbiträde t.ex. Något jag vanligtvis inte ens hade brytt mig om.

Så nu.. efter min långa bibel till inlägg, är det någon som haft det såhär illa av medicinering med Lamictal? Har ni fått det utskrivet trots att diagnos inte har ställts?

Hjälp en förvirrad!

• Svar på tråden Lamictal utan diagnos?
  • Pkb

Jag har provat lamictal men inte fått de biverkningar du nämner. Jag vet dock en person som har sånna problem med mardrömmar att hon inte vågar somna pga lamictal.

Kanske är det så att du är bipolär och sertralinet gör dig manisk? Dock låter det ju mer som borderline om du har problem med känslorna. Inget man kan säga på så lite information dock.Hursomhelst så fungerar inte det här för dig. Du kanske borde göra en utredning?

Svar på tråden Lamictal utan diagnos?