• Anonym (queen)

Det här med presenter och julklappar...

Min sambo och jag har snart varit tillsammans i 10 år, han har två barn tillsammans med en ragata och sen har jag och sambon två gemensamma barn. 

Nu har ragatan börjat påpeka att barnen inte trivs hos oss så bra, att dom känner sig annorlunda behandlad och det kom fram nu vid jul. Bonusbarnen har påpekat till deras mor att dom inte får några presenter eller julklappar utan dom och ragatan tycker det är fördärvligt beteende från mina föräldrars håll att göra skillnad på barn och barn. Att om våra gemensamma barn får julklappar ska även hennes barn få det från mina föräldrar.. Men har hon verkligen rätt att kräva detta? 

• Svar på tråden Det här med presenter och julklappar...
  • Ess
    Anonym (Logik) skrev 2016-12-27 16:15:54 följande:
    Hon är inte en del av Ts barns familj men Ts är en del av hennes barns familj så det är skillnad. Klart att Ts föräldrar borde ha accepterat barnen efter 10 år och sett dem som en del av familjen. Jag tycker att pappan borde sätta ner foten och vägra att fira högtider med dem.
    Nej man blir inte en familj bara så där. 
    Jag är inte mer "familj" med makens barn än vad deras mamma är med mina.
  • Anonym (Logik)
    Ess skrev 2016-12-27 19:11:18 följande:
    Nej man blir inte en familj bara så där. 
    Jag är inte mer "familj" med makens barn än vad deras mamma är med mina.
    Ts verkar se sig som familj med barnen. Vem ät du att motsätta dig det?
  • Brumma
    Anonym (Logik) skrev 2016-12-27 21:45:07 följande:

Ts verkar se sig som familj med barnen. Vem är du att motsätta dig det?

Tror Ess syftar på TS föräldrar..

TS. Nej man kan inte "kräva" det men jag kan väl tycka att det är allmänt hyfs att man köper ngt litet till de barn som närvarar på julafton iallafall.

Vi firade jul med min bror och hans tjej. Tjejens barn var med och självklart fick även han julklappar.

Är dina föräldrar och bonusbarnen inte ihop på jul däremot och de inte har ngn relation så är det en annan sak tycker jag.
  • Domesticgoddess

Nej, man kan väl aldrig kräva julklappar eller presenter. Däremot är det i min värld ganska illa om man firar jul med särkullsbarn och dessa inte får någon mindre klapp av de närvarande vuxna som ger till de andra barnen. Strunt samma med blodband eller ej, det finns ju även något som heter lyhördhet och omtanke.

Fö reflekterar det väldigt illa på er familjkonstellation att du hänvisar till hans ex, modern till hans barn som "ragatan". Djupt obehagligt.

• Anonym (bhhb)

Usch för dig som kallar barnens älskade mamma för ragata. Hoppas hon har ännu fulare nick åt dig.

• Anonym (En för alla - alla för en.)

När jag och min man träffades var mina barn 3 och 5 år. Efter 4 år fick vi vårt gemensamma barn. Nu är alla i tonåren. Min sambos föräldrar har verkligen tagit mina barn till sitt hjärta, och aldrig gjort någon skillnad på barnen. Alltid kommit och uppvaktat på födelsedagar, konfirmation och gett julklappar. Varje sommar har de alltid bjudit oss på en trevlig weekend-resa. Mina barn är alltid medbjudna, som en självklarhet. Men det som är självklart för dom, är ju inte självklart för alla naturligtvis. Man kan inte kräva ett sånt engagemang, men det har alltid värmt mitt hjärta.

• Ess
    Anonym (Logik) skrev 2016-12-27 21:45:07 följande:
    Ts verkar se sig som familj med barnen. Vem ät du att motsätta dig det?
    Ehhh, nej!
  • Anonym (Allan)

Firar man tillsammans, dvs både föräldrar, mor/far-föräldrar, gemensamma barn och bonusbarn så är det självklart för mig att alla behandlas lika gällande presenter och julklappar!  Något annat hade jag aldrig accepterat.

Om däremot ni bara hade era gemensamma barn hos er på julen och bonusbarnen kommer hem nån vecka senare så tycker jag inte att de behöver få paket från sina bonus-morföräldrar/farföräldrar i efterskott så att säga.
    De har väl fått presenter från sina egna eller? Alltså de har väl en uppsättning biologiska mor-och farföräldrar?

• Ess
    Brumma skrev 2016-12-28 00:40:23 följande:
    Tror Ess syftar på TS föräldrar..

TS. Nej man kan inte "kräva" det men jag kan väl tycka att det är allmänt hyfs att man köper ngt litet till de barn som närvarar på julafton iallafall.

Vi firade jul med min bror och hans tjej. Tjejens barn var med och självklart fick även han julklappar.

Är dina föräldrar och bonusbarnen inte ihop på jul däremot och de inte har ngn relation så är det en annan sak tycker jag.
    Både på ts och föräldrarna. Hade de levt som en familj så hade nog ts tyckt på att de också kunde fått något.
  • Anonym (bibo)

Det beror på hur ni firar.

Vi firar aldrig jul med mina bonusbarn, för de firar som de alltid gjort (även när min man levde med deras mamma) med sin mammas familj. Så dom får inget av mina föräldrar. De får om vi firar deras födelsedagar här och så har dom fått vid konfirmation, student och jämna födelsedagar (tex 15, 20 år).

Sen kan man aldrig få det rättvist. Livet är inte rättvist.

Svar på tråden Det här med presenter och julklappar...