• Anonym (Rimlig reaktion?)

Bonusdottern låter inte mina saker vara ifred

OBS. Jag vet att det finns mycket värre problem än det jag ska skriva om, men detta är så otroligt irriterande i min vardag och jag vill ha hjälp att hantera det.

Min bonusdotter låter inte mina saker vara ifred. Jag VET att hon använder mina ansiktsprodukter, rakhyvel och liknande. Jag blir ganska irriterad och brukar säga ifrån när jag märker att hon tagit något. Är dock lugn och sansad när jag säger ifrån, fast tydlig. Det råder liksom inget tvivel om att hon inte får ta grejerna. Visst hände det när jag var tonåring att jag provade min mammas grejer och jag skulle inte säga något om bonusdottern provade någon enstaka gång. Då skulle jag aldrig märka det heller! Men hon har liksom inga hämningar. Hon har tex på egen hand använt en hel flaska balsam som var mitt. (Ja, jag har eget schampo och balsam för jag köper ett visst märke som jag gillar och betalar det själv eftersom det är rätt dyrt och tycker inte den gemensamma hushållskassan stå för det. Likaså hudvård.)

Det finns även andra saker som jag märker att hon tar stora mängder av. Jag räknar inte upp alla exempel för det är rätt ointressant.

Idag blev jag riktigt irriterad för jag skulle ta en ansiktskräm som jag köpte tidigare i höstas och ännu inte använt och den var helt slut. 100% tom! Jag frågade henne med en gång (lugnt) om hon använt min ansiktskräm och hon nekade. Jag gjorde inget mer åt saken där och då, men nu är jag så sjukt irriterad. Jag tycker inte det är OK! Dessutom så vet jag ju att hon ljuger mig rätt upp i ansiktet.

Hur ska jag göra? Nu funderar jag på att ta upp det imorgon när hela familjen är samlad, dvs även hennes pappa och syskon. Det känns jävligt fånigt på ett sätt men jag tycker det är jobbigt att inte kunna få ha mina saker i fred.

Jag gömmer numera min rakhyvel för att slippa hitta andras hår i den, gömmer hudvårdssaker som är av det dyrare slaget osv osv :( Det är inte kul att göra det i sitt eget hem.

• Svar på tråden Bonusdottern låter inte mina saker vara ifred
  • Anonym (Hej)

Eller så säger man: jag har märkt att du gärna använder mina produkter, ska vi ta en tjejdag på stan och handla eget till dig? Pappa betalar;)

• MajaMaria79

Nu måste jag in igen. 
    Min bonusdotter använder frisörschampo och balsam som jag har köpt till henne. Även make-up och hudvård har vi köpt ihop, och det är väl anpassat till hennes hud och behov. 
    Hos oss handlar det alltså absolut inte om att hon inte har själv, hon har även en hygglig månadspeng om det är något särskilt hon vill köpa. 

Det handlar helt enkelt om respekt. Det "gör inget" om hon tar mitt. Jag kan köpa nytt. Jag har försökt förklara att det är väldigt irriterande att tro att man har något i skåpet, och plötsligt är det inte där längre. Att hon ska säga till, så vi kan fixa till henne. 
    Och jag tror inte på att man glömmer sig varje gång, tills en hel flaska är slut. 

Nej det är något med att det är svårt att skilja på mitt och ditt, samt varför det är så. 

Med detta vill jag bara förklara att det inte alls behöver handla om att TS bonusdotter inte har egna grejer och att det bara är TS själv som har alla "de bra sakerna". 

• Anonym (Köp till henne ?)
    Anonym (Lilo) skrev 2016-12-22 21:33:18 följande:
    Tycker du att ts ska behöva bekosta att bonusdottern snor för henne?
    Sa jag det? Men självklart förutsätter jag att mannen hon lever med-bonusdotterns pappa- och TS har en relation där de utbyter ord med varandra. TS får tala med pappan om detta menade jag såklart. Trodde det var underförstått.
  • John22

Rigga upp en dold kamera så att du kan konfrontera henne och pappan med det.

• NästanSvensson

Jag har också haft det problemet med min bonusdotter tidigare.. Jag blev irriterad, men sen tänkte jag på att jag gjorde likadant i hemnes ålder.

Jag löste det genom att köpa ett annat frisörschampo och balsam med pump som är lättare att dosera. Det används av oss båda. Jag förklarade dock att hon inte ska överdosera för då slutar jag köpa dyra schampon. Alla andra hårprodukter köpta hos frisören delar vi på. Köpte även en rakhyvel till henne (jag brukar stå för största delen av inköpen i hushållet och vi har gemensam ekonomi).

Jag köpte hudvårdsprodukter av ett mellandyrt märke och gav henne i julklapp. Hon tog inte mer av mina produkter och vi har en fin relation utan irritation.

Nu är hon äldre och köper sina egna produkter och skulle jag vilja prova någon av hennes krämer eller smink så skulle det inte vara något problem.

• Anonym (kilo)

Jag tycker att du ska låsa in dina saker tills du har fått honom att komma överens med sin dotter (din bonusdotter) om en veckopeng som täcker hennes behov. 

• elyse

Du och pappan TILLSAMMANS får ta upp detta med henne i enrum. Förklara att om hon har behov av frisörshampoo, fuktighetscreme etc så får hon ta upp det med personen som förser henne med pengar och eventuellt förhandla sig till mer. Man stjäl inte av någon annan. Som sagt, det är fult att låta någon tro att halva produkten är kvar medan det bara är en tom förpackning.

• Alessia

Ge henne egna, lite lyxiga produkter i en söt necessär och påpeka lite fint att det här är hennes egna och nu behöver hon inte prova dina krämer längre.

• smulpaj01
    jagärjagvemärdu skrev 2016-12-23 22:14:58 följande:

För mig är det helt orimligt att vara så girig.

Tycker lite så också. Detta vore ett "icke problem" i min familj. God jul!
  • John22
    smulpaj01 skrev 2016-12-24 08:43:25 följande:
    Tycker lite så också. Detta vore ett "icke problem" i min familj. God jul!
    Nu handlar det väl även om att hon tar slut på grejerna utan att säga till samt att hon även ljuger om att hon använt dem.
  • Ess

Varför så himla pedagogisk? Varför inte bara slå näven i bordet och säga åt henne att ge fan i mina grejer, det är liksom inget litet barn det gäller.

• EnAnonumius
    Anonym (jobbigt) skrev 2016-12-23 10:18:19 följande:
    Jag föreslår att du går till närmsta större ICA/COOP/Åhlens och kikar in på "skönhets-avdelningen".
    Och så kanske du inte ska uttala dig så tvärsäkert om saker du inte kan något om? smile2.gif
    Ja OCH? Dock så fråntar det ändå inte fakta att människan är individuell och det är olika från person till person.

Så jag förstår att du tar ut det på omgivningen genom slänga ur dig plattityder  till andra som " om att man inte skall uttala sig så tvärsäkert om saker man inte kan så mycket om".Drömmer

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Påven Johanna II skrev 2016-12-23 10:34:51 följande:
    Det är förstås stora skillnader på ung respektive mogen hy oavsett hudtyp och därför bör de heller inte använda samma produkter. Vid 40 börjar huden få pigmenteringar och ytliga blodkärl och kollagenlagren bli tunnare vilket gör huden slappare. Huden reparerar sig inte själv lika snabbt längre och bestående linjer framträder.
    Ja det är ju trist att du inte förstår att sådant är mer individuellt än generellt åldersbaserat.
    Alt är inte hugget i sten vettu.
    Påven Johanna II skrev 2016-12-23 10:34:51 följande:
    Således ett starkt argument för att ungdomar, vare sig de är bonus eller bio, inte ska använda produkter för mogen hud.
    Ja och jag har aldrig förespråkat att TS bonus dotter skall nalla hennes hurdvårdsprodukter. SÅ sparka inte in öppna dörrar.

Jag har ett annat argument som är långt mycket bättre ön att svamla om "ålder".
    Detta argument kan kan man använd på smink, hårvårdsprodukter b.la.
    Man skall undvika att använda andras cerat, smink och hudvårdsprodukter då de överföra smitta.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tom Araya
    Anonym (Rimlig reaktion?) skrev 2016-12-22 21:24:14 följande:

OBS. Jag vet att det finns mycket värre problem än det jag ska skriva om, men detta är så otroligt irriterande i min vardag och jag vill ha hjälp att hantera det.

Min bonusdotter låter inte mina saker vara ifred. Jag VET att hon använder mina ansiktsprodukter, rakhyvel och liknande. Jag blir ganska irriterad och brukar säga ifrån när jag märker att hon tagit något. Är dock lugn och sansad när jag säger ifrån, fast tydlig. Det råder liksom inget tvivel om att hon inte får ta grejerna. Visst hände det när jag var tonåring att jag provade min mammas grejer och jag skulle inte säga något om bonusdottern provade någon enstaka gång. Då skulle jag aldrig märka det heller! Men hon har liksom inga hämningar. Hon har tex på egen hand använt en hel flaska balsam som var mitt. (Ja, jag har eget schampo och balsam för jag köper ett visst märke som jag gillar och betalar det själv eftersom det är rätt dyrt och tycker inte den gemensamma hushållskassan stå för det. Likaså hudvård.)

Det finns även andra saker som jag märker att hon tar stora mängder av. Jag räknar inte upp alla exempel för det är rätt ointressant.

Idag blev jag riktigt irriterad för jag skulle ta en ansiktskräm som jag köpte tidigare i höstas och ännu inte använt och den var helt slut. 100% tom! Jag frågade henne med en gång (lugnt) om hon använt min ansiktskräm och hon nekade. Jag gjorde inget mer åt saken där och då, men nu är jag så sjukt irriterad. Jag tycker inte det är OK! Dessutom så vet jag ju att hon ljuger mig rätt upp i ansiktet.

Hur ska jag göra? Nu funderar jag på att ta upp det imorgon när hela familjen är samlad, dvs även hennes pappa och syskon. Det känns jävligt fånigt på ett sätt men jag tycker det är jobbigt att inte kunna få ha mina saker i fred.

Jag gömmer numera min rakhyvel för att slippa hitta andras hår i den, gömmer hudvårdssaker som är av det dyrare slaget osv osv :( Det är inte kul att göra det i sitt eget hem.

Prata med hennes pappa. Han får köpa till henne om behov finns. Han får hantera vad dottern gör och vad hon förbrukar.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2016-12-24 13:46:37 följande:
    Prata med hennes pappa. Han får köpa till henne om behov finns. Han får hantera vad dottern gör och vad hon förbrukar.
    Klarar pappa och dotter inte att gemensamt att reda ut saken och göra något åt det så får han kompensera för dina förluster.
  • Anonym (Nilla)

Jag har varit med om liknande. Det slutade med att jag låste in alla mina produkter som jag var rädd om. Hade ett låsbart sängbord som rymde en hel del.

Ungjä*eln använde till och med min roll-on!

Inte nog med det så lade hon vantarna på min specialmat (som jag måste ha för att må bra). Kom hem en gång och då satt hon och flera kompisar och vräkte i sig MIN mat. Den gången tog det hus i helvete och hon rörde aldrig mer min mat. Man kan ju inte gärna ha frysvaror i sängskåpet...

Numera är hon en fd styvdotter och jag saknar henne inte.

• Anonym (IAm)
    elyse skrev 2016-12-23 15:35:55 följande:

Du och pappan TILLSAMMANS får ta upp detta med henne i enrum. Förklara att om hon har behov av frisörshampoo, fuktighetscreme etc så får hon ta upp det med personen som förser henne med pengar och eventuellt förhandla sig till mer. Man stjäl inte av någon annan. Som sagt, det är fult att låta någon tro att halva produkten är kvar medan det bara är en tom förpackning.

Jag håller helt med! Det handlar om respekt för andras saker, man frågar om man vill låna eller testa något, och det är helt okej att säga nej!

Man måste få ha sina saker för sig själv, du är inte skyldig att försörja din bonusdotters hygien. Tar hon utan att fråga ska pengarna tas får hennes veckopeng.
  • Anonym (Thea)

Har haft samma problem... Sambons äldsta tog tom mascara och deodorant.. Jäkla kul att själv stå där utan... Hade hon slut på pengar och sagt till hade vi ju köpt en ny deodorant till henne.. Men det här med att bara gå och ta... Nekade i sten när sambon frågade men han var väldigt bestämd andra gången det hände... Och oj den låg på toa golvet sedan när hon kom hem (hon tog med sig den och åkte bort en vecka ) ung som att den ramlat ur skåpet bara ... Sen blev det lungt... De yngre tar ibland schampo och duschcreme när deras är slut men jag säger till att om dom bara säger till så köper jag nytt (pappan köper inte lika bra ) men störande när dom packat i gympaväskan och sedan åker till mamman i 2 veckor och man själv står utan.

Står det framme är det ok att ta, allt som står duschen använder man liksom men alla har även speciella hyllor.. Har man saker där ska man fråga vilket sambons ena är dålig på...

Tror din sambon tillsammans med dig men HAN ska sägs ifrån på allvar att hon ska ge fan i dina grejer

Svar på tråden Bonusdottern låter inte mina saker vara ifred