Brumma skrev 2016-12-25 19:10:07 följande:
Gillar inte att bli ihopklumpad "generellt".
I min bekantskapskrets är det vanligt att kvinnorna tjänar 30-40-50 000. Flera av dem lever med män som tjänar mindre än dem, liksom flera lever med män som tjänar ungefär samma summa. Alla kvinnor anser det är självklart att kunna försörja sig själv.
Jag har även flera kvinnor i bekantskapskretsen som tjänar under 20000. Även de försörjer sig själva, oavsett partnerns inkomst.
Så nej, jag håller verkligen inte med om att det generellt är så att kvinnor
vill leva på sina män. DET skulle jag vilja påstå är enstaka fall.
Det där "leva på" är ett så trist uttryck. Jag tycker inte att man ens TÄNKER så när man är en familj. Sedan är det inte alls fel att ha ett jobb och en inkomst, det är inte DET jag säger. Men jag skulle inte vilja leva med en man som skulle börja se på mig som en parasit, om jag av någon anledning skulle sluta arbeta. Och falla mellan stolarna så jag inte fick något bidrag heller.
Tänk om någon gammal skada spelar upp t.ex. så att man inte kan arbeta, men läkarna inte tror på det p.g.a. att det inte syns på röntgen? Eller om man blir mobbad på jobbet och måste sluta för sin psykiska hälsas skull? Och har svårt att få ett nytt jobb, för att alla man söker jobb hos ringer upp gamla jobbet, och får höra DERAS version. Att då ha en man som går runt och morrar saker som "jag är trött på att du lever på mig" - nä. Då får det vara från början om han har en sådan attityd.