• ungbrunett

Gemensam ekonomi i styvfamiljen?

Hur tänker ni kring gemensam ekonomi i styvfamiljen? Han har ett barn, jag har inga. Han vill ha gemensam ekonomi och jag vill inte. Barnet bor hos oss i princip heltid och han tar inget underhåll från mamman. Att behöva försörja barnet mer än vad jag redan gör (vi betalar lika för mat och boende) skrämmer mig oerhört. Särskilt när mamman inte bidrar med något alls. Jag känner inte alls att jag vill att mina pengar ska gå till hans barn. Hur tänker ni?

• Svar på tråden Gemensam ekonomi i styvfamiljen?
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-12-23 18:36:46 följande:

Det är det jag inte förstår heller. Han säger att han lever med mig och inte med henne. Typ så.

Fast det är ju inte ditt barn. Du har ju dessutom redan från start varit tydlig med att du inte kommer ta en mammaroll. Konstig tanke från honom..
  • Brumma
    Hallllu skrev 2016-12-23 15:42:41 följande:

Du vill inte gå back ekonomiskt men hade han tjänat 40k mer än dig/per månad slår jag vad om att du hade velat ha gemensam ekonomi.

Lite fräckt av er damer faktiskt tycker jag. Gemensam ekonomi passar er när det endast gynnar er. Ni vill ha det så att ni ska kunna vara hemma och leka hemmafruar med era barn när de är små, och mannen ska minsann pröjsa det. Men Gud bevare mig om han betalar ett par tusen till sitt barn i liknande lön som er. Då ska det vara separat ekonomi!

Jag tjänar just nu 30000 mer än min man. Vi har gemensam ekonomi ändå.

Sluta snacka skit.
  • Brumma
    ungbrunett skrev 2016-12-23 17:29:03 följande:

Nej alltså då menar han isåfall att vi har gemensamt allt. Ingen uppdelning. Allt in på ett och samma. Men då går ju mycket av mina pengar till hans barn indirekt. Så mycket mer än mig tjärnar han inte, några tusenlappar ungefär. Så tror tyvärr det blir en förlustaffär. Men tänkte att det skulle vara krångligt om vi skulle ha gemensamma barn, att dela upp det.

Hade funkat tror jag OM barnbidrag och underhåll (ja det hade varit ett krav) gått in på samma konto som era gemensamma pengar.

Sen tror jag det är bra att ha en del egna pengar ändå. Även om man slår ihop allt till en klump kan man ha en viss summa som man får göra vad man vill med. Spara, lägga på en hobby, resa för osv..
  • Anonym (Humm)
    Brumma skrev 2016-12-25 09:16:38 följande:

Sluta snacka skit.

Plankar den rakt av ;)
  • Anonym (Fakriskt)
    Brumma skrev 2016-12-25 09:16:38 följande:

Sluta snacka skit.

Finns enstaka fall men generellt sett så håller jag faktiskt med Halluu
  • Brumma
    Anonym (Fakriskt) skrev 2016-12-25 15:40:39 följande:

Gillar inte att bli ihopklumpad "generellt".

I min bekantskapskrets är det vanligt att kvinnorna tjänar 30-40-50 000. Flera av dem lever med män som tjänar mindre än dem, liksom flera lever med män som tjänar ungefär samma summa. Alla kvinnor anser det är självklart att kunna försörja sig själv.

Jag har även flera kvinnor i bekantskapskretsen som tjänar under 20000. Även de försörjer sig själva, oavsett partnerns inkomst.

Så nej, jag håller verkligen inte med om att det generellt är så att kvinnor vill leva på sina män. DET skulle jag vilja påstå är enstaka fall.
  • AnnaStjärnhök
    Brumma skrev 2016-12-25 19:10:07 följande:
    Gillar inte att bli ihopklumpad "generellt".

I min bekantskapskrets är det vanligt att kvinnorna tjänar 30-40-50 000. Flera av dem lever med män som tjänar mindre än dem, liksom flera lever med män som tjänar ungefär samma summa. Alla kvinnor anser det är självklart att kunna försörja sig själv.

Jag har även flera kvinnor i bekantskapskretsen som tjänar under 20000. Även de försörjer sig själva, oavsett partnerns inkomst.

Så nej, jag håller verkligen inte med om att det generellt är så att kvinnor vill leva på sina män. DET skulle jag vilja påstå är enstaka fall.
    Det där "leva på" är ett så trist uttryck. Jag tycker inte att man ens TÄNKER så när man är en familj. Sedan är det inte alls fel att ha ett jobb och en inkomst, det är inte DET jag säger. Men jag skulle inte vilja leva med en man som skulle börja se på mig som en parasit, om jag av någon anledning skulle sluta arbeta. Och falla mellan stolarna så jag inte fick något bidrag heller.

Tänk om någon gammal skada spelar upp t.ex. så att man inte kan arbeta, men läkarna inte tror på det p.g.a. att det inte syns på röntgen? Eller om man blir mobbad på jobbet och måste sluta för sin psykiska hälsas skull? Och har svårt att få ett nytt jobb, för att alla man söker jobb hos ringer upp gamla jobbet, och får höra DERAS version. Att då ha en man som går runt och morrar saker som "jag är trött på att du lever på mig" - nä. Då får det vara från början om han har en sådan attityd. 
  • FuckGoggleAskMe
    ungbrunett skrev 2016-12-23 17:29:03 följande:
    Nej alltså då menar han isåfall att vi har gemensamt allt. Ingen uppdelning. Allt in på ett och samma. Men då går ju mycket av mina pengar till hans barn indirekt. Så mycket mer än mig tjärnar han inte, några tusenlappar ungefär. Så tror tyvärr det blir en förlustaffär. Men tänkte att det skulle vara krångligt om vi skulle ha gemensamma barn, att dela upp det.

Det behöver inte alls vara krångligt att ha separata ekonomier med gemensamma (och särkulls-) barn. Känner flera par inom släkten som gjort det i 30-50 år, och det funkade fint. Men detta borde inte vara ett problem för er, det går bara att ha gemensam ekonomi om båda går med på det. Du är emot det, alltså förblir era ekonomier separata. Punkt! Kan han inte respektera din ståndpunkt utan att tjata, skulle då jag ha blivit rejält less på karln.
  • Brumma
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-26 18:36:55 följande:

Det där "leva på" är ett så trist uttryck. Jag tycker inte att man ens TÄNKER så när man är en familj. Sedan är det inte alls fel att ha ett jobb och en inkomst, det är inte DET jag säger. Men jag skulle inte vilja leva med en man som skulle börja se på mig som en parasit, om jag av någon anledning skulle sluta arbeta. Och falla mellan stolarna så jag inte fick något bidrag heller.

Tänk om någon gammal skada spelar upp t.ex. så att man inte kan arbeta, men läkarna inte tror på det p.g.a. att det inte syns på röntgen? Eller om man blir mobbad på jobbet och måste sluta för sin psykiska hälsas skull? Och har svårt att få ett nytt jobb, för att alla man söker jobb hos ringer upp gamla jobbet, och får höra DERAS version. Att då ha en man som går runt och morrar saker som "jag är trött på att du lever på mig" - nä. Då får det vara från början om han har en sådan attityd. 

Nej jag tänker inte heller så när man är familj. Ibland har min man tjänar mer, ibland jag.

Men mitt svar var till detta inlägg först :

Du vill inte gå back ekonomiskt men hade han tjänat 40k mer än dig/per månad slår jag vad om att du hade velat ha gemensam ekonomi.

Lite fräckt av er damer faktiskt tycker jag. Gemensam ekonomi passar er när det endast gynnar er. Ni vill ha det så att ni ska kunna vara hemma och leka hemmafruar med era barn när de är små, och mannen ska minsann pröjsa det. Men Gud bevare mig om han betalar ett par tusen till sitt barn i liknande lön som er. Då ska det vara separat ekonomi!

Samt detta (där personen håller med inlägget ovan).
    Anonym (Fakriskt) skrev 2016-12-25 15:40:39 följande:

Det är alltså inte JAG som anser att man lever på någon.
  • AnnaStjärnhök
    Brumma skrev 2016-12-26 20:20:36 följande:
    Nej jag tänker inte heller så när man är familj. Ibland har min man tjänar mer, ibland jag.

Men mitt svar var till detta inlägg först :

Samt detta (där personen håller med inlägget ovan).Det är alltså inte JAG som anser att man lever på någon.
    Bra! För du verkar ju vettig annars! 
  • Anonym (Så här har vi)

Gemensam ekonomi, han har två barn som inte bor här, jag har två som bor här på heltid.
    Vi tar lika stor summa till egna pengar att använda som vi behagar.

Underhållet han betalar går från vårt gemensamma konto, underhållet jag får likaså. Extra saker (utom presenter) köper han för sina egna. Vi tjänar nästan lika mycket. Han har en relativt dyr hobby som gör att han kostar ungefär lika mycket som jag och mina barn.

Men här är det självvalt att dela. Hade INTE delat om det vore som hos er TS.

• Brumma
    AnnaStjärnhök skrev 2016-12-26 20:23:27 följande:

Bra! För du verkar ju vettig annars! 

:)
  • Anonym (prata)

Jag känner väl att det är något ni måste komma överens om. Det måste ju kännas rätt för dig såklart eftersom det inte är ditt barn, å andra sidan verkar ni valt att bo tillsammans och då på något sätt accepterar du ju att han har barn. MEN som sagt, du måste ju känna att det känns rätt för dig då det faktiskt inte är ditt barn.

Min pojkvän är den som är påstridig att ha gemensam ekonomi fast det är jag osm har barn och inte han. Jag vill gärna ha det men jag vill inte att han ska känna så som du gör, att det inte känns "rättvist" för det är ju faktiskt mina barn. Så i detta så känner jag att det är HELT upp till min kille hur han vill ha det!

• Jamesdio
    Anonym (Humm) skrev 2016-12-25 15:13:13 följande:
    Plankar den rakt av ;)
    Samma här!
    Och har haft den enda inkomsten i vår familj i 6 år.
Svar på tråden Gemensam ekonomi i styvfamiljen?