• fadeaway

Är 15 och får betala allt själv

Min mamma dog för ca 2 månader sedan, nu bor jag och min storasyster med vår pappa som typ aldrig fanns där för mig och mina syskon innan. Han är aldrig hemma eftersom att han och hans fru bor separat, så han är alltid hos henne. Han sover inte ens hemma. Så vi får i stort sett klara oss själva, det känns som att vi är helt föräldralösa tycker jag. Men en grej som jag tycker är väldigt jobbig är att han verkar tycka att vi ska betala all vår mat och så själva. Jag får ju barnpension nu efter mammas död, som ligger på 1000 kr/månad ungefär (dock anser jag att det ska gå till andra saker). Min syster har praktik men hon får inte så mycket lön. Vi har 2 hundar och 2 katter att försörja också. Jag får ju barnbidrag med men vet inte om han och hans fru köper saker till sig själva för det, för jag har inte sett röken av de pengarna. De säger att de inte har råd att köpa mat till oss. Jag vet inte vad jag ska göra. Är det verkligen rätt att jag och min syster ska betala allt?

• Svar på tråden Är 15 och får betala allt själv
  • Anonym (Jadu)
    fadeaway skrev 2016-12-22 15:05:34 följande:

Inte mobil för vi har kontantkort på våra mobiler.

Nej, hon hoppade av.

Jag får inget studiebidrag.

Sorry, 16 år är det för studiebidrag. Då får du det på ditt eget konto inte din pappa.

Så din pappa har inget försörjningskrav för din syster, men absolut för dig.

Om du inte vill gå till soc så vet jag inte riktigt vad du ska göra. Soc kommer ju troligen inte att placera dig direkt. Utan snarare ställa krav på din pappa och ge honom stöttning. Kräv i alla fall att få ditt barnbidrag. Förväntar han sig att du ska försörja dig själv så måste du ju få din "inkomst".
  • viseversa

Nej han är skyldig att försörja dig då du är under 18. Hur gammal din syster är framgår inte men är hon vuxen har han ingen försörjningsskyldighet för henne om hon inte går i skolan fortfarande. Ring soc som någon sa och berätta om er situation. Vems är djuren? Är det dina och din systers eller är det eran pappas djur? För är det hans djur är dom också hans ansvar. 

• fadeaway
    viseversa skrev 2016-12-22 15:59:18 följande:

Nej han är skyldig att försörja dig då du är under 18. Hur gammal din syster är framgår inte men är hon vuxen har han ingen försörjningsskyldighet för henne om hon inte går i skolan fortfarande. Ring soc som någon sa och berätta om er situation. Vems är djuren? Är det dina och din systers eller är det eran pappas djur? För är det hans djur är dom också hans ansvar. 

Det är våra djur.
  • fadeaway

Puttar upp den här tråden

Min pappa har inte varit hemma på en vecka, våra pengar är slut och vi har ingen mat kvar så vet inte vad jag ska göra? 

• matben

Har du pratat med Soc än? Annars är det hög tid att göra det nu. Det finns inte så mycket andra alternativ att ta till för dig, även om det känns jobbigt. 

Är det akut problem (dvs - har ni absolut inget att äta och inte fått i er någon mat idag i övrigt) finns det alltid en social jour man kan komma i kontakt med genom att ringa via 112, så kan de koppla vidare. Annars tar du tag i det direkt imorgon.

• fadeaway
    matben skrev 2017-01-08 17:51:07 följande:

Har du pratat med Soc än? Annars är det hög tid att göra det nu. Det finns inte så mycket andra alternativ att ta till för dig, även om det känns jobbigt. 

Är det akut problem (dvs - har ni absolut inget att äta och inte fått i er någon mat idag i övrigt) finns det alltid en social jour man kan komma i kontakt med genom att ringa via 112, så kan de koppla vidare. Annars tar du tag i det direkt imorgon.

jag vill inte blanda in soc
  • Anonym (Be om hjälp)

Har ni absolut ingen mat och ni inte får hjälp av pappa, så ska du ringa socialjouren. Om ni klarar er till i morgon, då börjar väl skolan ? Gå då genast och prata med kuratorn , skolsköterskan eller din lärare. Din pappa ska försörja dig.

För ni ska klara er ikväll .. Har du inga grannar ? Kan du inte be och få låna några ägg ? Har du mjöl hemma kan du göra pannkakor.

• Noname00
    fadeaway skrev 2017-01-08 17:59:47 följande:
    Varför inte?
  • matben
    Som sagt, jag ser inte riktigt att det finns några alternativ för er, och de flesta som kommenterat tidigare har skrivit precis samma sak. Varför frågar efter tips på hjälp om du ändå inte vill vända dig till den enda instans som kan hjälpa er?
  • fadeaway
    Noname00 skrev 2017-01-08 18:05:35 följande:
    Varför inte?
    för att om de flyttar oss någon annanstans där jag inte får ha min hund så tar jag på riktigt livet av mig
  • Anonym (F)

Du måste nog göra det i detta läget. Ingen 15-åring ska behöva stå ensam. Speciellt inte efter en förälders död. Beklagar verkligen er situation.

Ni behöver komma bort från er pappa. Eller så behöver er pappa ruskas om ordentligt och vakna upp och börja ta sitt föräldraansvar.

Hemskt att det finns vuxna som beter sig så illa. Din pappas nya är lika illa hon..

Jag hoppas verkligen ni ber om hjälp hos soc. Var inte rädda för det. Såhär ska ni inte behöva ha det.
  • Anonym (Be om hjälp)

Du skriver att du tror barnpensionen är 1000kr Jag tror att den lägst kan vara 1400kr. Dessutom om din mamma har jobbat, så borde den vara mycket högre .. Upp till 5000kr i månaden. Så din pappa inte försöker behålla pengarna till sig själv. Vem betalar hyran ? Har du hundmat ?

• Anonym (oroa dig inte)
    fadeaway skrev 2017-01-08 18:07:48 följande:
    för att om de flyttar oss någon annanstans där jag inte får ha min hund så tar jag på riktigt livet av mig

Det är inte det som kommer ske. Det som troligen kommer ske är att din far tvingas ta på sig mer ansvar. Se till så ni har pengar, mat och allt. 

Oroa dig inte. De kommer förstå att du inte vill lämna din hund och de kommer hitta en lösning där du får ha din hund!!! 

• Anonym (Det är dags nu)

Det kan så vara att du inte vill blanda in soc men efter att ha läst din tråd kan jag inte annat än att säga att det är dags nu.

Skjut inte upp det utan ring det där samtalet nu.

Soc är inte några hemska tanter som äter upp barn som behöver hjälp. Det är människor som följer de lagar och riktlinjer som vi har i Sverige för att barn ska kunna ha en barndom som är fyllt med just det som barn ska ha runt sig.

Din pappa kommer att få hjälp i sin föräldraroll på något sätt och så kommer ni att få mat och omsorg. Och det är precis vad du behöver nu. Jag beklagar din mammas bortgång.

Att få komma till en "extra vuxen" är inte så illa, det är ett första steg till ett normalt liv. Din mammas högsta önskan var säkert att ni, hennes barn, ska vara lyckliga. Ring idag, gråt om du behöver det men berätta hur du/ni har det. Nu.
  • fadeaway
    Anonym (Be om hjälp) skrev 2017-01-08 18:13:16 följande:

Du skriver att du tror barnpensionen är 1000kr Jag tror att den lägst kan vara 1400kr. Dessutom om din mamma har jobbat, så borde den vara mycket högre .. Upp till 5000kr i månaden. Så din pappa inte försöker behålla pengarna till sig själv. Vem betalar hyran ? Har du hundmat ?

Min mamma jobbade inte förrän det senaste året, hon hade praktik på en second hand affär och fick socialbidrag för det. Ja vi har hundmat och pappa betalar hyran vad jag vet.
  • Tom Araya

Din syster borde också söka försörjningsstöd eftersom hon inte kan försörja sig själv.

• Anonym (mialina)

Även om du blir placerad kan det finnas möjlighet för dig att få ta med din hund.

Ring soc anonymt och fråga vad de skulle göra om någon i din situation skulle be om hjälp.

Min syster blev placerad och fick ta med sig sin hund då socialen ansåg att hon hade gått igenom tillräckligt mycket och inte skulle behöva mista sin hund också.

Placeringen var akut och tillfällig och senare ordnade soc så hon fick bo vid sin skola och även där ha med sin hund.

Hon var tydlig från början med att hon ALDRIG ville bli av med hunden pga sin mentala hälsa.

Hennes hund var och är hennes bästa vän och terapi.

Du måste be om hjälp, inget barn i världen ska behöva ha det som du ich din syster har det just nu!

Tror dock att soc i första hand skulle ordna så att ni får bo kvar där ni bor nu och hjälpa er ekonomiskt på ett eller annat vis.

Ditt barnbidrag borde du också få själv då din pappa inte kan tillgodose dina behov.

Är det akut kris kan du alltid vända dig till kyrkan. De hjälper dig med mat och dylikt.

• Anonym (,m)

Säger som ovanstående; kontakta soc.

Ni kan, som någon skrev, kolla om inte din syster kan få bli din förmyndare/vårdnadshavare istället för er pappa som uppenbarligen inte klarar av det.

Då kommer barnbidraget till henne istället och din pappa får betala underhåll på minst 1573 kr per månad. Även hela barnpensionen kommer till er då. Eller efterlevandestöd om barnpensionen blir låg, Du ska få minst 1493 kr per månad så om du inte får mer än 1000 kr så tar din pappa även de pengarna från dig. 

Din syster kommer att få försörjningsstöd för att täcka upp hennes inkomst om den är lägre än normen.
    Ni kommer också att få stöd till hyra mm. Eftersom hon är 18 och ni har tagit hand om er själva hittills och om ni båda vill det så kommer hon troligen få bli förmyndare för dig tills du är 18.
    Då kommer ingen att ta era djur. Det bestämmer ni själva om. Om du dessutom talar om att det är din terapi så kommer ingen ta den heller.

• Tom Araya

Har du pratat med din pappa om detta och vad säger han om du säger att du är tvungen att kontakta soc?

• Anonym (Extramamman)

Hej Ts. Jag är och har varit "extramamman" som jour och familjehem till många ungdomar och kan nog lugna dig ang din hund. Ni har gått igenom tillräckligt i och med mammas död och det sista soc vill är att ta ifrån dig något som betyder mycket för dig . Har haft både hundar och katter här tillsammans med sina unga ägare. Både du och din syster behöver hjälp till en trygg tillvaro vilket inte din pappa tycks förstå. Jag håller med om att ni bör kontakta soc redan i morgon och få hjälp med att ordna upp tillvaron och få det stöd ni behöver. Min erfarenhet är att de är mycket bra på att lyssna och respektera önskemål som de unga har och gör sitt bästa för att tillvaron ska bli så bra som möjligt framåt för er. Ni behöver stöd båda två så att din syster kommer igång igen med skolan och inte behöver oroa sig för ekonomin. Och ni båda behöver få det harmoniskt med närvarande vuxen som stöttar er i livet.

Det är ni värda så ta kontakt med soc snarast.

Stor kram till dig och din syster

Svar på tråden Är 15 och får betala allt själv