• Anonym (Besviken)

Sambon vill vänta med att fira jul tills hans stora barn är med.. rätt mot våra små?

Så här är det.
    Min sambo har två barn sedan ett tidigare förhållande som är hos oss varannan vecka och sen har vi två små barn tillsammans. 

Han äldre barn är så bortskämda så det är synd om dom och allt kretsar kring dom. 

I år är det deras mammas tur att ha dom på julafton och dom kommer till oss 29e igen. Sambon har inte engagerat sig alls att fixa inför julen i år och efter mycket om och men kröp det fram att han inte uppskattar julen när han vet att han inte får spendera den med alla hans barn och då blir våra gemensamma barn drabbade men så långt tänker han inte. 
    Så igår sa han att han vill att vi ska vänta till den 29e när hans stora barn kommer till oss med att fira jul. Han menar på att vi ska vänta in dom, att vi ska vänta med julbordet med hans familj (som också tyckte det var en bra ide), att tomten kommer den 29e och inget alls på själva julafton.

Ska det verkligen gå till såhär? Han påstår att han hört flera familjer som har gjort så. Barnens mamma han han involverat och han har hennes support såklart. 

Är det verkligen så vanligt? Våra barn är 2 år och 4 år och har egentligen ingen koll att det är just 24e som är julafton och att det är så man får julklappar. Dom är lediga så dom kommer heller inget få höra på dagis..

• Svar på tråden Sambon vill vänta med att fira jul tills hans stora barn är med.. rätt mot våra små?
  • Fru Ve

Men då firar man väl två gånger, om man har en sån situation som TS? På själva julafton kan man väl köra lite enklare med lite köttbullar och prinskorv samt ett tomtebesök med några paket. Detta är troligen småbarnen jättenöjda med. Sen kan man väl fira mer rejält då de stora barnen kommer.

• Anonym (Klara)
    BioBonus skrev 2016-12-22 10:21:58 följande:
    Men du - nog borde du kunna fira jul med ditt barn på julafton oavsett var pappan säger. Sen att julen kanske inte blir precis som den alltid varit, eller förväntas vara, men nog kan du skapa lite julkänsla för dig och ert barn ändå? Strumpklappar, frukost i sängen, julbak etc. Det är ju känslan som är viktig.
    Fast vad ger det för signaler till vårt barn? Då är det ju bättre att vi lever själva. För både min å vårt barns skull. Detta är ju inte det enda det speglar sig i, detta är ju bara en sak.....å gör man så i en sådan här sak som ts man å min sambo då gör man det i flera andra situationer med. Och det är inte rättvist att de gemensamma barnen skall växa upp i det. Det är sjukt beteende faktiskt. 
  • BioBonus
    Anonym (Klara) skrev 2016-12-22 11:00:05 följande:
    Fast vad ger det för signaler till vårt barn? Då är det ju bättre att vi lever själva. För både min å vårt barns skull. Detta är ju inte det enda det speglar sig i, detta är ju bara en sak.....å gör man så i en sådan här sak som ts man å min sambo då gör man det i flera andra situationer med. Och det är inte rättvist att de gemensamma barnen skall växa upp i det. Det är sjukt beteende faktiskt. 

Vad ger det för signaler till ditt barn om du som förälder tillåter att pappan bortprioriterar sitt ena barn och inte gör nånting åt det? Det du gör är ju attt legalisera hans beteende och visa barnet att det är rätt.

• ungbrunett
    Anonym (Stön) skrev 2016-12-21 21:38:33 följande:

De yngsta "drabbas" inte av något, de är för små för att förstå det. Coola ner dig!

När sambons barn var fyra år var hon mycket väl medveten om jul och dess innebörd. Hade vi sagt att det inte blir någon jul hade hon gått sönder. Stackars barn och stackars dig som inte förstår :/
  • Anonym (Bra!)
    Tom Araya skrev 2016-12-22 10:43:37 följande:

Ja, pappan vill....när hela hans familj är samlad... Varför bry sig om vad andra vill göra med julfirande på julafton?

Bonusbarnen är inte bara pappans familj utan även ts och syskonen!

Borde ligga i allas intresse!
  • molly50
    Anonym (Bra!) skrev 2016-12-21 22:29:07 följande:
    Hur kan du få det till att curla?
    Pappan VILL fira när HELA familjen är samlad!
    Men det är väl ingen som hindrar pappan från att fira jul med hela sin familj.
    Men problemet är ju att han verkar favorisera sina äldre barn.
    Han verkar inte tänka på att han har två barn till att ta hänsyn till.
    Jag kan inte se att det på något sätt skulle vara skadligt för barnen att få fira jul två gånger istället för att skjuta fram julaftonen.
    Det är ju så det kan bli när man har barn sedan tidigare.
    Hur ska han göra de år hans äldre barn inte är hos honom på nyår?
    Ska han skjuta fram nyårsafton en vecka också?
    Carpe Diem
  • Anonym (Bra!)
    Anonym (Klara) skrev 2016-12-22 10:18:59 följande:
    Jag har tyvärr också skaffat barn med fel man, som inte prioriterar vårt minsta barn det minsta, och här blir det heller inget julfirande på julafton, utan det blir på juldan. Halvsyskonen får fira jul två ggr, och vårt barn får inte fira jul på julafton, som typ resten av sveriges barn får inkl halvsyskonen. 

Vi har inte ens en gran uppe.... (jag har ingen bil för att kunna åka å köpa en gran å vi bor inte i stan eller med andra kommunikationsmöjligheter) Den kommer väl lagom till juldan... Fast hans andra barn är stora, en är vuxen, och det är vår minsta som skulle ha mest glädje av det....
    Oj det måste vara helt fruktansvärt att bo så!
    Du är ju helt utlämnad till att din sambo kör dig om du ska någonstans. Jobbar du hemifrån? Eller hemmafru kanske?
    Lider med dig! :(
  • molly50
    Anonym (Bra!) skrev 2016-12-22 11:25:15 följande:

TS och de yngre barnen är också hans familj.
    Varför är det så viktigt att pappan får sin vilja igenom?
    Varför ska TS och de yngre barnen avstå från att fira jul på julafton bara för att pappan inte vill fira då?
    Carpe Diem
  • Anonym (Bra!)
    molly50 skrev 2016-12-22 12:00:40 följande:
    TS och de yngre barnen är också hans familj.
    Varför är det så viktigt att pappan får sin vilja igenom?
    Varför ska TS och de yngre barnen avstå från att fira jul på julafton bara för att pappan inte vill fira då?
    Carpe Diem
    Som jag skrev: borde ligga i ALLAS (=HELA familjens) intresse!
  • molly50
    Anonym (Klara) skrev 2016-12-22 11:00:05 följande:
    Det ger väl barnet signaler om hur en jul ska firas.
    Om du inte låter ditt barn få fira jul för att pappan inte prioriterar barnet så visar du ju barnet att det är så det ska vara.
    Vad är bäst för barnet,tror du?
    Om din man inte prioriterar er och du sitter fast i huset utan bil och inte kan ta dig någonstans så kan du ju faktiskt likaväl lämna honom och leva ensam med ditt barn.
    Det verkar ju vara det du gör i nuläget i alla fall,om han inte bryr sig om er.
    Det låter kanske hårt,men det är inget illa ment.
    Jag hade själv inte velat vara tillsammans med någon som prioriterar bort vårt barn.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Bra!) skrev 2016-12-22 12:02:48 följande:
    Men varför ska det ligga i TS intresse att flytta på julafton när hon har två egna barn med pappan?
    Varför ska de behöva avstå från att fira jul på julafton bara för att pappan vill det?
    Carpe Diem
  • Anonym (Ex)

Fy, nu får jag flashbacks från hur det var när jag levde med mitt ex.

Han betedde sig likadant, vi hade ett gemensamt barn, och jag hade ett fyra år äldre barn, plus att han hade ett två år äldre. Inget räknades när inte hans barn sen tidigare var här, han ville aldrig ens gå till skansen med oss en fin vårdag, om hans andra barn var hos sin mamma. Jul och födelsedagar skulle helst skjutas upp.

Han gjorde enormt mycket skillnad på sina två barn, och de veckorna "bara" vår yngsta och min sen tidigare var här, då skulle det helst vara likvaka...

Detta beteende fortsatte tills jag fick nog och lämnade honom, kunde inte leva så.

Nu har han vårat barn också varannan vecka, och först då började han behandla dem likvärdigt.

Jag tycker inte att du ska acceptera detta! Klart att era gemensamma barn ska få fira jul på julafton precis som sina syskon. Varför ska de särbehandlas?

Ni får väl fira två gånger, på julafton och sen en extra när de andra barnen kommer.

• Anonym (Excentrisk)
    Anonym (Ex) skrev 2016-12-22 12:11:46 följande:
    Fy, nu får jag flashbacks från hur det var när jag levde med mitt ex.
    Han betedde sig likadant, vi hade ett gemensamt barn, och jag hade ett fyra år äldre barn, plus att han hade ett två år äldre. Inget räknades när inte hans barn sen tidigare var här, han ville aldrig ens gå till skansen med oss en fin vårdag, om hans andra barn var hos sin mamma. Jul och födelsedagar skulle helst skjutas upp.
    Han gjorde enormt mycket skillnad på sina två barn, och de veckorna "bara" vår yngsta och min sen tidigare var här, då skulle det helst vara likvaka...
    Detta beteende fortsatte tills jag fick nog och lämnade honom, kunde inte leva så.
    Nu har han vårat barn också varannan vecka, och först då började han behandla dem likvärdigt.

Jag tycker inte att du ska acceptera detta! Klart att era gemensamma barn ska få fira jul på julafton precis som sina syskon. Varför ska de särbehandlas?
    Ni får väl fira två gånger, på julafton och sen en extra när de andra barnen kommer.
    Jag antar att detta är en anledning till att han är ett ex... ALLA barn ska få fira, födelsedagar och andra högtider när de infaller, inte efter hur umgänget är upplagt!

• AnnaStjärnhök

Man kan ju fira jul flera dagar, och finns det flera barnkullar så är det det man får vara inställd på att göra. Särskilt när barnen är så små som era och inte har koll ännu, så är det ju inga problem. Jag skulle i ditt läge begära att ni firade LITE på julafton i alla fall, och att ni sedan kunde ha ett större firande allihopa den 29:de. I den ålder behöver ju inte julklappar kosta mycket heller, så ni blir knappast ruinerade av att de får två var den 24:de och resten den 29:de.

När vi hade två firanden, försökte vi göra det meningsfullt med två firanden genom att ha helt olika stuk på dem. Ett var koncentrerat på den kristna julen, då bara vi tre gick i kyrkan, såg en film om Jesu födelse, och inte frossade så mycket alls utan satt med tända ljus och lyssnade på stillsam julmusik och bara kände stämningen. Och ett där vi tog julklapparna, maten, glöggen, godiset, dansen kring granen, massa folk och tal och tjoande...

• Ess
    Ehhh.....visst.....och min dotter som tycker det är pinsamt när de frågar i skolan på hennes födelsedag vad hon fått i present, och hon får svara att hon inte fått någon ännu. (Jag börjar jobba tidigt).
    Hur kul är det för fyråringen att säga till sina kompisar att hen inte fått någon julklapp, när de andra visar upp vad de fått.
    Nä, fy fan så jävla lågt av den sk pappan. Jag hade lämnat min man om han gjort sån skillnad mellan barnen.
    Jag tycker varken han skulle skaffat förhållande och definitivt inte fler barn när han inte är mer intresserad av dem. Kan han inte glädjas och fira med de små barnen, så kan han dra åt helvete!
  • Brumma
    Anonym (Bra!) skrev 2016-12-22 11:25:15 följande:

Vad är det för fel att fira jul två gånger? Det är ju inte som att TS och syskonen inte kommer vara med den 29.

Det borde ligga i pappans intresse att alla hans barn får fira jul på julafton, oavsett var de firar - och med vem. Det borde vara i pappans intresse att inte införa en tradition som gör att vartannat år får de yngre syskonen inte fira på julafton. Även om de kommer vara stora nog att mkt väl förstå.. För samma fråga kommer ju tillbaka när de är 4 o 6 år. 6 o 8 år. 8 o 1å år. Osv.

Anser du - på allvar- att de skall få känna att de är annorlunda och att de måste välja bort julafton enbart för att deras syskon just den dagen firar jul hos sin mamma. Märk väl - FIRAR JUL. För syskonen hoppar inte över julafton. De väntar inte på syskonen. De får fira två gånger.
  • Brumma
    Ess skrev 2016-12-22 18:58:01 följande:

Ehhh.....visst.....och min dotter som tycker det är pinsamt när de frågar i skolan på hennes födelsedag vad hon fått i present, och hon får svara att hon inte fått någon ännu. (Jag börjar jobba tidigt).

Hur kul är det för fyråringen att säga till sina kompisar att hen inte fått någon julklapp, när de andra visar upp vad de fått.

Nä, fy fan så jävla lågt av den sk pappan. Jag hade lämnat min man om han gjort sån skillnad mellan barnen.

Jag tycker varken han skulle skaffat förhållande och definitivt inte fler barn när han inte är mer intresserad av dem. Kan han inte glädjas och fira med de små barnen, så kan han dra åt helvete!

Eller är syskonen kommer från mamma - där det självklart fått fira jul som alla andra - och visar syskonen vad de fått i julklapp. Jag LOVAR att en fyraåring mycket väl fattar att det görs skillnad..
  • Anonym (vv-mamma)
    Jag förstår verkligen inte hur du tänker
    På vilket sätt ligger det i hela familjens intresse att de större barnen får fira jul på julafton men de mindre barnen måste vänta till den 29:e?
    På vilket sätt ligger det i hela familjens intresse att de större barnen får fira jul två gånger men de mindre barnen bara en gång?
    På vilket sätt ligger det i hela familjens intresse att man bara kan göra roliga saker närde stora barnen är närvarande?
    Om ett av barnen åker utomlands över jul (studier, kompisar eller nåt), ligger det då i hela familjens intresse att resten av familjen låter bli att fira jul det året?
  • Anonym (Ex)

Det verkar som att en del helt enkelt inte förstår att det knappast går någon NÖD på barnet/barnen som inte är med. De firar i sitt andra hem, och har det hur bra som helst!

Detta att inte vilja fira för att de är hos sin andra förälder är enbart egoism av den andra föräldern (pappan i detta fall). Visst, lever man ensam så kan man vara hur egoistisk man vill, men inte när man har familj och fler barn.

Detta året är min äldsta hos sin pappa, åker idag, och min femåring hemma hos mig över jul.

Skulle aldrig falla mig in att ta julafton ifrån femåringen pga det! Vi (jag och båda barnen) firade "lilljul" igår kväll med släkt och vänner. Och i morgon på julafton firar vi (jag och femåringen ) julafton med familjen, medan min äldsta firar med sin pappa och släkten på den sidan.

Visst känns det tråkigt att inte ha båda barnen hos mig på julafton, men jag är inte så egoistisk att jag låter det gå ut över mitt andra barn och min sambo...

Svar på tråden Sambon vill vänta med att fira jul tills hans stora barn är med.. rätt mot våra små?