• HMN

öppen disskusion om känslor vid barnlöshet

Hej! Ja jag kände att jag behövde skriva av mig om detta ämne då jag och min sambo inte berättat för våra familjer eller vänner om våra problem med att skaffa barn och ibland behöver man bara få skriva/prata av sig.
    Våran situation ser ut såhär: vi har försökt bli med barn i över två år (slutade med p-piller för ca 2 1/2 år sedan) men har inte lyckats, blev inskrivna på RMC (reproduktions medicinskt centrum) för ett år sen för att utreda varför. Det konstaterades att jag hade problem med sköldkörteln och mina värden var på tok för höga så Levaxin sattes in. Det konstaterades även att jag har väldiga problem med ägglossningen, den funkar inte som den ska och jag har tydligen väldigt sällan ägglossning trots att jag har mens. Oerhört oregelbunden visserligen.
    Nu till det som jag tycker är jobbigt (förutom att nästan hela vänskapskretsen och större delen av kollegorna fått barn under denna tid och flera av dom började försöka samtidigt som oss, flera är till och med inne på barn nr 2) och det är att då jag haft barnlängtan väldigt länge, sedan jag var 20 år ungefär och idag är jag 28, och dessa två åren har känts som en evighet så känns det inte riktigt som om läkarna och sköterskorna på RMC tar våran sorg på så stort allvar. Dom säger att vi fortfarande är unga och har hela livet framför oss, att vi inte ska stressa för när vi väl blir med barn kommer det kännas så bra att tiden det tog kommer vara bortglömd. Till saken hör även att jag och min sambo blev gravida för flera år sen precis i början av vårat förhållande och av olika anledningar gjorde jag en abort, som jag idag såklart ångrar så mycket att jag knappt orkar tänka på det utan att bryta ihop. Så det sägs att eftersom vi faktiskt blev gravida då så ska vi inte oroa oss. Jag förstår vad dom menar men det hjälper tyvärr inte oss nu.
    Det är även så fruktansvärt tråkigt att man själv måste jaga dom för att ens få en tid för vidare planering om nästa steg eller behandling, en gång gick det flera månader utan att vi hörde något och när jag väl fick kontakt trodde dom att jag blivit gravid redan eftersom jag inte hört av mig trots att jag månader innan fick höra av dom kommer kalla oss för nästa steg i behandlingen snart. I över ett år har vi alltså varit inskrivna på RMC men inte fått mer hjälp än att jag fått Levaxin utskrivet och deras ända råd är att försätta försöka på egen hand, trots att vi fått bekräftat att jag har stora problem med ägglossning. Eftersom jag dels inte vet när jag har ägglossning eller när jag ska ha mens betyder det i stort sett att vi måste försöka jämt, och ärligt talat kan jag säga att man efter 2 år inte är så sugen på att ligga 3 gånger i veckan varenda vecka när man inte ens vet om jag överhuvudtaget har ägglossning. Varje gång vi har tid där är det endast på "informationssamtal" om vilka alternativ och behandlingar som finns men vi får inget mer konkret om vad som kommer göras med oss nu.
    Jag tycker läkarna och sköterskorna på RMC är trevliga och professionella förstås och har egentligen ingen kritik mot dom men jag tror inte så många av dom har haft svårt att få barn då dom inte verkar förstå frustrationen när man konstant blir tillsagd att fortsätta försöka och att det kommer bli bra till slut.
    En sak till, hur känner ni när "alla" runt om er får barn och blir gravida? Jag kan inte längre glädjas åt mina vänner när dom berättar utan jag känner bara avundsjuka och irritation och det är inte vanligt för mig. Jag tror att jag snart kommer, om jag inte redan gör det, lida av en depression för det här är så påfrestande för psyket. Gråter varenda dag, klarar knappt av att träffa dom vänner som väntar barn för det är för jobbigt. Allt känns som en ond spiral och jag vill så gärna höra om någon mer känner igen sig? Eller är jag helt galen med mitt tankesätt?
    Ursäkta för den otroligt långa texten!

• Svar på tråden öppen disskusion om känslor vid barnlöshet
  • pigan86
    HMN skrev 2016-12-20 14:01:58 följande:

Hej! Ja jag kände att jag behövde skriva av mig om detta ämne då jag och min sambo inte berättat för våra familjer eller vänner om våra problem med att skaffa barn och ibland behöver man bara få skriva/prata av sig.
    Våran situation ser ut såhär: vi har försökt bli med barn i över två år (slutade med p-piller för ca 2 1/2 år sedan) men har inte lyckats, blev inskrivna på RMC (reproduktions medicinskt centrum) för ett år sen för att utreda varför. Det konstaterades att jag hade problem med sköldkörteln och mina värden var på tok för höga så Levaxin sattes in. Det konstaterades även att jag har väldiga problem med ägglossningen, den funkar inte som den ska och jag har tydligen väldigt sällan ägglossning trots att jag har mens. Oerhört oregelbunden visserligen.
    Nu till det som jag tycker är jobbigt (förutom att nästan hela vänskapskretsen och större delen av kollegorna fått barn under denna tid och flera av dom började försöka samtidigt som oss, flera är till och med inne på barn nr 2) och det är att då jag haft barnlängtan väldigt länge, sedan jag var 20 år ungefär och idag är jag 28, och dessa två åren har känts som en evighet så känns det inte riktigt som om läkarna och sköterskorna på RMC tar våran sorg på så stort allvar. Dom säger att vi fortfarande är unga och har hela livet framför oss, att vi inte ska stressa för när vi väl blir med barn kommer det kännas så bra att tiden det tog kommer vara bortglömd. Till saken hör även att jag och min sambo blev gravida för flera år sen precis i början av vårat förhållande och av olika anledningar gjorde jag en abort, som jag idag såklart ångrar så mycket att jag knappt orkar tänka på det utan att bryta ihop. Så det sägs att eftersom vi faktiskt blev gravida då så ska vi inte oroa oss. Jag förstår vad dom menar men det hjälper tyvärr inte oss nu.
    Det är även så fruktansvärt tråkigt att man själv måste jaga dom för att ens få en tid för vidare planering om nästa steg eller behandling, en gång gick det flera månader utan att vi hörde något och när jag väl fick kontakt trodde dom att jag blivit gravid redan eftersom jag inte hört av mig trots att jag månader innan fick höra av dom kommer kalla oss för nästa steg i behandlingen snart. I över ett år har vi alltså varit inskrivna på RMC men inte fått mer hjälp än att jag fått Levaxin utskrivet och deras ända råd är att försätta försöka på egen hand, trots att vi fått bekräftat att jag har stora problem med ägglossning. Eftersom jag dels inte vet när jag har ägglossning eller när jag ska ha mens betyder det i stort sett att vi måste försöka jämt, och ärligt talat kan jag säga att man efter 2 år inte är så sugen på att ligga 3 gånger i veckan varenda vecka när man inte ens vet om jag överhuvudtaget har ägglossning. Varje gång vi har tid där är det endast på "informationssamtal" om vilka alternativ och behandlingar som finns men vi får inget mer konkret om vad som kommer göras med oss nu.
    Jag tycker läkarna och sköterskorna på RMC är trevliga och professionella förstås och har egentligen ingen kritik mot dom men jag tror inte så många av dom har haft svårt att få barn då dom inte verkar förstå frustrationen när man konstant blir tillsagd att fortsätta försöka och att det kommer bli bra till slut.
    En sak till, hur känner ni när "alla" runt om er får barn och blir gravida? Jag kan inte längre glädjas åt mina vänner när dom berättar utan jag känner bara avundsjuka och irritation och det är inte vanligt för mig. Jag tror att jag snart kommer, om jag inte redan gör det, lida av en depression för det här är så påfrestande för psyket. Gråter varenda dag, klarar knappt av att träffa dom vänner som väntar barn för det är för jobbigt. Allt känns som en ond spiral och jag vill så gärna höra om någon mer känner igen sig? Eller är jag helt galen med mitt tankesätt?

När jag läste de du skrev så kändes de nästan som att det var skrivet av mig, jag förstår hur du känner och vet hur extremt tufft de är att dagligen dra på sig en mask för att sorgen inte ska synas. När min bästa kompis blev gravid med barn nr2 (1.5 år sedan) så grät jag av avundsjuka, samtidigt som jag var glad för hennes skull så var jag så enormt ledsen för min egen skull.. Min sambos systrar har fått 2 barn var under tiden vi försökt att ens få ett. Det gör ont i hela min själ och tårarna kommer i samma veva mensen "hånande" kommer varje månad. Min högsta önskan är att få bli gravid och jag längtar tills det är min tur att få berätta för andra att jag är gravid. Jag och min sambo har försökt bli gravida i lite mer än 3 år nu och även fast vi älskar varandra enormt mycket så tär de på förhållandet, man njuter inte av sex längre utan har de endast för att förhoppningsvis bli gravid. Vi har nyligen blivit inskrivna på ivf-kliniken och förhoppningarna är stora.

Du är inte tokig och du är inte ensam i ditt tänkande. Tror de finns betydligt fler än du och jag som känner såhär, men tråkigt nog är de ingenting man talar högt om. Man stänger de inom sig och mår dåligt när ingen ser på. Kram
  • Sthlmsthlm

Usch vad påfrestande... Det är ett skämt att de inte gjort mer än skrivit ut levaxin när ni försökt i 2,5 år. Det kan väl vara så att man måste vänta längre när man är yngre? 

Har ni funderat på att bara skippa landstinget och köra privat? En privat utredning kostar ett par tusen kronor. Därefter kan de ställa er i kö landstingets kö till IVF (om det är rätt behandling). Ni kan ju även skippa den kön och betala för en hel behandling privat, i Sverige eller utomlands.

• I  väntan
    HMN skrev 2016-12-20 14:01:58 följande:

Hej! Förstår precis det där med sorgen, jag kan inte heller glädja mig längre när alla i min närhet blir gravida. De flesta är inne på barn nr två nu och vi har aldrig ens fått ett plus på stickan, efter nästan två års försök. Det känns så sjukt orättvist och jag blev deprimerad för ca ett år sedan pga barnlösheten och det går lite upp och ner med den. Ville bara säga att du inte är ensam <3

Jag tycker att det är jättesjukt att ni inte fått mer hjälp, tycker ni ska försöka ringa och kräva det... 

Vi gjorde vår utredning på privat klinik som var landstingsansluten, så det kostar lika mycket och ger rätt till frikort också. Ett tips.

Sen skickade de remiss på IVF till landstinget.

Kram på dig!

• elyse

Är RMC första instansen? Har man gjort ett VUL och konstaterat PCO på dig?

Det finns mediciner som kan trigga igång ägglossning, t.ex. Letrozol. Annars, har du testat klassikerna; bidrottninggele, rosenrot, grapefruktjuice... Jag har PCO och smörjer med en progesteronlotion, Progesterall, och det är nog för att jag ska få ägglossning. Finns på femalebalanceshop och kostar 300 kr.

Sedan har vi, i alla fall jag, varit öppna med våra problem. Det brukar då krypa fram en hel del historier med fertilitetsproblem, missfall etc. Det är vanligare än man tror även om det känns som att man är ensam i hela världen om detta.

• SaJoH

Ville bara säga att du inte är ensam med detta! inte heller känslorna med avundsjuka, depressivitet eller annat. Det är ingen lätt situation, det finns många som har det på samma eller liknande sätt. Jag är också säker på att det ordnar sig för er, men tycker det är konstigt att sjukvården inte hjälper er mer??! Ni har rätt till hjälp efter 2 års infertilitet, oavsett ålder!

önskar och hoppas med hela mitt hjärta att det löser sig för er! Och det är sant att det är väldigt positivt att ni lyckats bli gravida en gång. Ångra dig inte heller för aborten, det var vad som ni ansåg vara bäst just då. Man kan bara leva utifrån de förutsättningarna man har just då man tar beslutet. Detsamma (abort) hände mig och min man precis när vi hade träffats, men då var de inte klart att jag ens skulle bo kvar i samma land som honom. Just nu kämpar vi med 2an.

styrka och energi till dig!!!!!!

Svar på tråden öppen disskusion om känslor vid barnlöshet