• MarieAndersson3

Hur hanterar ni illamåendet?

Jag är gravid med mitt första barn, det är även min allra första graviditet. Jag är i v8 och har haft konstant illamående nu i 2 veckor. Kräks inte överdrivet mycket men nu har jag börjat kräka upp min frukost.

Hur hanterar ni ert illamående? Jag tycker det börjar tära på mig som person nu för jag vågar inte göra särskilt mycket för jag avskyr att må illa bland folk. jag har inga problem med att kräka, hela den biten är okej, men illamåendet är det som söker mig.

Har testat sea band som jag tyckte hjälpte när jag började använda dom, känner inte att dom hjälper längre. Har även köpt hem postafen men inte vågat använda dom än, men det ska väl inte vara någon fara att ta dom? BM rekommenderade också dom men är ändå orolig att ta piller.

Så tänkte se hur ni andra har det? och kanske har ni några tips för att underlätta den här perioden :)

• Svar på tråden Hur hanterar ni illamåendet?
  • LillaJag06
    Gameofthrones123 skrev 2016-12-19 17:29:03 följande:

Ser att flera av er här käkar lergigan comp. Är det bara jag som blir aptrött av dem??

Lergigan comp innehåller koffein och ska inte göra dig trött. Är du söker på att det är öergigan comp och inte lergigan du äter?
    Jag är extremt trött redan så känner väl ingen skillnad direkt förutom att jag får världens hjärtklappnings nu de senaste dagarna.
  • LillaJag06
    LaFontaine skrev 2016-12-19 19:01:19 följande:
    Jag blev hög. Jag låg i soffan och fnissade, var otrolig trög och kom på mig själv med att försöka peta mig själv på näsan med pekfingret. Sen däckade jag. Enligt läkaren skulle jag vänja mig efterhand, men det var jag inte särskilt sugen på!
    Haha va? Vad blev du hög av?
  • Gameofthrones123
    LillaJag06 skrev 2016-12-19 19:02:26 följande:

Lergigan comp innehåller koffein och ska inte göra dig trött. Är du söker på att det är öergigan comp och inte lergigan du äter?

Jag är extremt trött redan så känner väl ingen skillnad direkt förutom att jag får världens hjärtklappnings nu de senaste dagarna.

Haha ja jag är säker. Koffeinet biter nog inte på en så stor kaffedrickare som jag ;)
  • LillaJag06
    Gameofthrones123 skrev 2016-12-19 19:05:20 följande:
    Haha ja jag är säker. Koffeinet biter nog inte på en så stor kaffedrickare som jag ;)
    Jag dricker också mycket kaffe. Grekiskt kaffe som är mycket starkare en vanligt bryggkaffe så jag förstår dig.
    Det är nog bara så att din graviditet gör dig så trött. Precis som med mig.
    Vet att vissa inte ens kan sova.
  • LaFontaine
    LillaJag06 skrev 2016-12-19 19:02:54 följande:
    Haha va? Vad blev du hög av?
    Lergigan Comp.
  • LillaJag06
    LaFontaine skrev 2016-12-19 20:58:32 följande:
    Lergigan Comp.
    Skulle varit tydligare.
    Vad i tabletten gjorde dig hög?
    Det är ju inte direkt några starka smärtstillande. Var det koffeinet?
  • LaFontaine
    LillaJag06 skrev 2016-12-19 21:00:13 följande:
    Skulle varit tydligare.
    Vad i tabletten gjorde dig hög?
    Det är ju inte direkt några starka smärtstillande. Var det koffeinet?
    Inte den blekaste. Jag har tidigare aldrig haft problem med höga doser koffein. Men jag har antikroppar som gör att jag får lite märkliga biverkningar av vissa mediciner. Lergigan kan vara en av dem. Hur som helst kände jag inte för att gå till jobbet i det skicket
  • Rödtjärnens Anna

Tycker att det hjälper med långa promenader i kallt väder (- 10 eller under). Tyvärr kan man ju inte boka -20 och solsken varje dag man mår illa.

Salta kex, saltgurka, mycket och iskallt vatten (gärna med bubblor i), popcorn, saltlakrits och sura frukter, hjälper mig. Värst är bussresorna till/från jobbet (över en timmas resväg). Då små äter jag hela tiden och försöker avleda mitt illamående tex. genom att prata i telefon eller lyssna på musik.

Jag är i vecka 11 och mitt illamående är värre vissa dagar, bara hoppas att jag inte har en dålig dag på julafton

• MarieAndersson3

Sitter nu på jobb, sjukt illamående. Jobbar enbart nätter med ett väldigt tungt fysiskt jobb där man möts av både många dofter och syner (många icke positiva) och nej det är inget arbete inom vården :) förra veckan fick jag vara hemma mina två nätter, jobbar 5,2 så denna veckan är den "jobbiga" veckan så det gällde att ta sig i kragen och kriga trots att magen är in och ut. Så imorgon tänkte jag faktiskt ta en postafen och be till den allsmäktige att den hjälper för mig, så kan jag vara på jobb imorgon utan att känna att jag ska kräkas titt som tätt. Dock är det väldigt skönt att vara igång på något sätt, jag har ett väldigt fritt jobb och är både ute och inne så är inga direkta svårigheter om en kräkning skulle komma. Men illamåendet tär på mig det ska jag ärligt säga. Men försöker tänka positivt hela tiden :)

men många bra tips blev det här och testade turkisk peppar som någon skrev om och det hjälper lite grann för stunden, kanske inte mycket men allt är bra :) småäta är också rätt bra känner jag, försöker hitta saker som är lätta att småäta men inte alltför onyttiga ^^ och Loka citron vatten är just nu det godaste jag vet haha :D

• pigne

Har köpt hem postafen men inte vågat testa än. Läste att man kan bli dåsig och att det kan påverka ens bilkörning, någon som märkt av detta? Jag jobbar i butik och det är riktigt jobbigt att stå och prata med kunder när man mår illa, men vill ju inte vara helt dåsig heller haha!

• LillaJag06
    pigne skrev 2016-12-20 09:33:06 följande:

Har köpt hem postafen men inte vågat testa än. Läste att man kan bli dåsig och att det kan påverka ens bilkörning, någon som märkt av detta? Jag jobbar i butik och det är riktigt jobbigt att stå och prata med kunder när man mår illa, men vill ju inte vara helt dåsig heller haha!

Nej jag har inte märkt det men vet att vissa blir trötta. Du kan ju prova det när du kommer hem?
  • chbw
    pigne skrev 2016-12-20 09:33:06 följande:

Jag sover nästan ett dygn på postafen så mitt tips är att testa hemma när du är ledig ????
  • thweni

Jag har för 3e gången drabbats av hyperemesis gravidarum. Glöm postafen, seaband osv, det hjälper inte. Det hjälper inte heller att småäta, äta ingefärstabletter eller alla de "vanliga" tipsen som vid normalt graviditetsillamående, för det här är inte normalt. Vid tillfällen måste jag få dropp för att jag drabbas av uttorkning, för att jag kräks mycket eller har svårt att få i mig mat pga illamåendet. Har gått ner 6,2kg sen jag blev gravid, är i v. 11+2.

De mediciner jag äter är ondansetron/zofran, Lergigan comp och primperan. Det är knappt att de 2 sistnämnda hjälper, oftast är det bara den första som hjälper när det är extremt. Är som sagt bara i v.12 men om det fortsätter som jag fått erfara i tidigare graviditeter så lär det inte sluta förrän jag passerat v.20 och lite till..

Är sjukskriven tom 28 februari pga det här.

Så hur jag hanterar det? Vila, medicin och äta det jag känner att jag kan.

• Annelielah

Jag har ätit postafen v 6-11 och det är fungerat jättebra. Har inte varit extremt trött och kört bil precis som vanligt. Tar en tablett vid kl 19 på kvällen och en kl 7 på morgonen. Min BM säger att att det inte är någon fara att ta tabletterna och att jag ska fortsätta med dem så länge jag har behov av det.

• LillaJag06
    thweni skrev 2016-12-20 15:48:53 följande:

Jag har för 3e gången drabbats av hyperemesis gravidarum. Glöm postafen, seaband osv, det hjälper inte. Det hjälper inte heller att småäta, äta ingefärstabletter eller alla de "vanliga" tipsen som vid normalt graviditetsillamående, för det här är inte normalt. Vid tillfällen måste jag få dropp för att jag drabbas av uttorkning, för att jag kräks mycket eller har svårt att få i mig mat pga illamåendet. Har gått ner 6,2kg sen jag blev gravid, är i v. 11+2.

De mediciner jag äter är ondansetron/zofran, Lergigan comp och primperan. Det är knappt att de 2 sistnämnda hjälper, oftast är det bara den första som hjälper när det är extremt. Är som sagt bara i v.12 men om det fortsätter som jag fått erfara i tidigare graviditeter så lär det inte sluta förrän jag passerat v.20 och lite till..

Är sjukskriven tom 28 februari pga det här.

Så hur jag hanterar det? Vila, medicin och äta det jag känner att jag kan.

Ja visst är det så. Jag får öergigan comp på maxdos. Denna graviditet Hsr jag tur. Har inte kräkts en enda gång men jag ängar dagarna åt att kämpa för att inte spy. Är sjukskriven 100 procent.

Tycker så synd om er som spyr hela tiden men även om er som mår riktigt jävligt som mig utan att spy.
  • Menora

Hallå där.. jag mådde fruktansvärt illa och var som magsjuk från v.5 tills förlossning. Åkte in akut på dropp flera ggr och mådde skit.. körde sea band och postafen som är ok att äta som gravid. Men kunde inte ens stå upp utan att kräkas så fick lergigan utskrivet av läkare. Kräktes efter det ca 15 ggr om dagen ist för 25????. Det som hjälpte mig bortsett från medicin var: sambon fick gå upp innan mig när jag vaknade varje morgon och rosta en macka (utan smör) till mig som jag kunde små äta av.. sen låg jag kvar en stund i sängen efter det.. åt kanske 10 ggr per dag men väldigt små portioner för att inte kräkas.

Nu väntar jag bebis nr 3 och mår illa men kräks inte och är i v. 11.. pojke denna gång?????

• Angel in sight

Jag är gravid i v 7 (6+3) och har från v 7 började mått illa i princip all vaken tid (får sova i lugn och ro). Vecka 5-6 mådde jag lite illa på morgonen/förmiddagen som var hanterbart. Nu är det inte så hanterbart. Har vabbat med en förkyld dotter så det har varit räddningen denna vecka. Jobbar som sjuksköterska, vet inte hur jag ska kunna jobba när jag mår så här. Jag kräks inte men mår konstant illa och får kväljningar och tror jag ska kräkas.

Har googlat och googlat och hittat att det finns de som blivit hjälpta av b6 vitamin. Så jag har köpt det nu och håller alla tummar och tår att det ska hjälpa! Steg 1 är att orka med att ha julafton hemma. Vill inte berätta för släkten än men det blir ju ohållbart om jag mår så dåligt. Steg 2 sen är att orka jobba. Vill inte berätta där heller...

Kuriosa är att hon på apoteket (när jag köpte b6) siade att det blir en pojke då hon hade vänner som mått extremt illa med pojkar.

Svar på tråden Hur hanterar ni illamåendet?