Hej
Gör ivf på RMC och är nu inne på min tredje omgång. Jag har förstått att råden verkar variera lite på olika kliniker. (Eller också hör vi lite hur vi vill höra? : ). Men jag/vi har supertydliga direktiv från läkarkåren gällande träning hela tiden. Är ridkunnig sedan barnsben men ser mig som hobbyryttare o har ingen egen utan varit medryttare sista åren. Förutom ridningen tränar jag gärna vattengympa o simmar. Inför våra behandlingar har det var nolltolerans inför ridningen och även den övriga träningen i starten. Jag har kört Tre omgångar av det långa protokollet o hållit i gång lite försiktigt under spraytiden o första sprutveckan. Sedan ingen Träning annat än promenader. Äggstockarna svullnar ju ordentligt i och med alla ägg efter äggplock är det ju vanligt att äggblåsorna fyller på med ny vätska så svullnaden stannar kvar. Och om behandlingen fungerar så har jag fått till mig att graviditetshormonerna påverkar så att svullnaden bibehålls/förlängs. Vid aktivitet, hopp, stötar mm så kan du antingen spräcka dem eller också kan äggstocken sno sig typ tänk tarmvred. Har du otur förlorar du den, vilket känns allvarligt i sig när jag är galet beroende av dem i behandlingen! Jag blev gravid vid första ivf tyvärr slutade den i ett MA v 10-11. Men vid efter kontrollerna v 13 var mina äggstockar fortfarande förstorade. Idag är jag gravid igen v 9 och var på ultraljud v 8, då var restriktionerna kvar för svullnaden satt i och vi såg stora blåsor över hela äggstocken.
Du får hitta en nivå som du är bekväm med o som du kan stå för, jag har följt de hårdare restriktionerna o varit(säkert) lite överförsiktig i mkt. Men detta är vår chans till biologiska barn o jag vill aldrig känna att jag kunde gjort mer! Även om det suger att inte kunna köra på med vardagen till fullo!
Lycka till