• Jennnka

Hästtjej - bli gravid/första tiden

Hej!

Är nyfiken på hur hästtjejer kombinerat att bli gravid med ridning samt första tiden som gravid. Inte ridit som vanligt eller inte ridit alls? Vad har ni fått för råd?

Vi är inne på vår andra IVF och man blir ju nojig och upplever att alla säger olika.. Skulle vara skönt att höra hur ni gjort, vad ni fått för råd och hur det gått för er :)

• Svar på tråden Hästtjej - bli gravid/första tiden
  • Snuttis2

Hej

Gör ivf på RMC och är nu inne på min tredje omgång. Jag har förstått att råden verkar variera lite på olika kliniker. (Eller också hör vi lite hur vi vill höra? : ). Men jag/vi har supertydliga direktiv från läkarkåren gällande träning hela tiden. Är ridkunnig sedan barnsben men ser mig som hobbyryttare o har ingen egen utan varit medryttare sista åren. Förutom ridningen tränar jag gärna vattengympa o simmar. Inför våra behandlingar har det var nolltolerans inför ridningen och även den övriga träningen i starten. Jag har kört Tre omgångar av det långa protokollet o hållit i gång lite försiktigt under spraytiden o första sprutveckan. Sedan ingen Träning annat än promenader. Äggstockarna svullnar ju ordentligt i och med alla ägg efter äggplock är det ju vanligt att äggblåsorna fyller på med ny vätska så svullnaden stannar kvar. Och om behandlingen fungerar så har jag fått till mig att graviditetshormonerna påverkar så att svullnaden bibehålls/förlängs. Vid aktivitet, hopp, stötar mm så kan du antingen spräcka dem eller också kan äggstocken sno sig typ tänk tarmvred. Har du otur förlorar du den, vilket känns allvarligt i sig när jag är galet beroende av dem i behandlingen! Jag blev gravid vid första ivf tyvärr slutade den i ett MA v 10-11. Men vid efter kontrollerna v 13 var mina äggstockar fortfarande förstorade. Idag är jag gravid igen v 9 och var på ultraljud v 8, då var restriktionerna kvar för svullnaden satt i och vi såg stora blåsor över hela äggstocken.

Du får hitta en nivå som du är bekväm med o som du kan stå för, jag har följt de hårdare restriktionerna o varit(säkert) lite överförsiktig i mkt. Men detta är vår chans till biologiska barn o jag vill aldrig känna att jag kunde gjort mer! Även om det suger att inte kunna köra på med vardagen till fullo!

Lycka till

• Snuttis2

Hej igen ! Du kan ju ha ett perspektiv utifrån behandlingsperioden o hur den påverkar kroppen o ett perspektiv för hur du vill förhålla dig till ridningen igenom en fullvärdig graviditet?! Hästen jag har är lite harrig, kan tycka att fullt normala saker är läskiga vid uteritt. Då hon har bekymmer med kroppen kan hon inte ridas på bana hur som helst. Så jag Lär vara mkt restriktiv med ridningen på henne genom hela graviditeten. Har du en trygg häst som du känner väl kan du ju köra på som vanligt senare i graviditeten När svullnaden är nere. Ev fundera över om du vill anpassa något för att öka tryggheten?!

Svar på tråden Hästtjej - bli gravid/första tiden