Ellliii skrev 2016-12-18 00:11:03 följande:
Okej, så jag har en liten haka och ett överbett. Har haft tandställning i två år men har fortfarande ett överbett på ca 7 mm. Då det enda tandställningen egentligen gjorde var att fixa mina framtänder som stod ut lite.
Detta gör så att jag aldrig har munnen stängd om jag själv inte tänker på att stänga den. Det påverkar mig även vardagligt då jag avskyr min profil. Mår så otroligt dåligt när jag ser att någon tagit bild på mig i profil, får rent sagt ångest över det. Brukar skjuta fram underkäken när jag är medveten om att någon ser mig i just profil. Så jag undrar, hur går jag tillväga? Jag är sexton och behöver verkligen hjälp, kan jag "få" en käkoperation? Jag orkar inte må dåligt över detta längre.
Du kontaktar din vanliga tandläkare så ber du dem skicka en remiss till kärlkirurgen på din stads sjukhus.
Där gör de sedan en bedömning om hur stort ditt överbett är och om det går inom ramen för att bli beviljard operation. Lägg tyngdpunkten på dina fysiska problem på grund av överbettet och dina känslor kring detta sekunderärt. Det är det fysiska kirurgerna är intresserade av och självklart hur det kommer se ut när det är klart. Du kanske har svårt att bita av mat eller biter dig själv i gommen eller något. Lägg fram sådant.
Du är dock bara 16 och för beviljas en sådan här operation så måste du vara färdigväxt. Annars finns det risk att käken fortsätter att växa och du måste göra om den. 20 år brukar vara standard men ibland vid 18 år men då oftast tjejer. Tjejer brukar vara färdigväxta lite tidigare men inte alltid såklart.
Du kommer behöva tandställning igen. De ställer nämligen in tänderna till så som det ska se ut efter operationen. Desto rakare tänder desto mindre rid med tandställning. Varierar från 3 år till något år. Var inte rädd för operationen. Det är en läskig sak och du kommer vara jätte svullen men det går över. Beroende på om du flytta nedre käken,övre käken eller båda så varierar tiden med endast vätska. Men tiden går fort. Jag flyttade båda käkarna för ett underbett och levde på soppa i 6 veckor ungefär. Lite makaroner efter 4 veckor typ.
Så ta kontakt med din tandläkaren och gör som jag beskrivit ovan. Men sedan tycker jag inte du ska tänka på det så mycket. Låt inte detta stanna ditt liv i 4 år. Kämpa på så löser sig det här med tiden. Lycka till!