• Lisalis

Dottern har haft magsjuka, har fortfarande vattniga diarrér. Vad ge istället för välling?

Som rubriken lyder så har min dotter på 1,5 haft magsjuka tidigare i veckan, nu är det ca 2 diarreblöjor om dagen som pågått några dagar.

Har läst att man inte bör ge fullkornprodukter/mjölkprodukter just nu. Har ni något tips vad jag kan ge istället för fullkornsvällingen som hon vanligtvis brukar äta en flaska av på natten?

• Svar på tråden Dottern har haft magsjuka, har fortfarande vattniga diarrér. Vad ge istället för välling?
  • Lena

Ge ersättning. Det är mildare och mer fullvärdig mat

• Lisalis
    Tofflans skrev 2016-12-17 11:21:31 följande:

Majsvälling är kanon vid lös mage.

Ja, jag har läst både och om det. Att det är kanon bra men även kan ge motsatt effekt?
  • pigglet

Majsvälling är stoppande, har faktiskt aldrig hört att det skulle kunna ge diarré?
    Majspuré, morotspuré är också stoppande. Grön banan.

Fettbrist kan förvärra diarré, ordentligt med smör på vitt bröd/smörgåsrån/i mosad potatis osv. I övrigt - undvik mjölk.

Söt dryck förvärra också diarré. Samtidigt som man vill få i barnet massor av vätska. Utspädd äppeljuice är bra, lightdrycket ska undvikas helt då de förvärrar diarré.

Fibrer är inte bra. Undvik frukt och grönsaker, undantaget grön banan, kokta morötter och majspuré.

• Lisalis
    pigglet skrev 2016-12-17 13:27:06 följande:

Majsvälling är stoppande, har faktiskt aldrig hört att det skulle kunna ge diarré?

Majspuré, morotspuré är också stoppande. Grön banan.

Fettbrist kan förvärra diarré, ordentligt med smör på vitt bröd/smörgåsrån/i mosad potatis osv. I övrigt - undvik mjölk.

Söt dryck förvärra också diarré. Samtidigt som man vill få i barnet massor av vätska. Utspädd äppeljuice är bra, lightdrycket ska undvikas helt då de förvärrar diarré.

Fibrer är inte bra. Undvik frukt och grönsaker, undantaget grön banan, kokta morötter och majspuré.

Tack för tipsen! Ska prova majsvällingen, hoppas hon dricker den. Bör jag undvika morgongröten med? Antar det är jämnlik med vällingen. Proviva kanske?
  • pigglet

Jo, gröt o välling är ju samma sak.

Kom på en annan magsjukefavorit här hemma - äggröra. Ägg innehåller massa näringsämnen och är ändå skonsamt för magen. Äggröra är så mjukt, slinker ner nästan hur illa man än mår. Salt och gott.
    Vispa upp ett ägg med en skvätt vatten (1-2 msk kanske?) och lite salt. Stek i smör under omrörning, tills det klumpat sig. Mums!

• Maddisen29

Vi ringde vårdcentralen när liten hade för någon månad sedan 
    sött är inte bra då magsjukan trivs ännu bättre .
    Vätskersättning och välling sa hon inte att det gjorde något .
    Allt kokt är jättebra 
    Ex kokt fisk eller frikadeller 

• syntharen

Jag brukar själv drick Proviva blåbärsdryck när jag har blivit kass i magen. Tycker det hjälper. Kanske nåt att testa.

Svar på tråden Dottern har haft magsjuka, har fortfarande vattniga diarrér. Vad ge istället för välling?