• Anonym (J)

Sen abort pga hjärtfel

Skapar om denna tråden då jag missade att tillåta anonyma svar och lyckas inte ändra i den gamla.

Är det nån som gjort sen abort pga hjärtfel här? Vi fick veta förra veckan att vår bebis i magen har ett mycket allvarligt hjärtfel. Kanske kan gå att operera men det är i den allvarligare graden och nu måste vi inom nån vecka bestämma oss för om vi ska göra abort eller behålla barnet.

Är det nån som varit i samma sits? Det är ett så sjukt svårt beslut. Vi är oroliga för hur bebisens liv kommer bli som vi fullföljer, kommer storasyster som kommer vara 22 mån vid bf inte få den tid hon är värd osv. Om vi gör abort, hur mkt kommer vi klandra oss själva i framtiden? 

Om ni vart i samma sits, hur har eran tankar gått?
  • Svar på tråden Sen abort pga hjärtfel
  • Alvina

Hur kan barnets liv se ut efter operationen/operationerna? Kommer det ha en chans till ett normalt och bra liv? Min systerdotter hade också ett hjärtfel och fick genomgå en operation och nu är hon en frisk och glad sexåring.

• Anonym (Momo)

Finns det redan barn så hade jag tänkt på det, och hur det påverkar barnet om de kommande åren präglas av ständiga sjukhusvistelser och oro för er del. Och även hur stor risken är att det lilla syskonet faktiskt dör, hur ni då hanterar det.

Anser läkarna att det är ett allvarligt hjärtfel så är det knappast en operation det gäller utan flera, och en massa extra kontroller och inläggningar och smärta under barnets första år. Har ni fått en beskrivning av vad ni kan vänta er i termer av dagar per år på sjukhus eller liknande? Har ni nära till ett barnsjukhus? Klarar er ekonomi och er relation av detta?

Hur dåligt ni mår av ett abortbeslut kan ingen annan svara på. Är det så allvarligt att läkarna vill att man överväger abort då hade jag kanske hellre valt att avsluta ett liv nu än att se ett barn lida i flera år med oviss framtid. 

Men allt beror klart på vad det är för typ av fel, mycket går ändå att åtgärda kirurgiskt idag och du skrev inte om det var läkarens ord att detta är mycket allvarligt eller det är så ni känner, för hjärtfel låter klart rätt allvarligt för en nyfödd men många blir ju opererade och lever bra liv sedan.

En berättelse att uppmuntras av:

mama.nu/gravid-baby/hannes-foddes-med-fyra-olika-hjartfel-vi-var-sakra-pa-att-han-skulle-do/

Svar på tråden Sen abort pga hjärtfel