• Lilymor

Syskonvagn till 3-åring och nyfödd?

Om allt går väl blir vår 2-åring storebror nästa år. Nu har därför tankarna börjat snurra kring val av vagn. Finns det någon som kan rekommendera en vagn som funkar att ha en 3-åring (nästan) och en nyfödd i? Måste funka bra på buss och få plats i bagaget på bilen. Vår son är rätt stor så gärna med hög maxvikt. För tillfället väger han 17 kg. Längden har vi inte kollat på ett tag.

Vi har ganska lång väg till förskolan och sonen är väldigt morgontrött så jag vågar inte lita på att han ställer sig på en ståplatta varje morgon. Dessutom kan det ibland vara nödvändigt att ha honom i vagn eftersom han gärna sticker iväg på egna äventyr annars.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Syskonvagn till 3-åring och nyfödd?
  • Dixie

Jag hade nog avvaktat lite och sett om behov av vagn finns - min pojke blev storebror när han var 2 år och då hade vi syskonvagn, men när han närmade sig 3 år användes sydkonvagnen knappt. Ett alternativ är ju att ha den lilla i sjal och storebror i vagn när det behövs vagn!

• Lilymor
    Dixie skrev 2016-12-13 13:28:56 följande:

Jag hade nog avvaktat lite och sett om behov av vagn finns - min pojke blev storebror när han var 2 år och då hade vi syskonvagn, men när han närmade sig 3 år användes sydkonvagnen knappt. Ett alternativ är ju att ha den lilla i sjal och storebror i vagn när det behövs vagn!

Jo än är det ju ingen stress i alla fall. Sjal har jag funderat på och det kan nog funka en kortare period. Vi kan även öva på att åka ståplatta innan det är dags. Misstänker dock att vagn kan komma att behövas då vi inte har egen bil. Jobbigt om man är iväg någonstans och den store somnar.
  • Rosa Fluff

I och med att ditt stora barn kommer väga mer om år så minskar utbudet rejält. De flesta syskonvagnar har en maxvikt (på det stora barnet) på 15-18 kg. Phil and Teds vagnarna klarar mer.

Vår son var 3 år när syskonet kom. Vi har kört ståbräda. Funkat jätte bra. Sen kommer nog ditt barn inte sova så ofta på dagen vid tre års ålder.

• Sisisisi

Jag hade Phil&ted till barnen, stora fyllde 3 när lillen föddes. Passade våra behov perfekt och var väldigt skönt att ha vagn när man skulle gå långt och stora sov. 3-åringen gick ju mest själv och då kändes det onödigt med dubbelvagn men jag gillade inte ståbräda så P&T var perfekt. Detta var 8år sedan så nu finns det ju många fler vagnar med samma funktion att välja på, men jag var iaf väldigt nöjd med p&t :)

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Lilymor
    Sisisisi skrev 2016-12-13 14:18:14 följande:

Jag hade Phil&ted till barnen, stora fyllde 3 när lillen föddes. Passade våra behov perfekt och var väldigt skönt att ha vagn när man skulle gå långt och stora sov. 3-åringen gick ju mest själv och då kändes det onödigt med dubbelvagn men jag gillade inte ståbräda så P&T var perfekt. Detta var 8år sedan så nu finns det ju många fler vagnar med samma funktion att välja på, men jag var iaf väldigt nöjd med p&t :)

Vilken funktion menar du? Blir osäker på om du menar att ni hade dubbelvagn eller inte?
  • hammarhajen

Inte behöver man försvara eller förklara att man vill ha en vagn till en 3-åring!

Inte många trötta treåringar klarar en promenad på 7 km, men det kan ju föräldrar vilja ta en ledig lördag. Till exempel. Eller så sover man middag eller sover när familjen går hem från en middag i grannskapet. Klart man kan använda vagn till en 3-åring.

Men vagntips har jag inga, sorry!

• Sisisisi
    Lilymor skrev 2016-12-15 19:49:27 följande:

Vilken funktion menar du? Blir osäker på om du menar att ni hade dubbelvagn eller inte?

Alltså att barnen sitter ovanpå varandra istället för bredvid varandra. P&T är ju lika smal och smidig som en enkelvagn.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
Svar på tråden Syskonvagn till 3-åring och nyfödd?