11 år med självmordstankar-Förälder som söker råd och stöd
Min 11-åring har haft det jobbigt i skolan sedan start. Han har en misstänkt ADHD och konstaterad Dyslexi. Läget har varit kontrollerbart trots hans svårigheter med koncentration, sociala samspel, impulser och arbetsminne. Han har sällan blivit arg men ofta frustrerad.
Inför 3an bytte vi skola och vår son började i en större klass. Detta började bra, han har kompisar och är en glad individ. Trots detta blev han retad och utsatt för olika glåpord. Han är en väldigt känslig pojk och känner sig lätt utanför (även om detta inte är övriga barns avsikt), han gråter lätt och söker uppmärksamhet. Ett lätt byte!
I slutet av vårterminen i fyran gjordes det utredning på honom, ADHD och Dyslexi. Psykologen tyckte inte att vi skulle lägga någon större vikt vid ADHD just då iom att han mådde bra och arbetade med sina problem och hade dessa under bra kontroll.
Dock har läget ändrats drastiskt under denna termin. Han hamnar varje vecka i olika konflikter vilket ofta slutar i slagsmål, fula ord och fasthållningar. Hans egna ord är: Jag orkar inte mer att de retar mig, säger dumma saker till mig. Jag vill inte leva längre, jag ska döda mig själv. Skära huvudet av mig eller springa framför en bil. Jag vill bara vara normal.
Hemma och med kompisar på fritid märks aldrig någon av hans svårighet. Han kommer ytterst sällan i konflikt och har aldrig blivit rasande.
Hela denna resa har varit en berg och dalbana för mig, min man och självklart för syskonen. Vi har testat olika varianter av terapier. HSP-terapi, Bowenterapi. Vi har ständig kontakt med Mentor, kurator och spec.pedagog på skolan. Han har även just börjat en Repulse"kurs".
Vi kommer även i dagarna att vända oss till BUP då vi inte vet längre vad vi ska göra, känner oss helt maktlösa-speciellt efter självmordstankarna!
Det finns så mycket jag kan skriva och berätta om hur min son fungerar, men jag hoppas ni får en överblick.
Vad jag nu vill med detta inlägg är: Finns det någon här som har varit med om något liknande och som har ett bra tips på hur vi kan bryta hans destruktiva tänkande, handlingar och tanka`???
Desperat mamma