Min partner är tran - hur blir det med barn?
Hallå!
Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig med alla mina funderingar om detta och vill gärna ha eran hjälp samt era åsikter. Jag är en heterosexuell tjej btw.
Min pojkvän är en trans person. Han föddes som en kvinna men är nu en man. Vi träffades bland gemensamma vänner och han hade inte kommit ut som trans bland flera av hans kompisar och jag visste därför inget i början. Utan jag trodde att han var lesbisk (han hade flickvän när vi träffades)
Han kom senare ut till mig och berättade att han var trans. Innan vi träffades så hade han opererat bort sina bröst, men det var det enda i övergången han hade gjort.
Under vårat förhållande startade han sin utredning för att få diagnosen transsexuell så att han kan byta personnummer. Namnet hade han bytt till ett könsneutralt redan tidigare. Han började även ta testosteronsprutor som han fick av en vän.
Det var om honom, problemet vi har är nu hur vi ska skaffa barn. Vi är nu förlovade och bor ihop och har börjat prata om barn.
Han har inte gjort några könsoperationer alls utan allt fungerar som det ska där nere (vad vi vet, har inte varit hos en gynekolog) men han vill inte vara gravid utan tanken är då att jag ska vara gravid.
Eftersom vi båda vill ha barn med våra egna gener, och vad jag vet så har inte tekniken kommit så långt att två "tjejer" kan få ett barn tillsammans, så har vi kommit fram till att skaffa 2 barn, ett barn med gener från mig och ett barn med gener från honom.
Men hur gör man det? Eftersom han inte har fått sitt manliga personnummer ännu tycker sjukvården att han är en kvinna. Om vi skulle få barn innan han får sitt nya nummer, kommer han då stå som mamma på alla papper?
Och hur kan vi göra mig gravid med hans gener? Det måste ju gå på något sätt?
Att få tag på en spermadonator och göra en inseminering till barnet med mina gener går ju, men blir han då pappan eller står barnet utan pappa då?
Snälla hjälp mig, får inte rätsida på tankarna över huvud taget.