• Anonym (Tiny)

Min partner är tran - hur blir det med barn?

Hallå!

Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig med alla mina funderingar om detta och vill gärna ha eran hjälp samt era åsikter. Jag är en heterosexuell tjej btw.

Min pojkvän är en trans person. Han föddes som en kvinna men är nu en man. Vi träffades bland gemensamma vänner och han hade inte kommit ut som trans bland flera av hans kompisar och jag visste därför inget i början. Utan jag trodde att han var lesbisk (han hade flickvän när vi träffades)

Han kom senare ut till mig och berättade att han var trans. Innan vi träffades så hade han opererat bort sina bröst, men det var det enda i övergången han hade gjort.

Under vårat förhållande startade han sin utredning för att få diagnosen transsexuell så att han kan byta personnummer. Namnet hade han bytt till ett könsneutralt redan tidigare. Han började även ta testosteronsprutor som han fick av en vän.

Det var om honom, problemet vi har är nu hur vi ska skaffa barn. Vi är nu förlovade och bor ihop och har börjat prata om barn.

Han har inte gjort några könsoperationer alls utan allt fungerar som det ska där nere (vad vi vet, har inte varit hos en gynekolog) men han vill inte vara gravid utan tanken är då att jag ska vara gravid.

Eftersom vi båda vill ha barn med våra egna gener, och vad jag vet så har inte tekniken kommit så långt att två "tjejer" kan få ett barn tillsammans, så har vi kommit fram till att skaffa 2 barn, ett barn med gener från mig och ett barn med gener från honom.

Men hur gör man det? Eftersom han inte har fått sitt manliga personnummer ännu tycker sjukvården att han är en kvinna. Om vi skulle få barn innan han får sitt nya nummer, kommer han då stå som mamma på alla papper?

Och hur kan vi göra mig gravid med hans gener? Det måste ju gå på något sätt?

Att få tag på en spermadonator och göra en inseminering till barnet med mina gener går ju, men blir han då pappan eller står barnet utan pappa då?

Snälla hjälp mig, får inte rätsida på tankarna över huvud taget.

• Svar på tråden Min partner är tran - hur blir det med barn?
  • Anonym (!)

Hur har du tänkt dig att ni ska kunna få ett barn med gener från er bägge? Ni är kvinnor båda två. För att det ska bli barn krävs en man och en kvinna. Det lärde man sig i grundskolan.

Jävla dumheter. Så här går det när det tramsas med "könskorrektioner" och skit.

Ni får väl adoptera eller be en killkompis ställa upp som donator. Skaffa en sån där spruta man öser stekar och kalkoner med, häll spermierna i den och inseminera. Han kanske kan tänka sig att ställa upp för er bägge så blir era ungar åtminstone halvsyskon.
    I det läget blir han förstås pappa, såvida ni inte ljuger för myndigheterna och säger att ni inte har en aning om vem pappan är. Då blir det fader okänd och ungen får inte lära känna eller ärva sin farsa. Vilket är jävligt taskigt mot ungen.

Dock kan jag tycka att för genpoolens bästa vore det bäst om ni inte reproducerade er utan skaffade en hamster istället.

• Meriall

Enklaste är nog så här: innan han börjar med testosteroninjektioner (hade han redan börjat så sluta med dem innan de hunnit få så mycket effekt) så plockar ni ut hans ägg. Gör IVF med dem och spermiedonator och sätter in i dig. Detta görs nog enklast utomlands och kan nog kosta en del. För att få ut många bra ägg måste han dessutom ta mediciner i en månad eller vad det är som säkert känns jobbigt att göra som transman då det har att göra med kvinnliga hormoner men det måste vara så, går ju rätt fort också.

Detta barn kommer du automatiskt bli mamma till då du föder det. Han kan ansöka om adoption och det spelar ingen roll om han hunnit byta personnummer eller ej med nya lagen som just gått igenom. Han blir mamma tills han byter juridiskt kön och sedan pappa.

Barnet kommer då bli hans genetiskt men det kommer även påverkas lite epigenetiskt av dig så det är egentligen lite av er båda.

Sedan kan du bara bli inseminerad senare utan IVF och få ett till barn som är ditt genetiskt och din kille adopterar som vanligt.

Men bäst att ta din killes först eftersom det inte kommer gå så bra om han tagit testosteron länge så bäst att göra bort först plus att det barn som blir av det kommer vara båda ert genetiskt på ett sätt eftersom miljön i din livmoder påverkar hur barnets gener kommer uttryckas så därför känns det kanske extra bra för er båda. Vill du sedan barn som är ännu mer ditt genetiskt så kan ni ju skaffa fler sedan genom vanlig insemination oavsett vilka medicinska steg din kille tagit för könskorrigeringen.

• Anonym (Ööö)

Shit vad jobbigt, ni båda kan ju bli gravida och sen vara En lycklig familj.

Han kanske inte vill men få det bara överstökat och sen kan han bli en kille igen

• Ghhxxvbk

Som meriall skriver måste hans ägg plockas ut dvs i princip en äggdonation från honom till dig. Detta kommer dock ej att godkännas i Sverige utan blir dyrt och krångligt att göra utomlands och kommer att kräva att han genomgår hormonbehandling, vilket nog kan vara ganska jobbigt om han inte ser sig som kvinna.

Min rekommendation är alltså att ni kör spermadonation på dig, vilket innebär att båda barnen blir dina. Lagligt räknas ni som lesbiska så det kan ni få hjälp med om ni vänder er till sjukvården i Sverige.

• Ghhxxvbk

Häng inte upp er på gener. Att vara förälder är mycket mer än så. Din pojkvän kommer att vara fullvärdig pappa även om barnen inte är hans blod.

• Anonym (Tiny)
    Anonym (!) skrev 2016-12-13 03:55:04 följande:

Hur har du tänkt dig att ni ska kunna få ett barn med gener från er bägge? Ni är kvinnor båda två. För att det ska bli barn krävs en man och en kvinna. Det lärde man sig i grundskolan.

Jävla dumheter. Så här går det när det tramsas med "könskorrektioner" och skit.

Ni får väl adoptera eller be en killkompis ställa upp som donator. Skaffa en sån där spruta man öser stekar och kalkoner med, häll spermierna i den och inseminera. Han kanske kan tänka sig att ställa upp för er bägge så blir era ungar åtminstone halvsyskon.

I det läget blir han förstås pappa, såvida ni inte ljuger för myndigheterna och säger att ni inte har en aning om vem pappan är. Då blir det fader okänd och ungen får inte lära känna eller ärva sin farsa. Vilket är jävligt taskigt mot ungen.

Dock kan jag tycka att för genpoolens bästa vore det bäst om ni inte reproducerade er utan skaffade en hamster istället.

Hej! Vad kul att läsa ditt svar. Men vad sägs om att du istället lämnar den här diskutionen åt dem som faktisk kan och vill hjälpa mig.

Med andra ord, dra åt helvete jävla transfob.
  • Anonym (Tiny)
    Anonym (Ööö) skrev 2016-12-13 08:36:47 följande:

Shit vad jobbigt, ni båda kan ju bli gravida och sen vara En lycklig familj.

Han kanske inte vill men få det bara överstökat och sen kan han bli en kille igen

En person som redan har problem med att hävda sin manlighet då tyvärr många vägrar att acceptera honom som en kille, på grund av att han inte har en snopp. Skulle han må bättre av att göra det kvinligaste som finns och bli gravid då? Jag tror att du själv vet svaret på den frågan.

En graviditet är inget man får "överstökat".
  • Anonym (Tiny)
    Ghhxxvbk skrev 2016-12-13 09:31:09 följande:

Som meriall skriver måste hans ägg plockas ut dvs i princip en äggdonation från honom till dig. Detta kommer dock ej att godkännas i Sverige utan blir dyrt och krångligt att göra utomlands och kommer att kräva att han genomgår hormonbehandling, vilket nog kan vara ganska jobbigt om han inte ser sig som kvinna.

Min rekommendation är alltså att ni kör spermadonation på dig, vilket innebär att båda barnen blir dina. Lagligt räknas ni som lesbiska så det kan ni få hjälp med om ni vänder er till sjukvården i Sverige.

Tack för bra svar!

Ja det är något som vi har funderat över, vi har flera lesbiska vänner som har gjort så.

Han vet om hela processen för att ta ut äggen och det är något som han vill/kan tänka sig för att kunna få sina egna barn i framtiden.
  • Wench85

Hej,

Min erfarenhet av familjeliv är tyvärr att det finns mycket homo- och transfobi här och därför tror jag att ni har större glädje av att vända er till de som har erfarenhet av liknande situationer. Har du kikat på exempelvis www.hbtqfamiljer.se/bli-foralder/infor-ett-foraldraskap/ 

Tyvärr har jag inga konkreta råd gällande familjefrågan, men ett innerligt lycka till!

Svar på tråden Min partner är tran - hur blir det med barn?