• rosagubben

Csnlån för att få ihop handpenningen till bostad?

Satt och diskuterade detta med lån med ett par klasskompisar. Vi alla pluggar till förskollärare, och kommer därför ha en inkomst på minimum 30.000kr före skatt, när vi är färdigutbildade.

En tjej funderar på att ta csn-lån och lägga undan dom pengarna på ett sparkonto för att sedan kunna ansöka om ett bolån när hon fått ihop den summan som krävs för att räknas som handpenning(15%).
    Låter ju väldigt smart. men funkar de verkligen så i verkligheten?
    Får man ett bolån godkänt om man har en csn-skuld, på säg 350.000kr och har då 350.000kr på ett separat sparkonto som man vill använda till handpenning till en bostad? kommer inte banken förstår att man använde csn-lånet som handpenning? Blir inte de typ fusk? eller kan man verkligen göra så?

• Svar på tråden Csnlån för att få ihop handpenningen till bostad?
  • Anonym (Ja)

Klart man kan. De flesta banker tycker att CSN är en helt normal skuld. Jag tog själv fullt lån och sparade de pengar jag inte behövde (dock inte hela lånet). Istället för att leva upp mina sparpengar och inte låna så har jag mer sparpengar än tidigare och betalar 1000kr per månad på mitt CSN-lån. Det tycker jag känns helt ok och det är ju väldigt låg ränta.

• gbgumman

Jag tog fullt lån och bodde hemma ett år. Spara rubbet sedan när jag hade ett år kvar försämra CSN reglerna och då gjorde jag slut med dem och levde på mina besparingar fast då med min blivande man.

• Carambolan

Absolut. Jag maxade mitt csn-lån och satte allt på banken. Csn-räntan är extremt låg och min avkastning under de tio åren har varit 10-40% beroende på fond.

• Kjell2
    rosagubben skrev 2016-12-13 02:20:47 följande:

Satt och diskuterade detta med lån med ett par klasskompisar. Vi alla pluggar till förskollärare, och kommer därför ha en inkomst på minimum 30.000kr före skatt, när vi är färdigutbildade.

En tjej funderar på att ta csn-lån och lägga undan dom pengarna på ett sparkonto för att sedan kunna ansöka om ett bolån när hon fått ihop den summan som krävs för att räknas som handpenning(15%).
    Får man ett bolån godkänt om man har en csn-skuld, på säg 350.000kr och har då 350.000kr på ett separat sparkonto som man vill använda till handpenning till en bostad? kommer inte banken förstår att man använde csn-lånet som handpenning? Blir inte de typ fusk? eller kan man verkligen göra så?

CSN-lån brukar sällan vara ett hinder för att få ett bolån. Finns heller inga regler som förhindrar att du tar ett lån för att betala kontantinsatsen. Problemet brukar vara att få ett blancolån på flera hundratusen. 

Frågan blir snarare hur de ska försörja sig under studietiden. Tjäna pengar själv blir svårt för då det kan stoppa CSN-lån.
  • Anonym (Sp. Lärare)

Med en medellön på nästan 24 efter 7 års erfarenhet så undrar jag hur ni får det till minst 30 utan erfarenhet?

• Anonym (?)
    Anonym (Sp. Lärare) skrev 2016-12-13 08:54:19 följande:

Med en medellön på nästan 24 efter 7 års erfarenhet så undrar jag hur ni får det till minst 30 utan erfarenhet?

Undrar jag med, trodde ingångslönen låg runt 26.000...fast det beror nog mycket på var i Sverige man jobbar?
  • Carambolan

I Stockholm är det mycket stor brist på förskollärare så ingångslönerna här har pressats upp till 30-35 de senaste åren. Den högre delen av spektrat om man är man eller har särskild kompetens inom till exempel NPF.

• carpediem86

Jag tog fullt CSN lån även om jag just då inte behövde alla pengarna. Det är väldigt låg ränta på CSN lånen, så min tanke var att t.ex. köpa bostad senare och så blev det också. Banken sa aldrig något alls om CSN lånen. Däremot köpte jag min första bostad medan jag studerade och då fick pappa lov att stå med på papperna som borgenär för lånet.

Det är en bra idé att ta fullt lån, även om du inte behöver pengarna. Men bara så länge du kan hantera dem. Vissa har svårt med det och gör av med det mesta även om de får in 10, 20 eller 30 tusen i månaden.

• tystlängtan
    rosagubben skrev 2016-12-13 02:20:47 följande:

Japp, så gjorde jag och det gick utmärkt.
  • Anonym (Sp. Lärare)
    Anonym (?) skrev 2016-12-13 09:13:57 följande:

Undrar jag med, trodde ingångslönen låg runt 26.000...fast det beror nog mycket på var i Sverige man jobbar?

Jag tyckte minst 30 som fskl lät mkt så jag sökte på lönestatistik och där stod det att det i genomsnitt är nästan 24 och då efter 7 års erfarenhet. Enbart 5% hade en lön över 30 och då är det med gott om erfarenhet och säkert en del vidarutbildning.

Låter konstigt att nyexaminerade då förväntar sig minst 30 i ingångslön.

Själv är jag speciallärare och det är det ännu mer akut brist på och examen kräver många års högskola och erfarenhet. Här erbjuds man ändå strax under 30 som ingångslön.
  • rosagubben

i stockholm är det jättestor brist på förskollärare, så här är ingånglönen runt 30.000kr, sällan man får under det, av det jag har hört från bekanta och andra som jobbar inom barnomsorgen i stockholm. Så en ingånglön på 30.000kr är inga drömsummor, utan det är faktiskt den nivån lönen ligger på i stockholm helt enkelt. 

Tack så mycket för era svar! Jag trodde inte de var möjligt att använda csn-lånet som en handpenning, men  nu ser jag att jag hade helt fel. det måste jag meddela min klasskompis om imorgon!

Svar på tråden Csnlån för att få ihop handpenningen till bostad?