• maddow

Endometrios och epilepsi funderingar vid planering av barn?

Hej!

Jag och min sambo planerar vårt första barn !! :) känns såå spännande men också lite skrämmande. Det är nämligen så att jag har både endometeios och epilepsi och jag undrar helt enkelt om någon annan har varit i samma situation? Epilepsi eller endometrios eller varför inte som jag, båda?

Hur ärftligt är det? Hur var graviditeten? Hur lång tid tog det att bli gravid? Är det något speciellt man ska tänka på?

Ha en bra dag :):)

• Svar på tråden Endometrios och epilepsi funderingar vid planering av barn?
  • Fiiee
    maddow skrev 2016-12-13 11:35:07 följande:

Min anfall som jag har är också Grand Mal! Varken min mamma eller pappa har epilepsi men min kusin på mammas sida har det och även min lillebror (och det är bara en av mins 7 syskon på mammas sida) så det kanske är ärftligt!

Det växte bort på min kusin men inte på mig och min lillebror är i tonåren vid samma period som jag fick min epilepsi så jag vet inte!

Jag hoppas jag inte för över det på mina barn! Vet att det är fullt möjligt att leva ett bra liv med epilepsi också men klart man önskar att dom framtida barnen slapp!

Glömde att säga att jag har adhd också och även min yngsta lillasyster som är 17 år yngre än mig! Också från mammas sida ..

Jag har åxå adhd!

Äter du någon medicin för adhdn?
  • maddow

Har du? Har du barn som har det också?

Ja jag äter Concerta och mår mycket mycket bättre! Du då? :)

• Fiiee
    maddow skrev 2016-12-13 14:05:09 följande:

Har du? Har du barn som har det också?

Ja jag äter Concerta och mår mycket mycket bättre! Du då? :)

Jag är 35 och har precis fått min adhd-diagnos.

Dom sa att det kunde bli lite knepigt att hitta en medicin som funkar ihop med min epilepsi/medicin. Jag käkar ergenyl mot epilepsin.

Inget barn som har adhd. Men.. jag har mina misstankar att min yngsta på 10 år kan ha det.. Ingen annan som håller med mig dock..
  • maddow
    Fiiee skrev 2016-12-13 15:06:41 följande:

Jag är 35 och har precis fått min adhd-diagnos.

Dom sa att det kunde bli lite knepigt att hitta en medicin som funkar ihop med min epilepsi/medicin. Jag käkar ergenyl mot epilepsin.

Inget barn som har adhd. Men.. jag har mina misstankar att min yngsta på 10 år kan ha det.. Ingen annan som håller med mig dock..

Ja men jag har precis fått min också! ;) är 26 år! Tydligen verkar det vara vanligt att ha adhd om man har epilepsi också. Men precis! Det är ju en djungel och svårt att få allt att gå ihop! Vissa läkare sa till mig att det inte är några problem med lamictal och Concerta men dom verkar inte veta vad dom pratar om för jag fick två anfall förra veckan och då har jag ätit Concerta i 1,5 månad :( Nu har dom ökat dosen på lamictal så jag hoppas att det funkar och att koncentrationen bli högre.

Alltså det är klart att jag skulle älska mina framtida barn oavsett om dom får diagnos eller inte men jag är bara rädd att dom får de svårigheter jag har haft som gör det tufft rent allmänt ..

Jasså? Vad har han för symptom? Jobbar på förskola och ser självklara tecken på adhd hos vissa barn men det kan ju vara trotsålder också :)
  • maddow
    Haskel skrev 2016-12-12 14:51:35 följande:

Frågan är ju varför du har epilepsi?

Finns det i släkten, eller beror det på någon skada som är genetisk?

Jag har epilepsi, vilket beror på syrebrist vid förlossning. Min epilepsi är alltså inte ärftlig.

Endometrios är svårt att svara generellt om. Det kan försvåra att bli gravid etc. Men hur det ser ut för just dig, måste du nog ta med gyn.

Vet faktiskt inte varför! Kan vara syrebrist vid födseln men som sagt min kusin har det men det har vuxit bort på honom i tonåren men inte på mig utan jag har haft det i 13 år nu! Och lillebror fick det i tonåren nu så det är oklart om han också kommer fortsätta leva med det.

Men så fort jag sänker dosen får jag anfall och även vid stress och alkoholintag, Grand mal!

Har tid på Sahlgrenska för att eventuell operation och få ska dom bränna bort det igen då det blivit värre och sen ska jag och sambon köra igång med bebisverkstaden efter det :) det är planen iaf :)
  • Fiiee
    maddow skrev 2016-12-14 11:48:47 följande:

Ja men jag har precis fått min också! ;) är 26 år! Tydligen verkar det vara vanligt att ha adhd om man har epilepsi också. Men precis! Det är ju en djungel och svårt att få allt att gå ihop! Vissa läkare sa till mig att det inte är några problem med lamictal och Concerta men dom verkar inte veta vad dom pratar om för jag fick två anfall förra veckan och då har jag ätit Concerta i 1,5 månad :( Nu har dom ökat dosen på lamictal så jag hoppas att det funkar och att koncentrationen bli högre.

Alltså det är klart att jag skulle älska mina framtida barn oavsett om dom får diagnos eller inte men jag är bara rädd att dom får de svårigheter jag har haft som gör det tufft rent allmänt ..

Jasså? Vad har han för symptom? Jobbar på förskola och ser självklara tecken på adhd hos vissa barn men det kan ju vara trotsålder också :)

Oj! Två anfall?!

Ja det känns så himla osäkert. Var du anfallsfri innan du började med concertan?

Så känner jag med mina barn också. Oro.. Äldsta är 14, och yngsta är 10. Vill ju såklart inte att dom ska ha någon av sjukdomarna.

Yngsta har inga tydliga adhd drag. Utan mer koncetratrationssvårigheter över lag. Jag e kanske mer misstänksam/uppmärksam nu när jag själv fått diagnosen. Jag vet inte.

Har åxå jobbat på förskola i många år. Men nu funkar det inte längre.För mycket ljud, stimmigt. Stressande till tusen.

Och är man redan stressad inombords av adhd så blir man tillslut utbränd.

Jobbar du nu? Eller är du sjukskriven under insättningen?

Jag vet inte om jag vågar prova adhd medicin pga epilepsin.

Det är så sjukt hemskt att vakna upp efter ett anfall och se en massa oroliga ansikten över sig.

Man vet att något hänt. Men inte vad. En hemsk känsla. Svår att beskriva, men jag tror nog du fattar vad jag menar
  • maddow
    Fiiee skrev 2016-12-14 12:06:22 följande:
    Oj! Två anfall?!

Ja det känns så himla osäkert. Var du anfallsfri innan du började med concertan?

Så känner jag med mina barn också. Oro.. Äldsta är 14, och yngsta är 10. Vill ju såklart inte att dom ska ha någon av sjukdomarna.

Yngsta har inga tydliga adhd drag. Utan mer koncetratrationssvårigheter över lag. Jag e kanske mer misstänksam/uppmärksam nu när jag själv fått diagnosen. Jag vet inte.

Har åxå jobbat på förskola i många år. Men nu funkar det inte längre.För mycket ljud, stimmigt. Stressande till tusen.

Och är man redan stressad inombords av adhd så blir man tillslut utbränd.

Jobbar du nu? Eller är du sjukskriven under insättningen?

Jag vet inte om jag vågar prova adhd medicin pga epilepsin.

Det är så sjukt hemskt att vakna upp efter ett anfall och se en massa oroliga ansikten över sig.

Man vet att något hänt. Men inte vad. En hemsk känsla. Svår att beskriva, men jag tror nog du fattar vad jag menar
    Ja Dom kom från ingenstans ?! Det är såå obehagligt .. och man mår ju som en döende efteråt med illamående och helt virrig i bollen .. När hade du ett sist?

Hmm jag hade varit anfallsfri i ca 6 mån innan men nu kom det tillbaka igen! Men att sätta in Concerta är som att sätta in antidepressiva, alltså väldigt oförutsägbart om hur det går med epilepsimedicinen!
    Jag är sjukskriven nu under insättningen då man får biverkningar i början men jobbar ibland ändå haha! Så deltidssjukskrivning!

Nä men jag förstår det! Och det bryter ju oftast ut i tonåren så man är liksom aldrig säker känns det som? Man vill ju inte se någon lida som man själv gör :(

Men testa att sätta in Concerta eller Ritalin (finns ju hur många mediciner mot adhd som helst)! Alltså jag har aldrig mått så bra psykiskt som när jag började med dom och det gör att jag klarar att jobba utan att ta på mig för mycket och stressa sönder mig :)
  • maddow
    maddow skrev 2016-12-15 11:34:06 följande:
    Ja Dom kom från ingenstans ?! Det är såå obehagligt .. och man mår ju som en döende efteråt med illamående och helt virrig i bollen .. När hade du ett sist?

Hmm jag hade varit anfallsfri i ca 6 mån innan men nu kom det tillbaka igen! Men att sätta in Concerta är som att sätta in antidepressiva, alltså väldigt oförutsägbart om hur det går med epilepsimedicinen!
    Jag är sjukskriven nu under insättningen då man får biverkningar i början men jobbar ibland ändå haha! Så deltidssjukskrivning!

Nä men jag förstår det! Och det bryter ju oftast ut i tonåren så man är liksom aldrig säker känns det som? Man vill ju inte se någon lida som man själv gör :(

Men testa att sätta in Concerta eller Ritalin (finns ju hur många mediciner mot adhd som helst)! Alltså jag har aldrig mått så bra psykiskt som när jag började med dom och det gör att jag klarar att jobba utan att ta på mig för mycket och stressa sönder mig :)
    Vi verkar ha väldigt mycket gemensamt haha! Både jobb och sjukdomar Hahah :D

Skönt att någon fattar vad jag menar!
  • Fiiee
    maddow skrev 2016-12-15 11:35:03 följande:

Vi verkar ha väldigt mycket gemensamt haha! Både jobb och sjukdomar Hahah :D

Skönt att någon fattar vad jag menar!

Verkligen!

Ibland känner man sig ensammast i världen. Så att ha någon som har same shit är guld värt.

Jag bor utanför Växjö. Vart bor du?
  • maddow
    Fiiee skrev 2016-12-15 13:36:23 följande:

Verkligen!

Ibland känner man sig ensammast i världen. Så att ha någon som har same shit är guld värt.

Jag bor utanför Växjö. Vart bor du?

Ja men det är ju guld! :) man behöver inte end förklara utan personen bara förstår hihi :D

Jag bor I göteborg :) hur lång tid tar det emellan? Haha! Hade varit trevligt med kaffe :)
  • maddow

Nu ni allihopa! Alltså jag gjorde ett gravtest idag och det va inte längesen jag och min pojkvän hade sex och vet inte om min ÄL va tidig den här gången men oavsett! Jag glömde bort testet och såg det efter 15 min och jag set ett svagt rosa sträck?!? Kan det på riktigt vara så att jag är gravid?! Ser ni något sträck eller har jag blivit knäpp? Haha! Kan vi faktiskt ha prickat helt rätt och att det bara är galet tidigt?

Anledningen till att jag testade är att jag mår så sjuuukt illa hela tiden, speciellt morgon och kväll!

Bifogar bild!

• maddow

Kan tillägga att jag gjorde samma sak för två dagar sen och då va det inte ens en skymt av ett sträck!
    Jag blir helt nervös Hahah ! På ett positivt sätt såklart!!

Svar på tråden Endometrios och epilepsi funderingar vid planering av barn?