• thetypicalguy

Hur går man tillväga för en abort?

Hej!

Detta kanske är ganska "typiskt för en kille" att säga. Men jag trodde aldrig jag skulle behöva förstå hur processen vid graviditet/abort går till...

Men nu sitter jag iallafall här. Det är så att jag och min sambo bodde/träffades när jag jobbade utomlands. Vi har nu vart i Sverige i drygt 1 månad (hon har alltså invandrat och har temporärt uppehållstillstånd fram till 2018, och pratar endast Engelska) och det visar sig att hon är 3+ veckor gravid (enligt test).

Först och främst så har jag ett par frågor.

1. Vart ringer jag/vart kan jag ta reda på vart jag ringer?

2. Vilka process går en abort igennom? (Utgår från att de vill gör sitt eget test för att kolla att man faktiskt är gavid? Samt som jag förstår det rätt så ska man vid en medicinsk abort först ta ett piller, för att sedan (någon dag?) senare ta ett till och sedan vara kvar en halv-en dag på mottagningen?

3. Om jag ringer imorgon (en grov uppskattning) hur lång tid kan det ta mellan att man ringt fram tills att man fått göra abort?

Och avslutningsvis, min Sambo pratar som sagt bara Engelska. Är det något och isåfall vad kring processen som jag borde förklara för henne medans vi är hemma i lugn och ro (utgår från att hon kommer va ganska närvös när vi väl är där, och kanske inte frågar allt som hon vill fråga eller funderar över).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-12 12:05
    En till fråga. Vad säger jag när jag ringer? Går jag bara rakt på sak och säger att det är en abort vi/hon vill göra. Eller är det något annat vi ska göra först?
  • Svar på tråden Hur går man tillväga för en abort?
  • Anonym (Tess)

1-3 veckor brukar de ta innan man får en tid, beror på vart man bor, hur många som vill höra de och semestertider och grejer, nu är de fortfarande innan jul men ni borde boka tid så fort som möjligt!

Dom gör graviditetstest med urin och ett vaginalt ultraljud (för att se hur många, att det sitter i livmodern och datera, viktigt för att avgöra bästa metod och ifall skrapning kan behövas) hon/ni behöver inte kolla på skärmen och de brukar gå väldigt fort

Din flickvän får svara på frågor om sin hälsa och om hon är säker på sitt beslut, om hon vill ha kuratorkontakt eller hjälp att välja preventivmedel

Sen tar hon en tablett som heter mifegyne, den blockerar ett hormon som behövs för att graviditeten ska utvecklas vidare, den förbereder kroppen på själva aborten men vissa börjar blöda och startar aborten av bara den

Sen får hon antingen göra en hemabort eller på en mottagning, sker ungefär 48 timmar efter första tabletten, dom använder då cytotec som framkallar kramper och blödningar, framkallar ett missfall alltså, sker de hemma så har hon kontakt med mottagningen via telefon (vissa vill inte att man ska göra hemma första gången)

Om hon gör på mottagningen så får hon medicinen där och får stanna tills rikliga blödningar kommer

Väldigt förenklat!

Dock vet jag inte om hon får betala mer än normal patientavgift för att hon inte har medborgarskap/svensk personnummer, engelska ska inte vara något problem, all sjukhus personal ska kunna de, hon har rätt att förstå allt

Kommer nog gå bra om hon är säker på sitt beslut och får stöd av dig

Lycka till!

• thetypicalguy

Hej!

Tack för ditt utförliga svar! Hon har svenskt person nummer och vad jag förstått så ska hon ha rätt till vanlig sjukvård i Sverige så borde även gälla detta.

Jag har två följdfrågor för tillfället innan jag tar upp allt detta som du sagt med henne.

1. Var ringer jag? Jag har provat googla "abortmottagning [min stad]" utan resultat.

2. Kan man få slippa det vaginala ultraljudet eller är det absolut obligatoriskt? Anledningen till att jag frågar är för att hon kommer från en kultur där intimitet är väldigt väldigt privat. Och hon kan t.ex inte duscha i publika dushar I t.ex simhallar. Och vet att detta är något som hon kommer tycka är mycket obehagligt.

• Anonym (:/)

Du får ringa barnmorskemottagningen i din stad.

• Anonym (H)
    thetypicalguy skrev 2016-12-12 12:27:19 följande:

Hej!

Tack för ditt utförliga svar! Hon har svenskt person nummer och vad jag förstått så ska hon ha rätt till vanlig sjukvård i Sverige så borde även gälla detta.

Jag har två följdfrågor för tillfället innan jag tar upp allt detta som du sagt med henne.

1. Var ringer jag? Jag har provat googla "abortmottagning [min stad]" utan resultat.

2. Kan man få slippa det vaginala ultraljudet eller är det absolut obligatoriskt? Anledningen till att jag frågar är för att hon kommer från en kultur där intimitet är väldigt väldigt privat. Och hon kan t.ex inte duscha i publika dushar I t.ex simhallar. Och vet att detta är något som hon kommer tycka är mycket obehagligt.

Ring en barnmorskemottagning så hjälper de er vidare. Tyvärr är det nödvändigt att göra ett ultraljud. De måste veta hur långt gången hon är bland annat.
  • thetypicalguy
    Anonym (:/) skrev 2016-12-12 12:56:18 följande:

Du får ringa barnmorskemottagningen i din stad.

Tack, hitta numret dit. Dock värdelösa telefontider. Får ringa imorgon :)
  • Anonym (barnmorska)

All abortvård i Sverige är kostnadsfri, oavsett medborgarskap etc! Fritt för kvinnor i utlandet att utföra abort här. Vet du vad hon vill? Allt är hennes val, och mannen har ingenting att säga till om. Jag skulle råda att hon själv bokar tiden. Tolk är inga problem att ordna. 

Svar på tråden Hur går man tillväga för en abort?