Hur går man tillväga för en abort?
Hej!
Detta kanske är ganska "typiskt för en kille" att säga. Men jag trodde aldrig jag skulle behöva förstå hur processen vid graviditet/abort går till...
Men nu sitter jag iallafall här. Det är så att jag och min sambo bodde/träffades när jag jobbade utomlands. Vi har nu vart i Sverige i drygt 1 månad (hon har alltså invandrat och har temporärt uppehållstillstånd fram till 2018, och pratar endast Engelska) och det visar sig att hon är 3+ veckor gravid (enligt test).
Först och främst så har jag ett par frågor.
1. Vart ringer jag/vart kan jag ta reda på vart jag ringer?
2. Vilka process går en abort igennom? (Utgår från att de vill gör sitt eget test för att kolla att man faktiskt är gavid? Samt som jag förstår det rätt så ska man vid en medicinsk abort först ta ett piller, för att sedan (någon dag?) senare ta ett till och sedan vara kvar en halv-en dag på mottagningen?
3. Om jag ringer imorgon (en grov uppskattning) hur lång tid kan det ta mellan att man ringt fram tills att man fått göra abort?
Och avslutningsvis, min Sambo pratar som sagt bara Engelska. Är det något och isåfall vad kring processen som jag borde förklara för henne medans vi är hemma i lugn och ro (utgår från att hon kommer va ganska närvös när vi väl är där, och kanske inte frågar allt som hon vill fråga eller funderar över).
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-12 12:05
En till fråga. Vad säger jag när jag ringer? Går jag bara rakt på sak och säger att det är en abort vi/hon vill göra. Eller är det något annat vi ska göra först?