• Pedagog200701

Fosterrörelser - Förändringar

Har sedan v 14-15 trött mig känna fosterrörelser. Dessa har kommit med jämna mellanrum och kännts likadant och på samma plats i magen. Som popcorn mot ryggraden, pirrande och återkommande.

Sist jag kände detta var för en vecka sedan. Då v 17.

Nu har jag inte kännt något... Eller så här rörelserna ändrat karaktär. Numera kan jag känna stötar. Skulle kunna kännas som sparkar men fostret borde ju vara för litet för det. Kan känna stötar runt om där livmodern är men det blir bara någon stöt sedan blir det still så det är väl tarmarna ? Tycker även mig känna dessa utanpå magen.

Ska jag vara orolig för att jag inte känner något eller är det ok med en "paus" i dessa veckor???

Livet är en saga där varje sida ska läsas!
  • Svar på tråden Fosterrörelser - Förändringar
  • Carambolan

Ingen fara. Först runt vecka 25-26 bör du känna rörelser varje dag. Innan dess är det så mycket plats i magen att det kan räcka att bebisen vänder sig för att du inte ska känna nåt längre.

• Pedagog200701
    Carambolan skrev 2016-12-09 19:05:43 följande:

Ingen fara. Först runt vecka 25-26 bör du känna rörelser varje dag. Innan dess är det så mycket plats i magen att det kan räcka att bebisen vänder sig för att du inte ska känna nåt längre.

Men en vecka känns länge...
  • JeyLa

Jag trodde också på allt som barnmorskor och vården skriver överallt om att inte förrän v 25-26 så ska du känna ditt barn regelbundet (varje dag). Min son dog i magen v 22+6 och då hade jag känt svagare sparkar och inte lika ofta under en veckas tid. Inte ens när jag ringde bm och sa att jag var orolig trodde hon på mig - hon hänvisade mig lite nonchalant att ringa förlossningen. Jag ringde dit och även om de inte riktigt trodde på mig (det hördes och syntes på dem när jag kom dit), så fick jag en tid samma dag iaf.

Nu var han visserligen mitt femte barn, men jag har ALDRIG slutat känna mina barns sparkar när de väl blivit regelbundna, dvs att jag har iaf känt dem varje dag.

Det är inte min mening att skrämmas, men är du orolig så tycker jag du ska ringa in, hellre en kontroll för mycket. H*n kan ju även ha vänt på sig så att h*n sparkar inåt, och då känner man inte det lika väl.

• LinneaM93
    Pedagog200701 skrev 2016-12-09 18:58:06 följande:

Har sedan v 14-15 trött mig känna fosterrörelser. Dessa har kommit med jämna mellanrum och kännts likadant och på samma plats i magen. Som popcorn mot ryggraden, pirrande och återkommande.

Sist jag kände detta var för en vecka sedan. Då v 17.

Nu har jag inte kännt något... Eller så här rörelserna ändrat karaktär. Numera kan jag känna stötar. Skulle kunna kännas som sparkar men fostret borde ju vara för litet för det. Kan känna stötar runt om där livmodern är men det blir bara någon stöt sedan blir det still så det är väl tarmarna ? Tycker även mig känna dessa utanpå magen.

Ska jag vara orolig för att jag inte känner något eller är det ok med en "paus" i dessa veckor???

Till mig har man iallafall sagt att i så tidigt skede så kan man känna av den nångång sen vara tyst flera veckor. SKA vara helt normalt :) Men om man är orolig så kan du ju alltid kolla upp så du får lugn :)
  • Carambolan

Ja, jag har heller aldrig känt regelbundna rörelser så tidigt. Jag kan tycka mig ha känt nån liten buff i vecka 16 och sen inget mer på många dagar. Men absolut är det bättre att kolla upp än att vara oroligt.

• Pedagog200701

Kan "stötarna" jag känner våra barnet mån tro? Känner det oftare men skulle kunna beskriva dem som sparkar men barnet är väl inte tillräckligt stort för att kunna sparka så det känns ännu???

• Carambolan

Kanske? För mig har det kännts som stötar när barnen sparkat ner mot urinblåsan och mot livmodertappen. Jag känner däremot inte alls igen mig i din tidigare känsla av popcorn mot ryggraden, åt det hållet har jag aldrig kännt rörelser alls ens i slutet av graviditeten. Så det är nog väldigt olika hur man upplever rörelserna.

Svar på tråden Fosterrörelser - Förändringar