• DevilsDaughter

Hur går man tillväga när man tingar valp?

Hej!
    Vi ska eventuellt köpa en valp. Detta är en renrasig tikvalp som vi egentligen var inställda på att få vänta rätt länge på. Dock fick jag idag besked om att valpen blivit avtingad så nu fanns möjligheten att tinga den.
    Det jag tänker på nu är att valparna är ju bara 3 veckor, hur tingar man en valp då vanligtvis? Antar att det är för tidigt att besöka valpen, betalar min tingningsavgift utan att ha sett valpen eller "bokar" man den nu och sen besöker den runt 5 veckor och sedan tingningsavgift eller hur funkar det? Har köpt valp tidigare men då har den redan varit 8 veckor och då har det blivit köp direkt. 
    Förstår ju att sådant här är lite olika från uppfödare till uppfödare men vad är det vanligaste? Vill ju ha lite hum om hur det brukar gå till..

• Svar på tråden Hur går man tillväga när man tingar valp?
  • Anonym (Fred)

Jag tingde en valp samma dag som den blev född, betalade en avgift på 3000kr (hela summan var 14000), och efter tre veckor fick vi besöka hunden. Dock så var det inte bestämt vilken valp just vi skulle få, det bestämde uppfödaren efter att ha träffat oss och hur den passar in med personlighet osv.

Som du säger gör säkert alla uppfödare lite olika, men det är nog inte för tidigt nu då den är tre veckor. Hör med uppfödaren om du får hälsa på, och betala ev tingavgift efter det om allt känns bra :)

Tror inte du kan "boka" valpen nu utan att betala, det är ju det som menas med att tinga en valp, att man betalar en liten summa för att undvika oseriösa köpare.

Lycka till!

• Fanny b

Det första jag skulle göra är att kontakta uppfödaren och höra när du kan träffa valparna. När du gjort det och vill ha en valp från den kullen, och har valt ut din valp så betalar den en viss procent av valppriset och begär att ett köpekontrakt skrivs, detta så att du med säkerhet vet att du kommer få just denna valp. På köpekontraktet kommer det stå att du betalat en viss summa, och om valpen klarar veterinärundersökningen vid 8 veckor kan man betala resten innan leverans eller vid leverans. Om den inte går i genom veterinärundersökningen har du rätt att få handpenningen tillbaka.

• Jemp

Jag har betalat 10% handpenning (med kvitto såklart) efter att ha träffat valpen vid ca 4 veckors ålder. Den ena valde vi ut då vid 4 veckor, den andra dröjde det några veckor till innan jag visste vilken individ som blev min.

Har redan vid födseln fått veta att det finns en valp till mig.

Svar på tråden Hur går man tillväga när man tingar valp?