Tunnhårighet i tidig ålder.
Hej.
Jag är 26 årig man som precis rakade av det lilla hår jag hade kvar.
Började bli tunnhårig så tidigt som 20 år. Märkte att hårfästet kröp uppåt och att håret mitt på hjässan blev allt mer tunt. I början kunde jag dölja det någorlunda med sned lugg, färgning etc. Men det blev värre för varje år som gick och de senaste 2-3 åren har det varit så synligt att det gick inte att dölja. Därför valde jag igår att raka mig helt.
Som ni kanske förstår så är det en väldigt stor förändring och något MÅNGA män bekymrar sig över och mår väldigt dåligt av. Jag känner mig nästan som en annan person. Jag känner inte igen mig i spegeln. Jag tycker inte alls att jag passar i det, men har ständigt hört från både män och kvinnor att det är bättre att raka helt än att försöka dölja sin tunnhårighet med "comb-overs" och liknande.
Jag undrar mest hur ni som började förlora hår tidigt som 20 år hanterade det hela? Vad människor i eran omgivning tyckte om ert nya utseende? Om ni själva tyckte att ni såg bättre ut, eller om ni hellre skulle vilja ha en tjock kalufs om det gick?
Jag har inte fått komplimanger för mitt nya utseende direkt, men folk har sagt "Du ser lite äldre ut, du ser mer hårdare/dominant ut" Men ingen har sagt att jag såg vacker ut eller att jag passade i det.
Vad tycker kvinnor om detta? Jag menar det känns mer accepterat att äldre män förlorat håret. Jag menar man lägger ju inte märke till att gubbar i 50-60-70 årsåldern inte har hår? Men när det kommer till unga män som jag i 20 årsåldern (Tror 30% av män drabbas av tunnhårighet i 20 årsåldern) så ses det nästan som en defekt? Liksom något som inte alls anses vara attraktivt.