• förvirradperson135

Någon med klokt råd, så förvirrad svärfamiljen

Okej hjälp mig lite här. Jag är så arg och så ledsen. Min mans syster hörde av sig till honom för ett tag sen och ville gå på bio med honom han svarade att han inte ville utan att han tyckte relationen bör förbättras mer mellan oss alla. Hon är ofta i stan men hör inte av sig, svarar inte när man ringer eller skriver till henne. Han sa att han kände sig sårad över detta då vände hon och sa att jag min mans fru inte behöver ha kontakt med henne om inte jag vill men att hon gärna vill ha kontakt med honom och barnen. Han ifrågasätter detta och frågar varför hon nämner mig och att jag inte vill ha kontakt. då säger hon att hon försökt kontakta mig men att jag inte svarat sen i våras

det konstiga är att vi träffats och umgås och hörts via telefon så detta var en ren lögn. Mannen blir arg över att hon ljuger och säger att det är oacceptabelt. Hon känner sig stött över detta och har varit ledsen sen dess. Igår träffades vi, hade ingen aning om att hon var i stan. Vi var på besök hos barnens kusinens och då kommer hon. jag kramar henne och frågar om hon mår bra om hon fått mina sms. till svar får jag att hon är ledsen över att VI skrev så elakt till henne. (hon anklagade mig för att skriva från min mans tele när hon sa att jag ignorerar henne) jag tittar på henne och säger att jag inte förstår vad hon pratar om.. säger att jag försökt komma i kontakt med henne och att jag ser att hon är ledsen över något. Gå in och läs det din man skrev till mig så förstår du allt. Idag gick jag i och läste deras konversation, min man stöttade mig stod upp för mig påpekade att hon ljög om att jag. Han gjorde allt rätt när hon försökte få det att verka som att jag gjort så att vår kontakt försämrats. Nu är jag så besviken, hon ljög mig rätt upp i ansiktet igår och var så ledsen. jag tyckte synd om henne brydde mig medans hon ljög om mig!! usch ville bara prata av mig hur ser ni på denna situationen min man vill inte ha med henne att göra inte jag heller som det känns just nu..

• Svar på tråden Någon med klokt råd, så förvirrad svärfamiljen
  • Påven Johanna II
    förvirradperson135 skrev 2016-12-05 13:43:13 följande:

någon som förstår varför hon gör såhär?

Ingen aning. Hon är kanske komplett galen, gillar drama, ogillar dig eller sin bror eller så har något hänt bakom kulisserna som du inte vet om.

Men ni är väl vuxna? Det är väl bara att ta en relationspaus som eventuellt blir permanent om det inte låter sig lösas på något annat sätt.

Hur kommer det sig förresten att din sambo avböjde biobesöket med hänvisning till att ni alla - dig inklusive - behövde få bättre relationer när det var han som var besviken på att hon inte hör av sig eller svarar när han kontaktar henne? Det var väl ett tillfälle till att få några mer initierade svar än våra gissningar här som gick åt skogen där, kan jag tycka.
  • molly50
    förvirradperson135 skrev 2016-12-05 13:43:13 följande:

någon som förstår varför hon gör såhär?

Det är svårt att svara på.
    Men kanske skulle ni sätta er ner och prata igenom det här tillsammans allihopa?
    Ska ni kunna umgås tillsammans i framtiden så är det väl bra att få eventuella meningsskiljaktigheter ur vägen.
    Carpe Diem
  • sextiotalist
    molly50 skrev 2016-12-05 15:00:46 följande:
    Det är svårt att svara på.
    Men kanske skulle ni sätta er ner och prata igenom det här tillsammans allihopa?
    Ska ni kunna umgås tillsammans i framtiden så är det väl bra att få eventuella meningsskiljaktigheter ur vägen.
    Ett tips är ni har samtalsformen "jag upplever, jag känner och det är min uppfattning" alla, inget "du gör, du har gjort etc"
  • molly50
    sextiotalist skrev 2016-12-05 15:08:19 följande:
    Ett tips är ni har samtalsformen "jag upplever, jag känner och det är min uppfattning" alla, inget "du gör, du har gjort etc"
    Exakt! Inget anklagande utan bara hur man upplever saken så att alla kan få en chans att berätta hur de själva upplever det.
    Då tror jag det blir lättare att reda ut.
    Carpe Diem
  • förvirradperson135

Otroligt kloka svar och jag förstår precis vad ni menar. Jag har även försökt prata med henne, senast då när vi sågs senast när jag faktiskt brydde igen om henne, jag frågade om jag gjort henne något för jag känner att hon inte har tid att svara när jag kontaktar henne- då sa hon att hon ser mig och sin bror som 1 person och att hon inte vill prata om det som hände mellan dom men att hon är ledsen. att jag ska läsa vad han skrivit. (det gjorde jag ju men insåg att hon ljög mig rätt upp i ansiktet, det var ju hon som ljugit.om mig) skämdes hon kanske och ville dölja det med att låtsas vara ledsen?. jag kan tycka att det är jobbigt när hon säger en sak men sen när man vill prata om det och reda ut det då säger hon att hon inte vill prata om det. Ändå är det hon som påbörjar pratet om det som hänt tidigare. Det är hon som tar avstånd men sen säger att det är jag, usch vilken ond cirkel men jag och mannen har tagit avstånd från alla. Ingen vill vara ärlig i hans familj och när han är ärlig så hoppar alla på honom och kommer med ursäkter..han blir det svarta fåret när han egentligen bara hatar lögner

• förvirradperson135

det hände ytterligare en sak därefter som bara känns jättekonstig. Hon sa till maken att man ska vara rädd om sina närmaste och att han borde skärpa dig, maken blev väldigt irriterad för han visste hur mycket vi funnits där för alla men på senaste tiden så har detta kretsat mycket prat och lögner som vi har upptäckt vilket har gjort att relationen till många i hans familj även syster har försämrats. Han ville i varje fall inte diskutera något utan sa bara att alla ska sluta låtsas och att han är så trött på alla lögner och att alla anklagar honom för att förstöra bara för att han är ärlig. han gick ut och jag befann mig ett rum bort men hade hört allt. jag frågade vad som skett och självklart skulle alla säga att han tar åt sig för mycket, att hans syster inte menade något illa hon ville bara förklara hur viktigt det är med en bra relation(konstigt med tanke på att hon ljög om mig och sen ignorerade mig? detta kände jag inte till just då) jag sa att han säkert kände sig illa till mods för att det är mycket ouppklarade saker som han vill lösa. Då börjar makens syster gråta! skriker att jag ska gå ut ur huset att hon blir stressad av allt(orolig för att hennes dåliga beteende ska komma fram kanske?) för av någon anledning beskylls jag och maken för den dåliga kontakten fastän att jag skrivit!! jag säger att hon ska lugna sig och att jag bryr mig om henne jag går när hon lugnar sig. då börjar hon gråta hysteriskt och säger att hon är rädd för sin bror!! Då sa jag okej jag går du får lugna dig. Jag kände vid det tillfället inte till att hon skrivit till honom att jag inte hört av mig till henne och försökt beskylla mig för den dåliga relationen. Men det känns som att hon har gått och ljugit om mig och maken till resten av släkten för att hon ska vara offer på något vis. Nu börjar jag undra om hon försökte få med maken på någon konstig "ogilla mig sida" trodde hon att en skulle vända mig ryggen och är mest irriterad att jag och han håller varandra om ryggen oavsett vad

• molly50

Ni kanske skulle sätta er ner med hans syster och visa upp konversationen mellan henne och din man?
    Det finns ju sparat.
    Då kan hon ju inte slingra sig och påstå att det är du som ljuger.
    Fråga henne rakt ut var problemet egentligen ligger och kräv ett svar.
    Om hon fortsätter ljuga eller vägrar svara på det så tror jag att ni vet vad ni ska göra.
    Det är bara jobbigt och energikrävande att ha sådana personer omkring sig.

Carpe Diem
  • förvirradperson135

Tack Molly för att du tagit dig tiden att svara

ibland är det bara skönt när man får höra en objektiv synvinkel. Idag känns det mycket lättare, har försökt att sansa mig lite kring det hela istället för att älta på vad hon vinner på att ljuga om mig. Det som har det jobbigaste just nu är ju trots allt min make men han tar det relativt bra känns mest som att jag analyserat det mer. I grund och botten är det nog för att jag innerst inne vet hur mycket jag ställt upp för henne, då knäcker det en rätt hårt när man får reda på sånthär. Men jag får rycka upp mig, bättre att veta hur någon är på riktigt än att leva i en lögn. Tids nog kanske min makes syster själv inser vad hon faktiskt gjort..

Svar på tråden Någon med klokt råd, så förvirrad svärfamiljen