• Sommars

33 år och saknar vänner

Hej! Skriver nu ngt som är aningen pinsamt men dagens sanning. Jag har inte direkt några vänner att umgås med? Har 4 st nära vänner men vi hörs av via sms men vi ses sällan. Dom har fullt upp med sitt och bor inte i samma stad. Jag vill träffa nya människor! Hur gör man det som vuxen? Jag är en tjej som gillar mode, barn och hitta på roliga saker men är mkt ute efter en simpel fika. Jag har sambo...hus..hund...2 barn och ett jobb.

• Svar på tråden 33 år och saknar vänner
  • number2

Känner igen det jag med. Är 27 år, gift och ett barn. Har egentligen bara 1 vän jag umgås med ibland de andra har på något sätt blivit bekanta bara..tråkigt.

• eja091

Känner verkligen igen mig. Är 25 år har en liten på snart ett halvår.

Sambon är min enda vän utöver släkten.

Så fort alla kompisar skaffade pojkvänner osv så dög man helt enkelt inte längre. Och nu bor man ändå dryga 10 mil ifrån o ingen direkt kontakt längre..

Jag älskar familjelivet men en del saker saknar man, tex en vanlig fika på stan med en kompis bara eller va som.

• Sommars
    Myloveolivia skrev 2016-12-04 21:33:36 följande:

Hej! Du är inte ensam om att känna så.

Jag är också 33år och har haft två nära vänner, känns som att vi växt ifrån varandra och vårt förhållande är mer ytligt idag. Är väldigt ledsen över detta och jobbigt att känna att man inte har så mycket gemensamt längre.

Det är svårt stt hitta nya vänner. Jag hade också velat hitta nya vänner att umgås med även parvänner.

Det blir ju lite svårare ju äldre man blir

, är gift och har ett barn.

Verkar inte som att jag är ensam om detta. Är ju en social person...men som sagt...upplever att de flesta har så fullt upp med sitt. Har du någon hobby? Jobbar du?
  • Sommars
    number2 skrev 2016-12-04 22:04:43 följande:

Känner igen det jag med. Är 27 år, gift och ett barn. Har egentligen bara 1 vän jag umgås med ibland de andra har på något sätt blivit bekanta bara..tråkigt.

Jobbar du? Har du ngn hobby?
  • Fru Ve

Lättaste sättet att träffa nya bekantskaper som blir vänner tycker jag är via jobbet eller andra som har barn i samma ålder och man lär känna föräldrarna. Jag har själv en vän jag umgås med rätt ofta, men resten är mer ytligt. Dock skulle jag nog kunna odla närmare vänskap med någon mer om jag ville. Har inte tid i nuläget.

• Mooomin
    Fru Ve skrev 2016-12-06 22:00:12 följande:

Lättaste sättet att träffa nya bekantskaper som blir vänner tycker jag är via jobbet eller andra som har barn i samma ålder och man lär känna föräldrarna. Jag har själv en vän jag umgås med rätt ofta, men resten är mer ytligt. Dock skulle jag nog kunna odla närmare vänskap med någon mer om jag ville. Har inte tid i nuläget.

Nu blir jag nyfiken. :D Vad är det som gör att du inte har tid? Det är nog det här vi andra "ensamma" undrar, just det här att alla andra verkar ha så fullt upp.
  • Fru Ve
    Mooomin skrev 2016-12-06 22:15:32 följande:
    Nu blir jag nyfiken. :D Vad är det som gör att du inte har tid? Det är nog det här vi andra "ensamma" undrar, just det här att alla andra verkar ha så fullt upp.
    Dels jobbar jag mycket och är trött efter jobbet. Sen har jag två (snart tre) barn och min man son behöver tid och uppmärksamhet. Helger och annan ledig tid går åt till familjen och nödvändiga sysslor helt enkelt. Min närmaste kompis träffar jag någon gång/vecka. Har också stort behov av "ensamtid". Så det blir liksom fullt upp utan att ha fler vänner att umgås med. Kan däremot tänka mig då barnen blir större att utrymmet för sånt ökar.
  • Mizzys
    Sommars skrev 2016-12-06 20:13:36 följande:

Verkar inte som att jag är ensam om detta. Är ju en social person...men som sagt...upplever att de flesta har så fullt upp med sitt. Har du någon hobby? Jobbar du?

Hej! Ja jag är också en väldigt social person och gillar stt umgås med vänner. Vet egentligen inte vad som hände mer än att vi har växt ifrån varandra och jag känner att de "vänner"jag har inte anstränger sig lika mycket för mig som jag gör för dem. Har nästan släppt dem helt ich anstränger mig inte längre till att få ihop dejter.

Ja jag har fast jobb och har precis blrjat med en ny "hobby".

Jag umgås ibland ned några ifrån jobb, men saknar den där vännen man ringer när msn är ledsen och bara hon vet hur hon ska göra för att få mig att må bättre eller vännen msn ringer direkt när något roligt har hänt.

Förstår fu vad jsg menar :)?
  • number2
    Sommars skrev 2016-12-06 20:14:21 följande:

Jobbar du? Har du ngn hobby?

Just nu är jag mammaledig..har vart på öppna förskolan ett par ggr men min bebis har bara vart ledsen då, känns som jag får vänta med det ett par veckor/månader..någon annan hobby har jag inte. På mitt jobb är de flesta nästan dubbelt så gamla som mig så jag ses ju som typ "ungdom". Någon kallade mig tom. För barn för inte så länge sen hahaha ????
  • Kjell2

Något jag märkte när jag blev kring 30 år var att många av mina vänner och bekanta, samt jag, började lägga mer tid på hus, jobb och  familj. Det fanns plötsligt inte lika mycket tid för vänner.  Vänumgänget ändrades, från att man sågs kanske flera gånger per vecka till en gång per månad, från gemensamma resor och långa partykvällar till lunch och parmiddag.

• Fru Ve
    Kjell2 skrev 2016-12-07 08:27:03 följande:

Något jag märkte när jag blev kring 30 år var att många av mina vänner och bekanta, samt jag, började lägga mer tid på hus, jobb och  familj. Det fanns plötsligt inte lika mycket tid för vänner.  Vänumgänget ändrades, från att man sågs kanske flera gånger per vecka till en gång per månad, från gemensamma resor och långa partykvällar till lunch och parmiddag.

Ja så tycker jag också det är. Men folk som är 10-20 år äldre än mig verkar återgå mer till umgänge med vänner, gå ut på krogen m.m. Tror det påverkar mycket att folk har småbarn och man måste planera allting så noga så man orkar inte. Jag umgås en del med vänner som också har barn. Men då gäller det ju att det är vänner vars barn mina barn leker bra med. Blir det mest tjafs mellan barnen eller att de inte kan hitta på något orkar man inte.
  • Mooomin
    Fru Ve skrev 2016-12-07 08:42:08 följande:

Ja så tycker jag också det är. Men folk som är 10-20 år äldre än mig verkar återgå mer till umgänge med vänner, gå ut på krogen m.m. Tror det påverkar mycket att folk har småbarn och man måste planera allting så noga så man orkar inte. Jag umgås en del med vänner som också har barn. Men då gäller det ju att det är vänner vars barn mina barn leker bra med. Blir det mest tjafs mellan barnen eller att de inte kan hitta på något orkar man inte.

Umgås du inget utan dina barn med?
  • Fru Ve
    Mooomin skrev 2016-12-07 09:06:09 följande:
    Umgås du inget utan dina barn med?
    Ibland, men det är rätt svårt. Både min man och jag jobbar skift så ofta är man ensam med barnen då man väl är ledig. Måste alltså ha barnen med mig om jag ska träffa vänner (om jag inte ordnar barnvakt). Vilket såklart gör det lite mer klurigt. Och man kan ju inte göra vad som helst. Kanske därför jag inte orkar umgås så mycket.
  • Mooomin
    Fru Ve skrev 2016-12-07 09:11:00 följande:

Ibland, men det är rätt svårt. Både min man och jag jobbar skift så ofta är man ensam med barnen då man väl är ledig. Måste alltså ha barnen med mig om jag ska träffa vänner (om jag inte ordnar barnvakt). Vilket såklart gör det lite mer klurigt. Och man kan ju inte göra vad som helst. Kanske därför jag inte orkar umgås så mycket.

Jaha, då förstår jag..
  • Sommars
    Mooomin skrev 2016-12-06 22:15:32 följande:

Ja...det vill jag med veta. Själv skulle jag vilja lägga tid åt just mer vänskap. Det som fattas i mitt liv just nu.
  • Sommars
    Myloveolivia skrev 2016-12-06 23:29:43 följande:

Hej! Ja jag är också en väldigt social person och gillar stt umgås med vänner. Vet egentligen inte vad som hände mer än att vi har växt ifrån varandra och jag känner att de "vänner"jag har inte anstränger sig lika mycket för mig som jag gör för dem. Har nästan släppt dem helt ich anstränger mig inte längre till att få ihop dejter.

Ja jag har fast jobb och har precis blrjat med en ny "hobby".

Jag umgås ibland ned några ifrån jobb, men saknar den där vännen man ringer när msn är ledsen och bara hon vet hur hon ska göra för att få mig att må bättre eller vännen msn ringer direkt när något roligt har hänt.

Förstår fu vad jsg menar :)?

Förstår dig helt o hållet! Har med gamla nära vänner som jag försöker på till träffar med men får ofta avbokningar pga sjukdom. Och så kan det bli ibland...det är jag helt med på. Kan iaf tycka att andra då kan anstränga sig mer för att vilja ses.....upplever att de inte så gärna vill träffa mig. Så känns det iaf...inget jag säger till dom....
  • Mizzys
    Sommars skrev 2016-12-07 11:10:58 följande:

Förstår dig helt o hållet! Har med gamla nära vänner som jag försöker på till träffar med men får ofta avbokningar pga sjukdom. Och så kan det bli ibland...det är jag helt med på. Kan iaf tycka att andra då kan anstränga sig mer för att vilja ses.....upplever att de inte så gärna vill träffa mig. Så känns det iaf...inget jag säger till dom....

Precis så känner jsg med, alltid hag som fixar träffar ich middagar ingen snnan anstränger sig.

Grejen är att jag har sagt ifyån men inget har ändrats. Helt ärligt så är jag hellre ensam än att ha kassa vänner. Är så himmla trött på att tänka på det.
Svar på tråden 33 år och saknar vänner