• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Anonym (Detta!)
    Anonym (33) skrev 2017-01-01 16:13:05 följande:

Jag jobbar på en neonatalavdelning och har behandlat barn födda från v.21+5. Vi har även haft flerbördsgraviditeter i v.22+0 där barn klarat sig fint under hela sjukhusvistelsen innan de slussats vidare till andra sjukhus för lättare vård. Även de hjärnforskare som nått längst i frågan om vad medvetande är och när det uppstår är ödmjuka nog att erkänna att vi inte kommit fram till det ännu. Ett antagande är runt vecka 22 pga att hjärnan är helt slät innan dess men då vi inte vet om medvetandet enbart är kopplat till hjärnfunktion så är detta alltså ett antagande. Jag håller med TS om att abortgränsen bör sänkas i takt med att neonatalvården utvecklas. Den liberala svenska abortlagen sticker ut i ett internationellt sammanhang på ett pinsamt sätt och det bör ändras. Bedömningar med rutinultraljud är dessutom alltid plus minus en vecka, så en sen abort i v. 21+6 kan avsluta ett barns liv i v. 22+6. Nya riktlinjer för barnläkare har kommit under 2016 att alla barn födda från v.22+0 ska komma ifråga för neonatal intensivvård oavsett var i landet de föds. Tyvärr gäller detta inte om barnet föds levande i v.22 under en sen abort, då måste barnet lämnas att dö. Trots att dateringen med ultraljud alltid är osäker skiljer det alltså en dag juridiskt vilket är väldigt problematiskt och obehagligt. Hoppas att fler får upp ögonen för detta.

Tycker att man skulle kunna spola aborträtten helt faktiskt, och istället ersätta den med rätt till igångsättning under HELA graviditeten. Så kan ni på neo göra vad ni vill med det som kommer ut. Och socialstyrelsen kan få komma in först efter något tittat ut och på sin höjd avgöra att någon som valt att göra en igångsättning i vecka 22 inte är en lämplig förälder till just det fostret.

Anser även att det är etiskt tveksamt att ni sätter in livsuppehållande åtgärder på barn födda i vecka 21+5. Hur många tvingas leva med enorma funktionsnedsättningar pga detta? Varför leka Gud? Varför inte bara låta naturen ha sin gång?
  • Anonym (33)
    Anonym (Detta!) skrev 2017-01-02 12:44:28 följande:

Tycker att man skulle kunna spola aborträtten helt faktiskt, och istället ersätta den med rätt till igångsättning under HELA graviditeten. Så kan ni på neo göra vad ni vill med det som kommer ut. Och socialstyrelsen kan få komma in först efter något tittat ut och på sin höjd avgöra att någon som valt att göra en igångsättning i vecka 22 inte är en lämplig förälder till just det fostret.

Anser även att det är etiskt tveksamt att ni sätter in livsuppehållande åtgärder på barn födda i vecka 21+5. Hur många tvingas leva med enorma funktionsnedsättningar pga detta? Varför leka Gud? Varför inte bara låta naturen ha sin gång?

Att låta naturen ha sin gång borde ju per definition innebära en avveckling av all slags sjukvård och medicinsk forskning som inte enbart är i lindrande syfte. Där tror jag inte att så många håller med dig om att det är rätt väg framåt. Och hur du får ihop det med att införa en ny sjukvårdsåtgärd som på begäran framkallar missfall och prematura födslar är ju inte begripligt någonstans. Du är emot att vi försöker rädda barn för att det finns risk för funktionshinder, samtidigt tycker du att vi ska låta kvinnor med helt problemfria graviditeter bli igångsatta för tidigt och sedan överge sina barn, vi ska därefter låta naturen ha sin gång (och alltså inte reglera temperatur, blodtryck, ge andningsstöd, solning, blodtransfusioner eller nutrition). Du tror inte att det skulle leda till fler och värre funktionshinder i samhället? Dessutom är det onödigt att haka upp sig helt på en viss graviditetsvecka för att avgöra prognos och risk för funktionshinder då alla barn utvecklas olika under graviditeten och prognosen är beroende av födelsevikt, kön, etnicitet, ev missbildningar, infektioner, moderns hälsa, apgar vid förlossning och föräldrarnas möjlighet att stötta barnets utveckling. Trillingar i v. 22/23/24 har givetvis sämre prognos än ett friskt ensamt barn fött i samma vecka. Däremot kan de trillingarna ha bättre prognos än ett fullgånget barn som får syrebrist vid förlossningen. Precis som när det gäller barn som varit med om en bilolycka eller fått spridd cancer så försöker vi rädda livet när det finns en liten chans att det kan gå bra, och oftast går det också jättebra på sikt för de extremprematurer som överlever första tiden, även om det såklart finns mycket att jobba på för ännu bättre resultat. I v.22 överlever fler än 10%, i v.23 överlever ca 55% och i v.24 är siffran ca 70%. Vid 30 månaders ålder har ca 45% av extremprematurer ingen utvecklingsmässig avvikelse alls, 30% lindrig avvikelse, 15% måttlig avvikelse och 10% svår avvikelse (express-studien 2004-07, troligen ännu bättre resultat nu).
  • Anonym (Detta!)
    Anonym (33) skrev 2017-01-02 15:14:03 följande:

Att låta naturen ha sin gång borde ju per definition innebära en avveckling av all slags sjukvård och medicinsk forskning som inte enbart är i lindrande syfte. Där tror jag inte att så många håller med dig om att det är rätt väg framåt. Och hur du får ihop det med att införa en ny sjukvårdsåtgärd som på begäran framkallar missfall och prematura födslar är ju inte begripligt någonstans. Du är emot att vi försöker rädda barn för att det finns risk för funktionshinder, samtidigt tycker du att vi ska låta kvinnor med helt problemfria graviditeter bli igångsatta för tidigt och sedan överge sina barn, vi ska därefter låta naturen ha sin gång (och alltså inte reglera temperatur, blodtryck, ge andningsstöd, solning, blodtransfusioner eller nutrition). Du tror inte att det skulle leda till fler och värre funktionshinder i samhället? Dessutom är det onödigt att haka upp sig helt på en viss graviditetsvecka för att avgöra prognos och risk för funktionshinder då alla barn utvecklas olika under graviditeten och prognosen är beroende av födelsevikt, kön, etnicitet, ev missbildningar, infektioner, moderns hälsa, apgar vid förlossning och föräldrarnas möjlighet att stötta barnets utveckling. Trillingar i v. 22/23/24 har givetvis sämre prognos än ett friskt ensamt barn fött i samma vecka. Däremot kan de trillingarna ha bättre prognos än ett fullgånget barn som får syrebrist vid förlossningen. Precis som när det gäller barn som varit med om en bilolycka eller fått spridd cancer så försöker vi rädda livet när det finns en liten chans att det kan gå bra, och oftast går det också jättebra på sikt för de extremprematurer som överlever första tiden, även om det såklart finns mycket att jobba på för ännu bättre resultat. I v.22 överlever fler än 10%, i v.23 överlever ca 55% och i v.24 är siffran ca 70%. Vid 30 månaders ålder har ca 45% av extremprematurer ingen utvecklingsmässig avvikelse alls, 30% lindrig avvikelse, 15% måttlig avvikelse och 10% svår avvikelse (express-studien 2004-07, troligen ännu bättre resultat nu).

Spela inte dum. Jag är knappast ensam om att tycka att extrem neonatalvård är moraliskt tveksamt. Nedan skriver tre professorer inom medecin exakt samma sak.

www.dn.se/debatt/sankt-grans-for-abort-kan-leda-till-svart-lidande/

Som hjärndöd så räknas man som död. Varför ska man räknas som levande innan hjärnan ens kopplats in? Man ger inte gamla som ligger för döden nutrition utan enbart smärtlindring, för att inte dra ut på lidandet. Varför plåga foster eller för tidigt födda med dåliga utsikter? Varför skapa ett liv som bara leder till smärta? Kan man inte bara låta bli? Känns lite Frankensteins monster över det hela. När man väl lever så lever man, och då vill de flesta inte dö. Men hade man aldrig blivit till hade man ju aldrig blivit till. Och att få dö innan hjärnbarken utvecklats är att aldrig ha blivit till.
  • Anonym (fg)
    Anonym (Detta!) skrev 2017-01-02 17:04:53 följande:
    Spela inte dum. Jag är knappast ensam om att tycka att extrem neonatalvård är moraliskt tveksamt. Nedan skriver tre professorer inom medecin exakt samma sak.

Som hjärndöd så räknas man som död. Varför ska man räknas som levande innan hjärnan ens kopplats in? Man ger inte gamla som ligger för döden nutrition utan enbart smärtlindring, för att inte dra ut på lidandet. Varför plåga foster eller för tidigt födda med dåliga utsikter? Varför skapa ett liv som bara leder till smärta? Kan man inte bara låta bli? Känns lite Frankensteins monster över det hela. När man väl lever så lever man, och då vill de flesta inte dö. Men hade man aldrig blivit till hade man ju aldrig blivit till. Och att få dö innan hjärnbarken utvecklats är att aldrig ha blivit till.
    Bra skrivet!!
  • Anonym (fg)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-01 21:11:36 följande:
    Ingen trettonåring ska ha sex!
    nä kanske inte men det är lite svårt att styra över det eller hur?
    svara på frågan istället! ser fram emot att läsa vad du hade gjort i den situationen
  • Anonym (fg)
    Anonym (H) skrev 2017-01-02 11:39:56 följande:
    Hahahaha! Okeeej lev du i lala land där alla barn/ungdomar gör exakt som föräldrarna säger alltid och där inga misstag eller hemskheter händer..
    Ja i vilken värld lever hon i egentligen? haha
  • Anonym (fg)
    Det sjuka är att folk verkar tycka att det är helt okej att göra sen abort p g a att barnet har downs syndrom, det känns ganska accepterat men att en 14åring gör en lika sen abort på ett oönskat friskt foster verkar absolut inte vara okej?!?
    Då är det fan mer hemskt att ta bort ett önskat barn p g a DS eller att barnet kanske har gomspalt, de händer hela tiden. Menar absolut inte att det är fel, jag hade kanske själv valt så, ingen aning. Men jag hade ansett mig själv då ha svagare skäl till en sen abort än en 14årig tjej. faktiskt.
  • Anonym (fg)
    Anonym (Sara) skrev 2017-01-01 20:06:26 följande:

Fr

Från vecka 22 kan barnet klara sig.Det "medvetande"du skriver i v 24 har jag svårt att förstå.
    Den amerikanska abortgränsen är bestämd till 24 veckors graviditet enligt dess Högsta domstol. Samma gräns gäller också i Storbritannien. Den ledande amerikanske psykologiprofessorn Michael Gazzaniga, som också varit med i Vita husets bioetikkommitté, anser att denna gräns är väl motiverad därför att det är ungefär då som medvetandet uppkommer. Före 24 veckor är detta helt omöjligt, då nervbanorna från sinnesorganen till hjärnbarken ännu inte etablerats. Vårt medvetande, vårt jag och vår personlighet, som väl motsvarar själen i sekulär mening, är lokaliserad till hjärnbarken. Om den inte fungerar kan endast ett vegetativt liv upprätthållas. Men ett barn, som fötts efter 24 veckors graviditet kan vakna upp, titta på föräldrarnas ansikten och reagera för deras prat. Det bör utnyttja samma vård som äldre barn.

typ så.
  • Anonym (Ts)

Dom gör ytterligare en uppföljning av express-studien nu som mitt barn deltar i.
  • Anonym (uhm)
    (express-studien 2004-07
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-02 21:44:47 följande:
    Dom gör ytterligare en uppföljning av express-studien nu som mitt barn deltar i.
    "Express-studien", vad är det? 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Detta!) skrev 2017-01-02 17:04:53 följande:

Du bör kanske betona att det är vad Du och några få forskare med dig anser! Det är inte ett faktum utan en åsikt. Jag är av åsikten att människan visst finns till, oavsett hur utvecklad hjärnbarken är. Jag skulle kunna samla ihop betydligt fler människor som anser att barnet "blivit till" som dom sörjer än antal som hävdar att barnet "aldrig blivit till". Vem säger att livet bara leder till smärta? Du låter högst okunnig på området .
  • Anonym (uhm)
    Anonym (Ts) skrev 2017-01-02 21:49:28 följande:
    Du bör kanske betona att det är vad Du och några få forskare med dig anser! Det är inte ett faktum utan en åsikt. Jag är av åsikten att människan visst finns till, oavsett hur utvecklad hjärnbarken är. Jag skulle kunna samla ihop betydligt fler människor som anser att barnet "blivit till" som dom sörjer än antal som hävdar att barnet "aldrig blivit till". Vem säger att livet bara leder till smärta? Du låter högst okunnig på området .
    Fast, det finns ju statistik på det (som jag är rätt säker redan har länkats eller nämnts tidigare i tråden), att barn som räddas så pass tidigt så är det väldigt få procent som ens överlever och extremt få av dessa som överlever utan svåra men. De allra flesta av de som överlever får fruktansvärda men.
  • Anonym (uhm)
    Jag skulle kunna samla ihop betydligt fler människor som anser att barnet "blivit till" som dom sörjer än antal som hävdar att barnet "aldrig blivit till".
    Och angående just detta, eftersom de allra flesta graviditeter inte slutar i abort utan är önskade barn så är det ju rätt uppenbart att du kommer kunna hitta fler människor som sörjer barn som inte fick födas pga missfall, MA, eller abort pga svåra skäl. Är ju inte speciellt konstigt att man sörjer ett barn man ville ha och betraktar det som ett barn och en människa, går ju inte att jämföra med någon som inte vill ha barnet och därför kommer betrakta det som ett foster och inte ännu en människa. De som gör abort har ju rent vetenskapligt rätt om man säger så, men rent känslomässigt så är det klart att blivande föräldrar utvecklar ett annat perspektiv - även om det inte är "korrekt". 
  • Anonym (fg)
    Det är nog snarare du som är okunnig. På dig låter det som att överlevnadschansen på barn födda vecka 22 är 100 procent och risken för handikapp och men är lika med noll. Så ser tyvärr inte verkligheten ut än.
    Du undviker fortfarande min fråga till dig vilket säger en hel del, du vet helt enkelt inte vad du ska svara. Försök sätta dig in i andras situationer istället.
    Jag menar det är inte abort i vecka 30 vi pratar om, om de varit tillåtet skulle jag förstå om folk var upprörda. Nu är det ett blivande barn vi pratar om, i vecka 17 är det också ett blivande barn. Stor skillnad på ett blivande barn och ett färdigt barn.
  • Anonym (Detta!)

Om du nu anser att människan finns till oavsett hur utvecklad hjärnbarken är, hur ställer du dig då till att man tar organ ifrån hjärndöda och avslutar deras livsuppehållande vård? Är inte det fruktansvärt isåfall? Är inte det mord?
  • Anonym (B)
    Anonym (fg) skrev 2017-01-02 22:13:31 följande:

Det är nog snarare du som är okunnig. På dig låter det som att överlevnadschansen på barn födda vecka 22 är 100 procent och risken för handikapp och men är lika med noll. Så ser tyvärr inte verkligheten ut än.

Du undviker fortfarande min fråga till dig vilket säger en hel del, du vet helt enkelt inte vad du ska svara. Försök sätta dig in i andras situationer istället.

Jag menar det är inte abort i vecka 30 vi pratar om, om de varit tillåtet skulle jag förstå om folk var upprörda. Nu är det ett blivande barn vi pratar om, i vecka 17 är det också ett blivande barn. Stor skillnad på ett blivande barn och ett färdigt barn.

Att kalla en extremprematurmamma för okunnig är rätt okunnigt. Hon har sett och upplevt en värld som du bara tror dig veta något om.
  • Anonym (uhm)
    Anonym (B) skrev 2017-01-03 18:18:09 följande:
    Att kalla en extremprematurmamma för okunnig är rätt okunnigt. Hon har sett och upplevt en värld som du bara tror dig veta något om.
    Fast det betyder ju att man är kunnig för sin situation, man kan t.ex. ge tips, råd och information till någon som är i samma situation. Att man upplevt något betyder ju dock inte att man per automatik är kunnig inom ämnet i helhet - förstår vetenskapen kring det hela, läst studier och rapporter, förstår statistiken osv. 
  • Anonym (fel)
    Anonym (Detta!) skrev 2017-01-03 12:23:07 följande:
    Om du nu anser att människan finns till oavsett hur utvecklad hjärnbarken är, hur ställer du dig då till att man tar organ ifrån hjärndöda och avslutar deras livsuppehållande vård? Är inte det fruktansvärt isåfall? Är inte det mord?
    Menar du allvar? Kan du inte argumentera sakligt? Hjärnbarken hos ett foster UTVECKLAS, cellerna delar sig hela tiden och bildar nya kontakter. Hjärnan hos en hjärndöd är just precis det - DÖD.
Svar på tråden Sen abort?