• Nina04

Borde man låta sin 12 åriga dotter sova över hos sin pojkvän?

Hej jag undrar borde man låta sin 12 åriga dotter sova över hos sin pojkvän dom har varit ihop i 1 år och hennes kille är en väldigt gullig och omtänksam kille. Jag undrar För min dottern frågade igår om hon fick sova över hos honom jag sa att jag får tänka på det tills imorgon. Är det något jag borde oroa mig över eller?

• Svar på tråden Borde man låta sin 12 åriga dotter sova över hos sin pojkvän?
  • zemer
    Nina04 skrev 2016-11-30 23:09:02 följande:

Ja? hon och hennes pojkvän är i samma ålder

Det finns ingen lag som säger att två 12 åringar inte får ha sex. Men tycker du på riktigt att det är okej att din 12 åring har sex?
  • Nina04

Alltså det är ju hennes liv men hon är ju ändå ganska ung för det? Men det är inte säkert att dom kommer ha sex äns?

• zemer
    Nina04 skrev 2016-11-30 23:15:48 följande:

Alltså det är ju hennes liv men hon är ju ändå ganska ung för det? Men det är inte säkert att dom kommer ha sex äns?

Jo visst det är hennes liv. Men hon är ett barn och du är hennes förälder.

Barn ska inte ha sex. Dom är inte mogna för det. Sen exakt hur man undviker det är en svårare fråga. Men på dig låter det som om det inte är nån stor grej och inte spelar nån roll..
  • Nina04

Men ah jag får väll avvaktan för det mesta killen är mest hemma hos henne och hon har Inte ett lås till sin dörr så jag brukar oftast gå in och titta vad de gör

• lövet2
    Nina04 skrev 2016-11-30 23:09:02 följande:
    Ja? hon och hennes pojkvän är i samma ålder
    Det är ändå olagligt. Inte straffbart förstås, eftersom ingen av dem är straffmyndig, men lik förbaskat olagligt.

En 12-åring kan inte heller straffas för stöld. Stölden ses som ditt ansvar. Det är också ditt ansvar att åtminstone inte uppmuntra en 12-åring till sex, även om du inte kan förhindra det.
  • KlunsSmurfen
    lövet2 skrev 2016-11-30 22:58:47 följande:

Nej, det borde du inte låta henne göra. Det finns en åldersgräns för sex, och den finns där av en anledning. Då spelar det ingen roll om du tror att de redan haft sex - du ska ändå inte uppmuntra det. 12-åringar har inte tillräckligt med vett i skallen för att ta ansvar för ett aktivt sexliv eller preventivmedel.

Att låta en 12-åring att sova över är inte detsamma som att uppmuntra sex.
    lövet2 skrev 2016-11-30 23:41:19 följande:
    Det är ändå olagligt. Inte straffbart förstås, eftersom ingen av dem är straffmyndig, men lik förbaskat olagligt.

En 12-åring kan inte heller straffas för stöld. Stölden ses som ditt ansvar. Det är också ditt ansvar att åtminstone inte uppmuntra en 12-åring till sex, även om du inte kan förhindra det.
    Du får nog läsa på lite.
    www.umo.se/Sex/Aldersgrans-for-sex/

Jag tycker att en 12-åring är för liten men det gör det inte olagligt.
  • MammaBecca

Jag hade inte gjort det. Det passar sig inte.
    12-åringar skall enligt mig inte ha sex. Vad de har lyckats smyga sig till att göra bakom min rygg är i det läget ointressant. Det är mitt jobb att skydda mina barn.

Att inte tillåta övernattningar och hålla koll så att kläderna är på hemma, är normsättande. 

Efterklokhet är en exakt vetenskap
  • perplexus

Kan bara hålla med föregående. Man är för liten för sex i den åldern även om man är väldigt intresserad och nyfiken på allt som har med sex att göra. Tänker bara på när jag var i den åldern.. Jag hade sagt nej om jag vore du.

• Harvester

Oavsett om man kan ha sex på dagen är väl chansen/risken betydligt större om man sover i samma säng?

Allvarligt, är man tolv är man ett barn och ska inte ha sex (känns tom lite onödigt att ha "pojkvän" men vill hon hålla handen och känns sig vuxen så, sure..)

• KlunsSmurfen
    Harvester skrev 2016-12-01 09:14:54 följande:

Oavsett om man kan ha sex på dagen är väl chansen/risken betydligt större om man sover i samma säng?

Allvarligt, är man tolv är man ett barn och ska inte ha sex (känns tom lite onödigt att ha "pojkvän" men vill hon hålla handen och känns sig vuxen så, sure..)

var har TS skrivit samma säng?
    Man får utgå ifrån hur barnen är, alla 12-åringar är inte sexfixerade och hur mycket koll grabbens föräldrar har.
    Varför inte ha pojkvän? Ska man förbjuda killkompisar också?
    Det är lättsamt att förbjuda allt.
  • guinevere
    KlunsSmurfen skrev 2016-12-01 01:06:07 följande:
    Att låta en 12-åring att sova över är inte detsamma som att uppmuntra sex.
    lövet2 skrev 2016-11-30 23:41:19 följande:

Du får nog läsa på lite.
    www.umo.se/Sex/Aldersgrans-for-sex/

Jag tycker att en 12-åring är för liten men det gör det inte olagligt.
    Den där sidan ger mer en (möjlig) tolkning av lagen. Det lagen faktiskt slår fast är att barn under 15 år inte kan samtycka till sex. Så rent juridiskt kan två 12-åringar inte samtycka till sex med varandra. De kan dock inte heller åtalas eftersom de inte är straffmyndiga. Handlingen är olaglig men personerna är inte straffbara.Precis som lövet2 skrev.
  • KlunsSmurfen
    guinevere skrev 2016-12-01 11:34:24 följande:
    Den där sidan ger mer en (möjlig) tolkning av lagen. Det lagen faktiskt slår fast är att barn under 15 år inte kan samtycka till sex. Så rent juridiskt kan två 12-åringar inte samtycka till sex med varandra. De kan dock inte heller åtalas eftersom de inte är straffmyndiga. Handlingen är olaglig men personerna är inte straffbara.Precis som lövet2 skrev.
    Jag trodde alla vuxna visste vad byxmyndig är.
    Lawline skrev
    Ordet ?byxmyndig? är ett slanguttryck som används för att beskriva den ålder då en person lagligen får ha sexuellt umgänge. Detta bygger dock på ett missförstånd, då det inte finns någon sådan åldersgräns i Sverige. Lagstiftningen handlar istället om en nedre åldersgräns för personer, som en straffbar person (över 15 år) får ha sexuella kontakter med. Den gränsen är precis som tidigare 15 år, eftersom man fram tills dess räknas som barn i svensk lagstiftning. Lagens syfte är att skydda barn från att bli utnyttjade av vuxna eller betydligt äldre personer, men har däremot inte till syfte att hindra personer under 15 år från sexuellt umgänge. Två minderåriga kan därför ha ömsesidiga och frivilliga sexuella relationer utan att bryta mot lag eller riskera någon rättslig påföljd. (6 kap. 4-10 §§ brottsbalken)

lawline.se/answers/1176

• iMitera

Nej, det hade jag absolut inte gått med på. Jag tycker att barn ska vara barn så länge det går.

• LillaJag06

Nej. De är alldeles för unga i mina ögon.
    När man är 12 år är man fortfarande ett barn.

• alexias mamma

Svarade nej i tråden om någon 13-åring som ville sova över också. Varför måste dom sova över? Räcker det inte att ses på kvällen, åka hem och sen ses på morgonen igen?

Helt galet att låta sin 12-15 åring sova över hos killar. Hade inte låtit min son ha sin flickvän el sova över hos flickvän heller. Dom är för små! Spelar ingen roll att dom kan ha sex andra gånger, varför uppmuntra det med att sova över också? Jag tycker det har blivit helt galet i samhället över lag men det är ju en annan tråd...

Säg NEJ till din dotter och var stolt att du vågar sätta gränser.

• Fru Ve

Jag hade sagt nej faktiskt. De är bara 12 år och som ni skriver, ja de kan ha sex dagtid också - men varför uppmuntra? Överhuvudtaget känns det inte ok att någon har sex om denne är 12 år oavsett om det är med en jämnårig.

• KarinMKA

Jag hade nog varit väldigt obekväm med att låta min 12 åriga dotter sova över hos sin pojkvän. Men som nån annan sa, sex kan de ju ha var som helst och när som helst. Har du inte börjat prata om blommor och bin med henne än så är det nog dags .....

Sen undrar jag spontant om du inte pratat med grabbens föräldrar? Vad tycker de om att deras son möjligtvis har ett sexuellt förhållande med en 12 årig tjej? Om kidsen sover över hos dem, så är det ju de som har det yttersta ansvaret som vuxna.Har de pratat om sex med sin son? Om mina barn skall sova över någonstans ( killar eller tjejer) så ser jag definitivt till att ha lärt känna de de skall bo hos.

Svar på tråden Borde man låta sin 12 åriga dotter sova över hos sin pojkvän?