• basio

Nipt i region Skåne?

Någon som vet om man kan få nipt genom region Skåne?

Vi har kromosomavvikelser i nära släkt och är ganska oroliga för att vi ska få ett barn med det. Jag är 34 så har rätt till KUB och ska göra det, men nipt hade lugnat ytterligare och det är ju väldigt dyrt att göra privat.

• Svar på tråden Nipt i region Skåne?
  • tuuli

Nej, man måste bekosta det själv än så länge. Hade själv högre risk men det spelade ingen roll. Gick privat (Mama Mia) och gjorde det ändå, för det kändes värt det för oss under omständigheterna. Men klart lite surt att veta att vi fått det gratis om vi bott i Stockholm. 

• basio

Okej, tack för ditt svar! Känns ju rätt surt som du säger om man får hög risk.

• Anotherone

En fråga, i Stockholm beviljas det om risken efter KUB bedöms till högre än 1:200. Menar ni att i Skåne spelar det ingen roll vad KUB säger, man får stå för det själv ändå?

• tuuli
    Anotherone skrev 2016-11-30 10:18:46 följande:

En fråga, i Stockholm beviljas det om risken efter KUB bedöms till högre än 1:200. Menar ni att i Skåne spelar det ingen roll vad KUB säger, man får stå för det själv ändå?

Precis. Det är bara i Stockholm man får NIPT beviljat gratis om man är högrisk. 
  • Anotherone
    tuuli skrev 2016-11-30 13:48:10 följande:
    Precis. Det är bara i Stockholm man får NIPT beviljat gratis om man är högrisk. 
    Ok, tack för att du svarade.
    Jag tänkte att det kanske var skillnad mellan att själv med sin historik etc. anse att man har en högre risk som landstinget inte vill stå för.
    Jämfört med att göra KUB först och bli bedömd att faktiskt ha en högre risk.
    Men då går man vidare med moderkaksprov eller fostervattensprov då istället eller?
  • tuuli
    Anotherone skrev 2016-11-30 14:02:02 följande:
    Ok, tack för att du svarade.
    Jag tänkte att det kanske var skillnad mellan att själv med sin historik etc. anse att man har en högre risk som landstinget inte vill stå för.
    Jämfört med att göra KUB först och bli bedömd att faktiskt ha en högre risk.
    Men då går man vidare med moderkaksprov eller fostervattensprov då istället eller?
    Ja, om man inte själv kan eller vill bekosta NIPT så är det ju de alternativen man har, såvida man nu vill veta. Min förra graviditet kunde jag iofs inte ta moderkaksprov för den låg inte så att det gick att ta, så då fanns bara fostervattensprov för mig.  
  • Anotherone
    tuuli skrev 2016-11-30 14:19:02 följande:
    Ja, om man inte själv kan eller vill bekosta NIPT så är det ju de alternativen man har, såvida man nu vill veta. Min förra graviditet kunde jag iofs inte ta moderkaksprov för den låg inte så att det gick att ta, så då fanns bara fostervattensprov för mig.  
    Ok.
    Jag hade själv en risk som låg utanför landstingets intervall men som jag inte var helt bekväm med så jag bekostade det själv. Alltid intressant att höra hur det fungerar i resten av landet, man tycker ju att det borde samordnas mer. Det ska inte behöva vara skillnader i såna här saker, kring IVF mm. tycker jag.
Svar på tråden Nipt i region Skåne?