• LitetL

mjökproteinallergi, neocate, har lite frågor

Hej!

Min dotter äter ersättningen neocate och sen hon började med den kräks hon mycket mer och jag upplever inte att hon blir riktigt mätt då det känns som hon vill äta hela tiden. Självklart får hon det. Men upplever att denna är tunnare än andra ersättningar hon haft tidigare..

Hon är 4 månader och jag undrar om man kan göra maizenavälling (från neocate broschyren) med maizena vatten och neocate och blanda kanske 75 ersättning 35 den blandningen så kanske den blir lite mer lagom konsistens? Vad tror ni?

Det är ju inte gluten, vi har börjat smått
    Med smakportioner av gröt på inrådan av BVC då hon inte alls legat enligt sin viktkurva och behöver börja äta lite gröt.. Hon har svår mjölkallergi och har därför inte gått upp i vikt som hon ska!

• Svar på tråden mjökproteinallergi, neocate, har lite frågor
  • TrolletsMor

Ja jag vet att jag också upplevde neocate som mer rinnig än andra ersättningar när sonen åt det.

Ni har väl kontakt med en dietist som ni kan ringa ock fråga om hur man kan blanda neocate? Eller om ni frågar BVC. Men vi hade en dietist som vi i huvudsak hade kontakt med när det gällde maten till sonen. Vi gjorde så att vi successivt bytte ut ett par mål om dagen till maizenavälling. Mins dock inte exakt hur gammal sonen var då men han var nog inte mycket äldre än eran dotter. 

Var kanske inte till mycket hjälp, men hoppas det löser sig och att dottern kommer ikapp med vikten :) 

• LitetL
    TrolletsMor skrev 2016-11-28 20:18:13 följande:

Ja jag vet att jag också upplevde neocate som mer rinnig än andra ersättningar när sonen åt det.

Ni har väl kontakt med en dietist som ni kan ringa ock fråga om hur man kan blanda neocate? Eller om ni frågar BVC. Men vi hade en dietist som vi i huvudsak hade kontakt med när det gällde maten till sonen. Vi gjorde så att vi successivt bytte ut ett par mål om dagen till maizenavälling. Mins dock inte exakt hur gammal sonen var då men han var nog inte mycket äldre än eran dotter. 

Var kanske inte till mycket hjälp, men hoppas det löser sig och att dottern kommer ikapp med vikten :) 

Tack för svar! Nej vi har faktiskt bara varit i kontakt med en barnläkare än så länge, men vi ska få remiss till en dietist också har dock inte kommit än.

Men jag ska absolut fråga på BVC också tänkte bara om de fanns andra med samma erfarenheter :) brukar få så mycket bra tips från andra som haft barn med samma problem.

För jag tänker att rekommendationerna är ju välling från 6 månader men som jag förstått det är det välling som innehåller gluten man ska vara försiktig med från början? Eller introducera långsam. Om jag förstått det rätt.

Känner mig så vilsen ibland haha
  • TrolletsMor
    LitetL skrev 2016-11-28 20:42:27 följande:
    Tack för svar! Nej vi har faktiskt bara varit i kontakt med en barnläkare än så länge, men vi ska få remiss till en dietist också har dock inte kommit än.

Men jag ska absolut fråga på BVC också tänkte bara om de fanns andra med samma erfarenheter :) brukar få så mycket bra tips från andra som haft barn med samma problem.

För jag tänker att rekommendationerna är ju välling från 6 månader men som jag förstått det är det välling som innehåller gluten man ska vara försiktig med från början? Eller introducera långsam. Om jag förstått det rätt.

Känner mig så vilsen ibland haha
    Ja det brukar ju alltid finnas några som har erfarenheter och bra råd att komma med :)

Ja jag vet att vi började med välling innan sonen var 6 månader men han kanske var något äldre än er dotter. Han blev inte riktigt nöjd på bara ersättning så vi pratade med BVC som tyckte vi kunde prova med maizena välling, dock gjorde vi ju som receptet som står i det lilla recepthäftet man fick. Vi bytte ut ett mål om dagen till att börja med för att se hur sonen reagerade. Jag har också förstått det så att det är just gluten man ska vara försiktig med i början och det är det ju inte i denna välling så kanske därför vi kunde introducera det tidigare än rekommendationerna annars. 

Men din fundering om man kan göra som en rinnigare maizena välling skulle inte jag tror är något problem men bäst att som sagt kolla med BVC först :) 
Svar på tråden mjökproteinallergi, neocate, har lite frågor