• SiroDoris

Resa eller inte !? Zanzibar?

Hej ! Behöver lite råd och hjälp!

Är så att jag har blivit bjuden på en resa till kenya nairobi av min mamma i slutet av januari. Och jag och min sambo håller på att försöker skaffa ett till barn just nu. Läkarna avråder mig från att åka om jag är gravid, men just nu är jag inte det ! Har en son på fyra år, snart 5. Och har längtat länge på att sambon ska vilja ha ett till.

Vad ska jag göra !? Berätta att jag inte vill åka med pga det här och göra henne besviken, åka med och vänta ytterligare månader på att försöka bli gravid?

Vill så gärna nu.. men vill somsagt inte göra henne besviken.

Hur länge måste jag vänta efter resan för att bli gravid, och ifall jag skulle få något virus (zika ) tex. Ligger det kvar latent i kroppen?!

Mycket tankar som snurrar så snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Resa eller inte !? Zanzibar?
  • Marrelita85

Hej!
    Tycker absolut du ska ta chansen och resa. Jag menar vem vet hur länge du får vänta på ett plus, tycker inte man ska avstå från att uppleva roliga berikande upplevelser i livet för att man vill bli gravid. Tråkigt att avstå och så kommer mensen iallafall då kändes det ju plötsligt ovärt att inte ha åkt. 

Zanzibar är ju så häftigt att uppleva med det härliga klimatet. Det var inte så häftigt i sig ön då befolkningen är otroligt fattig och det inte är jätte vackert i slummen utanför de fina hotellena. Vi snorklade och det var en helt magisk upplevelse. 

Var även i Tanzania när ebolan härjade som värst på andra sidan afrika och alla avrådde. Men ebolan kunde ju även komma till mitt jobb på sjukhuset hemma i Sverige så man kan inte gå runt att vara rädd för saker hela tiden. 

Om du åker tycker jag även ni ska passa på att åka på safari, så häftig upplevelse att få komma nära och se de vilda djuren fritt i sin naturliga miljö...magiskt!

Lycka til och hoppas du får ditt livs resa!

• SiroDoris

Nej, jag förstår helt vad du menar. Samtidigt börjar jag få ångest över att sonen börjar bli så gammal och känns som om att jag inte vill ha hur lång tid som helst imellan heller!

Och eftersom att jag har tagit ut spiralen så finns det ju en liten risk att jag blir gravid endå. Lite det jag är rädd för också. Tänk om jag blir gravid och äter medicin få som skadar barnet. Och om jag skulle råka bli gravid så rekommenderar dom ju att man ska stanna hemma. .

Vet ju somsagt att det kan ta ett tag att bli gravid, och jag "missar" ju flera chanser att bli gravid om jag avvaktar också.

Så jävla jobbigt läge när man verkligen vill båda två :(

Svar på tråden Resa eller inte !? Zanzibar?