Hur stöttar jag henne att sluta röka?
Hur stöttar man en partner (jag 45, hon 43) som vill sluta röka?
Hon har försökt i snart ett år nu. I början gick det väldigt bra. Men efter några månader kom återfallet som berodde på jobbiga tider på arbetsplatsen. Senare ännu ett återfall.
Vi är särbo på olika orter och träffas bara fredag - söndag. Jag märker när vi ses att hon har en utandningsluft som tyder på att hon nyligen rökt. Det är inte så det blir äckligt, men känns ändå. När vi ses röker hon inte och har inga tecken på abstinens. Jag vill inte tjata och helst inte ens fråga hur det går, eftersom jag inte tror moralkakor eller tjat hjälper. Vet inte hur mycket hon röker. Kan man som rökare hålla upp i tre dagar, röka i fyra, sluta i tre, osv? Jag har ingen aning om hur det fungerar/känns.
Samtidigt vill jag verkligen att hon slutar, eftersom jag inte vill att hon sällar sig till den stora grupp (hälften av alla rökare) som dör i förtid pga sin rökning. Jag älskar henne och hoppas få vara med henne i många år.
Så hur hanterar jag det på bästa sätt? Vill ju vara tydlig med vad jag tycker men samtidigt inte förstöra hennes motivation.