• Anonym (TS)

Ska jag pina mig igenom ännu en jul?

Mina föräldrar är alkoholister. Min pappa har varit det hela mitt liv och mamma började nog dricka för tolv år sedan när jag bodde utomlands ett par år. Min pappa har jag inte så mycket kontakt med men han är nykter de ggr jag besöker honom för det har jag ställt som krav. Vilket han faktisk håller då jag är den enda han har kvar. Men med min mamma har det däremot eskalerat och hon har gått ner i halvtid på jobbet och jag tror att hon dricker varje dag. Jag bor i en annan stad så träffar inte henne mer än vid jul och påsk och semestern i princip. Men jag har dragit mig undan och hör nästan inte av mig till henne längre och mår mycket dåligt av detta.

Varje gång jag hälsar på så stannar jag ett par dagar och hon dricker i stort sett hela tiden från lunchtid. Jag har skrikit, gråtit, skällt men det hjälper inte. Nu har jag bitit ihop de sista gångerna jag varit hos henne och inte sagt något för jag känner mig som en glädjedödare. Hon har tagit piller för att tappa alkoholsuget i perioder men hon fattar inte. Hon gör mig så besviken. Hon tror att hon ska kunna ta något glas ibland men hon förstår inte att hon är alkoholist och inte kan dricka NÅGOT ALLS. Hon gömmer flaskor och tjatar på mig att jag ska dricka och det gör jag också för att kunna stå ut med henne. Vilket jag förstår skickar ut fel signaler till mamma. Jag har sådan ångest inför julen att jag ärligt talat hellre sitter själv än att åka dit. Jag har så mycket ilska inombords som jag bär runt på och har till och med börjat bli otrevlig mot mina stackars arbetskollegor. Alla dessa år med alkoholiserade föräldrar har börjat göra mig arg. Samtidigt så får jag dåligt samvete över att inte hälsa på mamma på jul. Vad ska jag göra? Vad skulle ni gjort?

• Svar på tråden Ska jag pina mig igenom ännu en jul?
  • Lena

Jag hade bjudit hem på alkoholfri men aldrig åkt dit

• Anonym (Dg)

Skulle nog också ställt in - fundera ut hur du vill ha din jul och sen spenderar du den precis så.

• Anonym (TS)

Jag skrev ett mail till henne för ibland är det lättare att uttrycka sig i skrift. Jag skrev att jag inte kommer besöka henne förrän hon sökt hjälp och även en del andra saker som att jag vet att hon dricker varje dag för min bror säger det. Hon skrev att jag var välkommen på en vit jul men jag vet inte om jag vågar tro på det.

• Anonym (cinnamon)

Så känner jag också, min mamma dricker inte varje dag men hon dricker ofta och äter en del tabletter och är väldigt bitter och deprimerad. Hon går ungefär bara att prata med kanske 10% av tiden. Annars är hon elak och konstig eller extremt deprimerad, nykter som berusad.

Varje jul känner jag likadant, det är så jobbigt. Har så mycket ångest kring det. De senaste åren har jag även börjat få en kraftig ångest att det ska ta slut mellan mig och min sambo och att jular återigen ska bli enbart jag och mamma som dom var för 10 år sedan. Och när jag tänker på det så får jag panik. Jag hatar verkligen den här årstiden.

• Söder73

Stanna hemma. Kanske en sådan kraftig markering får henne att vakna. Och DU behöver terapi! Tro mig, jag vet att det hjälper.

• Bibbidi
    Anonym (TS) skrev 2016-11-24 22:35:46 följande:

Jag skrev ett mail till henne för ibland är det lättare att uttrycka sig i skrift. Jag skrev att jag inte kommer besöka henne förrän hon sökt hjälp och även en del andra saker som att jag vet att hon dricker varje dag för min bror säger det. Hon skrev att jag var välkommen på en vit jul men jag vet inte om jag vågar tro på det.

Tror du att hon kommer pröva iom att hon skrev att det skulle bli en vit jul? Ge henne en chans i sådana fall. Om det inte funkar så behöver du ju inte stanna där så länge utan då åker du därifrån.
    Life is not a fairy tale. If you lose your shoe at midnight, you're drunk.
  • Anonym (TS)
    Anonym (cinnamon) skrev 2016-11-24 22:47:10 följande:

Så känner jag också, min mamma dricker inte varje dag men hon dricker ofta och äter en del tabletter och är väldigt bitter och deprimerad. Hon går ungefär bara att prata med kanske 10% av tiden. Annars är hon elak och konstig eller extremt deprimerad, nykter som berusad.

Varje jul känner jag likadant, det är så jobbigt. Har så mycket ångest kring det. De senaste åren har jag även börjat få en kraftig ångest att det ska ta slut mellan mig och min sambo och att jular återigen ska bli enbart jag och mamma som dom var för 10 år sedan. Och när jag tänker på det så får jag panik. Jag hatar verkligen den här årstiden.

Ja min mamma och jag hade en fin kontakt en gång i tiden men jag kan inte heller prata med henne längre. Dels för att hon inte kommer ihåg det jag berättar sedan är hon deprimerad för att hon har en sjuk man. Men hon började dricka innan han blev sjuk men hon använder det som ursäkt. Jag vet att hon har det jobbigt med honom men det är jätte många som har det svårt på ett eller annat sätt utan att dricka hela tiden.

Ja jag förstår dig. Just julen är ju den tid man vill spendera med sin familj och att sitta själv på jul får mig att känna mig totalt misslyckad. Men vem vet det kanske blir den bästa någonsin för då slipper jag ångest.
  • Anonym (TS)
    Söder73 skrev 2016-11-24 23:33:34 följande:

Stanna hemma. Kanske en sådan kraftig markering får henne att vakna. Och DU behöver terapi! Tro mig, jag vet att det hjälper.

Jag gjorde ett försök att söka hjälp hos anhörigföreningen. Men de skötte det inte så bra. Jag ringde och hade jätte mycket ångest över vad jag skulle säga. Men det var ingen som svarade så då bestämde jag mig för att maila istället och fick svar och skulle boka in en tid för att få prata med någon

Så mailade jag tillbaka de tider jag kunde och det fanns bara tider tre veckor fram i tiden. Men då svarade de inte mig trots två mail om tider jag kunde. Så då tappade jag modet...
  • Anonym (TS)
    Bibbidi skrev 2016-11-24 23:36:37 följande:

Tror du att hon kommer pröva iom att hon skrev att det skulle bli en vit jul? Ge henne en chans i sådana fall. Om det inte funkar så behöver du ju inte stanna där så länge utan då åker du därifrån.

Jo det är möjligt att hon skulle göra. Problemet är bara att det tar mig ca 4 timmar att åka tåg till henne och hon måste hämta mig med bil. Så jsg kan inte ta mig därifrån om hon börjar dricka.
  • Anonym (hmm)

Om jag var du skulle jag ta reda på hur jag kan ta mig därifrån hyfsat snabbt och hur mycket de skulle kosta. Typ taxi till stationen. och hur ofta tåg och bussar går. Eller om du har nån bekant i närheten som kan komma till.

Skulle det finnas möjlighet till en hyfsad snabb avfärd hade jag farit till henne några dar innan jul och vid första alkoholintag farit där ifrån.

Är du där någon dag innan så är det lättare att ta sig därifrån.

• Anonym (Dg)

En jul när jag var väldigt ledsen anmälde jag mig till volontär arbete (kyrkan brukar ha) det var väldigt mysigt man hade fullt upp med att ordna så att människor utan pengar får en fin jul och upplever julstämning på ett helt annat sätt. Det höll mina tankar borta från andra sorgligheter. Så kanske du inte behöver sitta själv på julen även om du inte väljer din mamma?

• Anonym (TS)
    Anonym (Dg) skrev 2016-11-25 12:28:44 följande:

En jul när jag var väldigt ledsen anmälde jag mig till volontär arbete (kyrkan brukar ha) det var väldigt mysigt man hade fullt upp med att ordna så att människor utan pengar får en fin jul och upplever julstämning på ett helt annat sätt. Det höll mina tankar borta från andra sorgligheter. Så kanske du inte behöver sitta själv på julen även om du inte väljer din mamma?

Vad kul att du skriver detta för jag satt igårkväll och tittade på volontärarbete just för att jag inte vill vara själv under jul. Det är inte så mycket som kommit ut än men kanske får kika lite mer på kyrkan. Låter faktiskt bra och betydelsefull och mysigt.
Svar på tråden Ska jag pina mig igenom ännu en jul?