• Ulltand

Smester i anslutning till tjänsteledighet.

Hej.
    Jag skall vara tjänstledig i 10 i månader. Visst borde jag kunna söka semester direkt efter tjänstledigheten och på så vis vara ledig tex 11 månader i sträck rent arbetsrättsligt?

Anta att jag avslutar min anställning mitt i ledigheten. Då blir väl bara ledigheten omvandlad till pengar istället?

Tack på förhand

• Svar på tråden Smester i anslutning till tjänsteledighet.
  • Kjell2
    Ulltand skrev 2016-11-23 08:58:34 följande:

Hej.
    Jag skall vara tjänstledig i 10 i månader. Visst borde jag kunna söka semester direkt efter tjänstledigheten och på så vis vara ledig tex 11 månader i sträck rent arbetsrättsligt?

Anta att jag avslutar min anställning mitt i ledigheten. Då blir väl bara ledigheten omvandlad till pengar istället?

Tack på förhand

Ja, men arbetgivaren beslutar när du får ta ut din semester.

• Ulltand
    Kjell2 skrev 2016-11-23 09:19:35 följande:
    Ja, men arbetgivaren beslutar när du får ta ut din semester.
    Tack bra. Var mer orolig för om det kanske kunde finnas någon obskyr regel om att semester inte kan tas i anslutning till tjänstledighet.
  • Kjell2
    Ulltand skrev 2016-11-23 09:43:20 följande:
    Tack bra. Var mer orolig för om det kanske kunde finnas någon obskyr regel om att semester inte kan tas i anslutning till tjänstledighet.
    Nej, hänger mer på din chefs välvilja.

• Birgitta02

Tjänstledighet är inte alltid semesterlönegrundande. Beror på vilket kollektivavtal du har och varför du är tjänstledig. Men du har rätt att ta ut obetald semesterledighet. Dock är det upp till arbetsgivaren att bevilja när du får ta ut den.

• Ulltand
    Birgitta02 skrev 2016-11-23 10:52:54 följande:

Tjänstledighet är inte alltid semesterlönegrundande. Beror på vilket kollektivavtal du har och varför du är tjänstledig. Men du har rätt att ta ut obetald semesterledighet. Dock är det upp till arbetsgivaren att bevilja när du får ta ut den.

Ok tack. Jag kommer dock ha sparad/ outtagen semester när tjänstledigheten börjar.
Svar på tråden Smester i anslutning till tjänsteledighet.