• johanna953

Dehär med cykelhjälm och tonåringar.

Det är så att mina tonåringar (kille 15, tjej 16) inte vill använda hjälm när de cyklar. Vi bor på landet och lite vid sidan av så de är i princip tvungna att ta cykeln när de vill någonstans (skola, vänner, träning), så det blir en hel del cykeltrampande med åren.

De är båda duktiga på att cykla och cyklar rätt försiktigt, tillika får man varje år en klump i halsen när de blir vinter och vägarna blir hala. Jag kan förstå om man inte har cykelhjälm under sommarmånaderna, men nu under vinterhalvåret är det bara så dumt att chansa.

Vi har diskuterat hjälmanvändning flera gånger och det största problemet verkar inte vara cykelhjälmen i sig. Problemet är främst det att ingen annan använder och de vill inte vara annorlunda och grupptrycket är stort i den åldern. Jag har försökt med morötter, som att de får välja ut en ny snygg hjälm som de gillar, högre månadspeng, bidrag till ny cykel och bett att de själva kommer med förslag på morötter som skulle motivera dem att ta på hjälmen igen. Vi har naturligtvis även talat om hur mycket vi älskar dem och att vi inte skulle förlåta oss själva om de skulle hända dem något. Jag har även vart beredd på att låta dem cykla utan hjälm sista biten till skolan eller när de cyklar ihop med sina vänner. Jag vill helst inte tvinga dem och har nog inte heller möjlighet att göra det eftersom hjälmlagen bara gäller till 15 år.   

De vet båda hur viktigt de är med hjälm och storasyster var väldigt noga med den som yngre, talade gott om den och att alla bör använda osv. Detta efter en olycka där hjälmen var på och tog den värsta smällen. Det var även då vi föräldrar insåg att även vi bör använda cykelhjälm. Ännu idag har vi en outtalad regel om att vi använder hjälm när hela familjen cyklar ihop, de få gånger det nu sker om året. 
    Vi brukar gillar även att hyra cykel när vi åker utomlands och även där är hjälmen obligatorisk.

Det har heller inget problem med att cykla med en reflekterande jacka/ väst och en ordentlig belysning är självklar.

Jag är i en lite knepig situation och ångrar verkligen att jag övertalade mig att gå med på att de fick sluta använda hjälm när de var yngre. Många här tycker kanske att jag är lite löjlig som har denna oro, men man läser/hör nästan varje vecka om någon cykelolycka och där hjälmen kan vara skillnad på lite och allvarligt skadad.

Hur skulle ni göra, har ni några tips?  

• Svar på tråden Dehär med cykelhjälm och tonåringar.
  • Birgitta02

Jag arbetar med människor med traumatiska hjärnskador och har sett människor som blivit påkörda eller liknande och fått rejäla smällar på huvudet. Det är ingen vacker syn. Rehabiliteringen kan vara lång och det är sällan man blir som förr. Kognitiva konsekvenser är vanligt. Vilken otrolig lycka att din dotter hade hjälm!!!

Jag hade helt enkelt sagt att har du inte hjälm så ska du heller inte cykla. Tyvärr måste de ju ta sig till skolan, men tryck på det där med hjälm. Cykla till kompisar kan de glömma om de inte har hjälm. Likaså träning. Sommar som vinter. Det är en så otroligt billig livförsäkring! Jag hade satt hårt mot hårt. Men du måste vara förebild, så även föräldrar måste alltid ha cykelhjälm i så fall.

Det är jättebra att de cyklar försiktigt. Men ute på landet kan vissa köra som galningar, och inte alltid är de nyktra heller. Är det grusväg och en bil får sladd så kan de råka riktigt illa ut.

• Noran

Jag hade låtit dom cykla utan hjälm när dom är över 15. (Jag har själv inte hjälm) Men som du säger, på vintern skulle det egentligen vara bra. Speciellt om det är halt eller regnigt. 

• Birgitta02
    Noran skrev 2016-11-17 11:24:35 följande:
    Jag hade låtit dom cykla utan hjälm när dom är över 15. (Jag har själv inte hjälm) Men som du säger, på vintern skulle det egentligen vara bra. Speciellt om det är halt eller regnigt. 
    Varför skulle du låtit dom göra det? Huvudet är lika skört när de är 16 som när de är 14. Borde vara lag på cykelhjälm för alla.
  • Maddi

Men varför låter du dom cykla? Du har ett sunt tankesätt och har pratat och försöker ta ansvaret med cykelhjälm med barnen. Det är toppen att föräldrar bryr sig om att ha cykelhjälm och hoppas om några år att det är ovanligt att inte ha hjälm.

Men dom är fortfarande omyndiga (tyvärr säger lagen att barnet ska bära cykelhjälm endast till 15) men de hindrar hindrar inte dig från att ställa undan cyklarna så får dom helt enkelt gå. Antingen har barnen cykelhjälm och får cykla (ev om de är ok att ta av sig hjälmen sista biten) eller så får dom gå, det är upp till dom. Att de tar lång tid att gå är inte ditt bekymmer, de är barnens när dom inte lyder dina regler. Tröttnar dom på att gå, ta då fram cyklarna och regel på hjälm.

• Lena

De är inte sugna på moped då kan man använda det domen framtida morot.

Jag hade inte låtit barnen cykla utan hjälm och alltid använt hjälm själv

• Stårschan
    Maddi skrev 2016-11-17 11:34:16 följande:

Men varför låter du dom cykla? Du har ett sunt tankesätt och har pratat och försöker ta ansvaret med cykelhjälm med barnen. Det är toppen att föräldrar bryr sig om att ha cykelhjälm och hoppas om några år att det är ovanligt att inte ha hjälm.

Men dom är fortfarande omyndiga (tyvärr säger lagen att barnet ska bära cykelhjälm endast till 15) men de hindrar hindrar inte dig från att ställa undan cyklarna så får dom helt enkelt gå. Antingen har barnen cykelhjälm och får cykla (ev om de är ok att ta av sig hjälmen sista biten) eller så får dom gå, det är upp till dom. Att de tar lång tid att gå är inte ditt bekymmer, de är barnens när dom inte lyder dina regler. Tröttnar dom på att gå, ta då fram cyklarna och regel på hjälm.

Och om ungdomarna påpekar att lagen inte kräver att de har hjälm? Visst är det bra med säkerhet, men vi kan inte vaddera ungdomarna helt. Hur är trafiksituationen där de cyklar? Vad jag förstår använder TS själv inte hjälm om inte barnen är med. Det här luktar dubbelmoral.
  • Scoops
    Stårschan skrev 2016-11-17 11:45:06 följande:
    Och om ungdomarna påpekar att lagen inte kräver att de har hjälm? Visst är det bra med säkerhet, men vi kan inte vaddera ungdomarna helt. Hur är trafiksituationen där de cyklar? Vad jag förstår använder TS själv inte hjälm om inte barnen är med. Det här luktar dubbelmoral.
    Lagen säger så ja.
    Men i mitt hem är det JAG som är lagen. Flört Ingen hjälm = inget cycklande! 

Gillar idén med moppe som morot - när man kör moppe måste man dessutom ha hjälm också!
  • johanna686
    Tack för alla svar, hinner dock bara svara snabbt nu under fikapausen:

Jag vill bara tydliggöra att cykelhjälm är något som är självklart för mig och min man de få gånger han nu cyklar. Vi har använt det sedan dotterns olycka och det var förutom olyckan i sig, hon som ville att även vi vuxna skulle börja använda cykelhjälm.

Naturligtvis så slarvar jag  även ibland med hjälmen, exempelvis om man cyklar på fest och har fixat till frisyren lite extra. De gångerna cyklar jag dock extra försiktigt och brukar även ta hjälmen med mig som jag tar på mig sedan när det är dags att cykla hem. 

I den lilla ort som vi bor, så är jag idag ännu en av de få som använder hjälm. Detta är något barnen var stolta över förr, men som idag är lite skämmigt. 

Jag anser också att en allmän hjälmlag för alla oavsett ålder skulle spara en massa onödigt lidande.

Det jag ville säga är att:
    Ja, vi vuxna visar gott föredöme för de mesta när de gäller användning av cykelhjälm.

• Stårschan

Och framförallt är ni goda föredömen i och med att ni överhuvudtaget cyklar. Det ska inte underskattas!

• Svensson2643

Detta är kanske inte direkt svar på din fråga, men skapade denna Facebookgrupp igår natt, kom med och gör Hjälm till en grej 2017: 

www.facebook.com/groups/hjelmgrej/

Jag tror många idag tvekar, inte vill eller orkar, ta tag i detta med hjälm och således behöver en liten spark i baken. 

Cykelhjälm, varför använder man inte den?

Nej, nu är det dags att ta tag i detta. Vi gör hjälm till en grej 2017. Vi börjar med att ge detta som ett nyårslöfte, vem är med?

Sprid gärna gruppen till vänner ni vet att behöver en spark i baken för att de skall ta på sig hjälmen.

Använder ni redan cykelhjälm, kom med ändå!

Svar på tråden Dehär med cykelhjälm och tonåringar.