Dehär med cykelhjälm och tonåringar.
Det är så att mina tonåringar (kille 15, tjej 16) inte vill använda hjälm när de cyklar. Vi bor på landet och lite vid sidan av så de är i princip tvungna att ta cykeln när de vill någonstans (skola, vänner, träning), så det blir en hel del cykeltrampande med åren.
De är båda duktiga på att cykla och cyklar rätt försiktigt, tillika får man varje år en klump i halsen när de blir vinter och vägarna blir hala. Jag kan förstå om man inte har cykelhjälm under sommarmånaderna, men nu under vinterhalvåret är det bara så dumt att chansa.
Vi har diskuterat hjälmanvändning flera gånger och det största problemet verkar inte vara cykelhjälmen i sig. Problemet är främst det att ingen annan använder och de vill inte vara annorlunda och grupptrycket är stort i den åldern. Jag har försökt med morötter, som att de får välja ut en ny snygg hjälm som de gillar, högre månadspeng, bidrag till ny cykel och bett att de själva kommer med förslag på morötter som skulle motivera dem att ta på hjälmen igen. Vi har naturligtvis även talat om hur mycket vi älskar dem och att vi inte skulle förlåta oss själva om de skulle hända dem något. Jag har även vart beredd på att låta dem cykla utan hjälm sista biten till skolan eller när de cyklar ihop med sina vänner. Jag vill helst inte tvinga dem och har nog inte heller möjlighet att göra det eftersom hjälmlagen bara gäller till 15 år.
De vet båda hur viktigt de är med hjälm och storasyster var väldigt noga med den som yngre, talade gott om den och att alla bör använda osv. Detta efter en olycka där hjälmen var på och tog den värsta smällen. Det var även då vi föräldrar insåg att även vi bör använda cykelhjälm. Ännu idag har vi en outtalad regel om att vi använder hjälm när hela familjen cyklar ihop, de få gånger det nu sker om året.
Vi brukar gillar även att hyra cykel när vi åker utomlands och även där är hjälmen obligatorisk.
Det har heller inget problem med att cykla med en reflekterande jacka/ väst och en ordentlig belysning är självklar.
Jag är i en lite knepig situation och ångrar verkligen att jag övertalade mig att gå med på att de fick sluta använda hjälm när de var yngre. Många här tycker kanske att jag är lite löjlig som har denna oro, men man läser/hör nästan varje vecka om någon cykelolycka och där hjälmen kan vara skillnad på lite och allvarligt skadad.
Hur skulle ni göra, har ni några tips?