• Rumpkulla

Tillväxtultraljud v.36, litet bukmått

Igår fick jag göra ett tillväxtultraljud pga diverse komplikationer under graviditeten.

Flödet i navelsträngen såg bra ut just då och moderkakan såg fin ut. Huvudmått och lårbensmått var okej men bukmåttet låg i underkant. När hon slagit ihop allt och räknat ut ett medelvärde hamnade jag precis utanför nedersta avvikelsekurvan. Därav skulle ett till ultraljud bokas in om två veckor. Läkaren ville att jag skulle komma redan nästa tisdag för att mer utförligt kolla en kurva på bebisen och mäta flödet i navelsträngen under längre tid. Vet inte riktigt vad det innebär.

Viktuppskattning gjordes och bebisen beräknas väga 1850 g. Det är ju ganska lite men jag vågar inte tro på det fullt ut då man gjorde en viktupskattning på sonen när jag var i vecka 33+3 som då sades vara 1300 g men när han kom ut i v 33+4 vägde han 2325 g.

Jag vet inte hur stor den ärftliga faktorn är men både jag och blivande pappan är ganska små. Alltså under 165 cm långa och har varit små vid födseln.

Om det nu visar sig att det inte hänt så mycket i tillväxten om 14 dagar, vad brukar hända då?

• Svar på tråden Tillväxtultraljud v.36, litet bukmått
  • DevilsDaughter

Om barnet inte växer på två veckor eller växer vääldigt lite så kommer de nog tycka att barnet har det bättre utsidan, för växa ska det ju göra. Men det viktigaste är ju att flödet är bra och att barnet får allt det behöver. 

Svar på tråden Tillväxtultraljud v.36, litet bukmått