• carrabarra

KUB Skåne

Förr erbjöd region Skåne kub för kvinnor över 33år, fick nu höra av en bekant att man sänkt detta till 30år. Någon som vet något om det?

• Svar på tråden KUB Skåne
  • Ox2

Månaden det året du fyller 33 är det som gäller om du inte vill betala för det och göra det i privat regi.

• BonnyBoo

Det där stämmer inte, utan det är olika från kommun till kommun.

Jag bor i Trelleborgs kommun, som tillhör skåne, och här blir alla åldrar erbjuden möjligheten att ett Kubtest.

Jag är 25 och gjorde mitt kubtest för ca 2 veckor sen.

• syntharen
    BonnyBoo skrev 2016-11-17 13:53:28 följande:

Jag bor i Trelleborgs kommun, som tillhör skåne, och här blir alla åldrar erbjuden möjligheten att ett Kubtest.

Fast kommunen har inget med sjukvården att göra, utan det är landstinget dvs region skåne. Men det kan vara att olika sjukhus eller mvc erbjuder kub även för yngre.
  • Ox2

Precis det är ju region Skåne. Mödravården tillhör ju primärvården dvs region Skåne. Sen kan ju olika mvc ha erbjuda olika. Spec inom den privata sektorn men ska du göra det i region Skåne är det gravid från och med den månaden du fyller 33. Jag blev i gravid i april och fyllde 33 i maj så jag fick snällt betala.

• Ox2
    BonnyBoo skrev 2016-11-17 13:53:28 följande:

Dessutom tillför "ditt" och "mitt" sjukhus samma förvaltning numera så där bör det definitivt vara samma riktlinjer.

Fast det är klart när man plockade bort det extra ul i v32 i region Skåne så erbjöds det fortfarande nere i södra Skåne ett bra tag efter man tagit bort det i norra...
Svar på tråden KUB Skåne